Pagina 1 van 3

Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 10 aug 2012, 15:19
door stxrider
Heb hier gezocht maar nog niets over gelezen (anders nog wat extra aandacht :wink: ).

De MAG organiseert op zaterdag 22 september 2012 een protestrit naar Brussel om in actie te komen tegen een verplichte APK voor motorfietsen. De protestrit wordt georganiseerd in samenwerking met MAG België. Op de MAG-internetpagina en op Facebook houden we je op de hoogte van het laatste nieuws en van de voorbereidingen van de protestrit.

Zet het vast in je agenda: zaterdag 22 september 2012!
  • Afbeelding

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 10 aug 2012, 16:35
door stxrider
Er zijn bijna een half miljoen Nederlanders met een motorrijbewijs en bijna 700.000 motoren in Nederland. In België zullen de getallen wat lager, maar nog steeds aanzienlijk zijn. Dus dan moeten we met zijn allen toch wel een paar honderdduizend handtekeningen kunnen verzamelen via

deze petitie

Wellicht zinvol om deze petitie te ondertekenen en de handtekeningen op 22 september in Brussel aan te bieden.

Er is enige maanden terug al een pakket met ruim 6000 Nederlandse handtekeningen aangeboden, die verzameld waren via de MAG.

:apl Zegt het voort :apl

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 10 aug 2012, 16:40
door Koen
Mijn handtekening staat erbij, weet alleen niet of 22 sept. me gaat lukken. Zoals het er nu uitziet, is dat weekend al volgepland.

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 10 aug 2012, 17:31
door PA1BEN
Kleine moeite mee te doen.
Heb ik dan ook gedaan.

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 10 aug 2012, 18:58
door Jos Fupi
1x stemmen kost stuk minder tijd dan elk jaar motor naar de APK .................... en is ook veeeeeeeeeeeeel goedkoper :P

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 10 aug 2012, 19:28
door anjo
Ook even ingevuld ;)

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 10 aug 2012, 19:35
door Gideon
Ook mijn handtekening uiteraard toegevoegd!!
Zijn er overigens Deauvillers die de rit naar Brussel gaan rijden?

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 10 aug 2012, 19:43
door anjo
De rit moet ik tegen die tijd even bekijken he mn agenda er dan uitziet.

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 10 aug 2012, 20:19
door jan v
okk ik heb ondertekend

gr jan

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 10 aug 2012, 20:44
door Jos
Ik zal dan misschien een van de weinigen zijn, maar ik teken niet.
Die APK voor motoren had er m.i. al lang moeten zijn.
Ik heb de moeite genomen om de achtergrondinfo te lezen en sta er volledig achter.

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 10 aug 2012, 22:52
door RonalT
Jos, leg eens uit wat de achtergronden zijn.
Want ik heb argumenten gehoord als, -geluidsoverlast wordt terug gedrongen, -veiligheid wordt vergroot en nog wat onzinnige redeneringen.

Geluidsoverlast.... waarom lukt dat bij auto's niet? Hier komen dagelijks drie auto's door de straat met jonge bestuurders die een geluid maken of ze een motor van een Leopard tank hebben. En dan heb ik het niet over de radio's in die auto's
Veiligheid.... als je geschept wordt dor een links afslaande tegenligger heb je weinig aan een veilige motor.

Verder denk ik alleen maar dat het ons gewoon veel geld gaat kosten. De kosten van het keuren worden niet onder 7,5 milj automobilisten verdeeld maar onder ongeveer 0,5 milj motorrijders.
Ik onderhoud onze motoren zelf (olie, luchtfilter, remmen/koppeling) en kleine reparaties (nieuwe koolborstels in dynamo, gebroken frame-deel vervangen, vering vernieuwen). Dus waar moet ik dan terecht voor en keuring?

Trikes moeten tegenwoordig gekeurd worden omdat ze een autokenteken hebben tegenwoordig. Een kennis van mij kwam dus op een keuringsstation. En de keurmeester vroeg doodleuk, "wat moet ik daar mee? Ik kan hem niet eens op de brug zetten.".
Daarna heeft hij er een rondje mee gereden en een keer hard geremd. Goedgekeurd! :oops:

Nee, keuring is m.i. overbodige, dure onzin die voor de motorrijder niets oplevert. Voor de handel en schatkist des te meer.

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 10 aug 2012, 22:59
door Frank
Mooi gezegd! :apl :apl

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 10 aug 2012, 23:12
door Koen
Jos schreef:Ik heb de moeite genomen om de achtergrondinfo te lezen en sta er volledig achter.
Jos,

ook ik heb de moeite genomen de achtergrondinformatie te lezen, maar ik ben er geen overtuigende argumenten in tegen gekomen. Wel ben ik geïnteresseerd in de redenen die jij hebt gevonden om erachter te staan, kan nooit kwaad om zoiets van verschillende kanten te bekijken.

Ik zie alleen rompslomp, kosten en weinig tot geen toegevoegde waarde, maar misschien zie ik wel iets heel cruciaals over het hoofd?

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 11 aug 2012, 11:53
door Henk Engberts
Net even gestemd bij de MAG. Geen APK op motoren.

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 11 aug 2012, 15:02
door George
Heeft bij de MAG tegen de voorgenomen APK gestemd.
Ik ben van mening dat dit een ordinaire geldklopperij is.
Ten eerste worden de meeste motoren recreatief gebruikt en maken lang niet zoveel KM's als een auto.
Ten tweede motoren die veelvuldig worden gebruikt, woon-/werkverkeer, dus kilometervreters houden hun motor in tip top conditie.
Een veelrijder is er zich van bewust dat hij/zij afhankelijk is van de goede conditie van de motor. En (laat) onderhoud met grote regelmaat uitvoeren.

De APK wordt na jarenlange geldklopperij ook versoepeld, dus dat is al het bewijs dat de APK geen toegevoegde waarde heeft.
Als ik mijn motor APK zou laten keuren is dat een moment opname, en kan daarna nog van alles aan gaan mankeren.
Na de keuring kan ik weer de illegale blérpijp, of andere illegale onderdelen, onder hangen en de goedkeuring is weer achterhaald.

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 14 aug 2012, 09:44
door Marck
Weer een verkapte vorm van plezierbelasting. Motoren zijn veilig genoeg, immers, je stapt niet op een onveilige motor (ik niet in ieder geval). Een versleten bandje op de auto of op de motor is een wereld van verschil.

Ik vind het onzin, gezien de meeste motorrijders liefhebbers zijn en onderhoud goed bijhouden. Daarnaast zie ik regelmatig auto's rijden waarvan APK twijfelachtig is, bij motoren zie je dit nooit!

Gestemd, en eventueel (afhankelijk van planning) bij rit aanwezig!

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 14 aug 2012, 21:54
door Jos
@ RonalT & Koen:

Na enige afwezigheid moet ik toch even reageren:
Een motorrijder die zichzelf een beetje serieus neemt, zorgt er wel voor dat zijn motor goed wordt onderhouden, om daarmee ook veilig de weg op te kunnen.
Dat is ook niet de categorie waar het over gaat.
Ook niet die categorie die altijd te veel herrie maken met hun herriebakken.
Die boetes mogen wat mij betreft naar € 1.000.

Maar meer diegenen die het onderhoud geen bal kan schelen. Die gooien er alleen maar benzine in en af en toe een keer wat olie en rijden maar.
Ik heb bij verschillende clubs gezeten met een sleutelafdeling en dan rijzen je de haren te berde met de wrakken die nog onderhoud nodig hebben. En dan doel ik niet op lucht- en oliefilters, bougies etc. Neen, remblokken die ijzer op ijzer gaan, een middenbok die met een elastiek op zijn plaats wordt gehouden, spatbord met touwtje vastgeknoopt, spekgladde banden etc.
Een kennis die in de motorbranche werkzaam is vraagt zich ook regelmatig af of sommigen levensmoe zijn: bij onderhoud zeg je als monteur dan niets omdat je de kans loopt dat de klant niet meer terug komt.
De goeden nagelaten, maar naar mijn idee hoeft die apk helemaal niet zo duur te zijn. Daar is het laatste woord ook nog niet over gezegd. En de termijn van invoering ook nog niet. Dat kan nog wel jaaaaaaaaaaaaren duren!!
Als motorrijder beseffen we dat we op de weg inderdaad zeer kwetsbaar zijn en dan hoort ons materiaal ook goed in orde te zijn. Anderen (o.a. automobilisten) maken ook fouten en op een 2wieler val je iets eerder om dan in een 4wieler.
Europese integratie is leuk maar dan wel in ieder europees land exact hetzelfde.
Ik realiseer me dat ik een van de weinigen zal blijven die voor is, dat zij dan maar zo.

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 14 aug 2012, 22:05
door Koen
Jos,

ik ben het met je eens dat er ongetwijfeld motorrijders zijn die pas onderhoud plegen als ze er écht niet meer onderuit kunnen.

Het grote verschil tussen APK voor auto's en motoren vind ik de gevaarzetting van een slecht onderhouden voertuig. Even generaliserend gezegd: als je auto door een technisch gebrek stilvalt of er gebeurt iets anders mee (remmen weigeren oid), dan verooraakt dat groot gevaar en mogelijk ernstig letsel of zelfs erger voor andere weggebruikers.

Als ditzelfde bij een motor gebeurt is de kans dat de berijder zelf er slecht vanaf komt groot, maar die heeft het dan ook aan zichzelf te wijten. Met zo iemand heb ik in dat geval geen medelijden.

Het risico op ernstig letsel of erger bij andere weggebruikers is er uiteraard wel, maar is toch vele malen minder groot dan bij auto's. Vooral gezien het aandeel motoren op de Nederlandse wegen en dan weer het relatief zeer kleine deel daarvan wat slecht onderhouden wordt.

Ik ben blij dat je je mening hebt toegelicht, vind het altijd goed om dingen van twee kanten te bekijken, maar je hebt me dus niet overtuigd ;)

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 14 aug 2012, 22:15
door Jos
Koen,

verschil van mening moet kunnen

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 14 aug 2012, 22:40
door ikkieman
Jos, Mocht er technisch gezien wat ontbreken aan het onderhoud van mijn motor en ik heb hem net weggebracht, hoop ik toch echt dat mijn monteur er wat van zegt. Ik kan als klant eerlijkheid zeer goed waarderen.
Ook hoop ik dat hij, die beter zou moeten weten als monteur, mij niet met een onveilige motor de straat op laat gaan. Andersom zou ik het ook niet doen.

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 14 aug 2012, 23:05
door jan v
ik wil hierbij wel een opmerking maken ik ben niet voor apk van motoren
maar er zijn altijd mensen die er een zooitje van maken
een collega had iemand met een motor in pechhulp die niet verder dufde te rijden,
zijn achterband was al door het canvas heen en toen wij hem verplaatsten bleven zijn voorremmen ook hangen.
hij wil deze week op vakantie!!!!!! is nu naar een motorzaak hoop dat ze hen goed nazien.

gr jan

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 15 aug 2012, 11:52
door stxrider
jan v schreef: een collega had iemand met een motor in pechhulp die niet verder dufde te rijden, zijn achterband was al door het canvas heen en toen wij hem verplaatsten bleven zijn voorremmen ook hangen. hij wil deze week op vakantie!!!!!! is nu naar een motorzaak hoop dat ze hen goed nazien.
Dan denk ik dat hij na het bezoek aan die motorzaak niet meer op vakantie kan, vakantiegeld gelijk op :lol:

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 15 aug 2012, 12:11
door Bret
Mijn Duitse Deauville gaat al naar de APK / TUV om de 2 jaar.
Is ook niet te vergelijken met NL.

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 15 aug 2012, 13:39
door Koen
Bret,

gewoon uit nieuwsgierigheid: welke punten controleren ze tijdens die APK/TÜV? En wat zijn de kosten ongeveer (voor de test en afmelden, dat soort dingen, dus geen reparaties e.d.)?

En als "ervaringsdeskundige" qua APK: heeft het naar jouw idee toegevoegde waarde? Zou je het ook laten doen als het niet verplicht was?

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 04 sep 2012, 18:44
door Koen
Heb de agenda geüpdate en die zaterdag blijkt nog vrij te zijn. Ik ben er dus bij, zal ws. rond 09:30 uur proberen bij Hazeldonk te zijn.
Zijn er nog anderen hier die meegaan?

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 13 sep 2012, 22:50
door Gustaf Larson
JA! Ik ga ook! En mijn vader komt ook op de Fireblade.
Stelletje mafkezen. Laat ze eerst maar eens een wet invoeren die bedekkende kleding verplicht, moet je kijken wat dat aan maatschappelijke kosten scheelt.

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 14 sep 2012, 09:52
door Koen
Misschien met de deelnemende forumleden een bepaalde plaats/tijd afspreken? Lijkt me wel gezellig om dan (zover dat mogelijk is met duizenden deelnemers) beetje samen op te rijden.

Ik heb alleen geen idee wat dan het handigst is: bij de vertreklocatie iets afspreken (waar het waarschijnlijk al stervensdruk is tegen de tijd dat we er aan komen) of een punt net daarvoor om samen te komen en dan als groepje verder rijden naar de vertreklocatie?

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 14 sep 2012, 11:39
door barend
benzine pomp zevenbergsehoek A16, kan je gelijk tanken? :pro

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 14 sep 2012, 11:57
door Gustaf Larson
Daar kom ik niet langs.
Koen is aardig herkenbaar, :D misschien moeten we daar gewoon gebruik van maken.

Ik zal rond gaan wandelen op Hazeldonk en hou toch alle NTV's en Deauvilles in de gaten, maybe we'll meet.

Re: Protestrit tegen verplichte APK voor motorfietsen 22-9

Geplaatst: 14 sep 2012, 13:12
door stxrider
Jos schreef: Maar meer diegenen die het onderhoud geen bal kan schelen. Die gooien er alleen maar benzine in en af en toe een keer wat olie en rijden maar.
Ik heb bij verschillende clubs gezeten met een sleutelafdeling en dan rijzen je de haren te berde met de wrakken die nog onderhoud nodig hebben. En dan doel ik niet op lucht- en oliefilters, bougies etc. Neen, remblokken die ijzer op ijzer gaan, een middenbok die met een elastiek op zijn plaats wordt gehouden, spatbord met touwtje vastgeknoopt, spekgladde banden etc.
Die figuren heb je altijd, maar bij motorrijders is dit veel en veel minder dan bij automobilisten.
Een kennis die in de motorbranche werkzaam is vraagt zich ook regelmatig af of sommigen levensmoe zijn: bij onderhoud zeg je als monteur dan niets omdat je de kans loopt dat de klant niet meer terug komt
.
Als ik eerlijk ben vind ik die monteur dan een "nagemaakte"! Juist als monteur kan je iemand (met recht van spreken natuurlijk) direct op punten aanspreken omdat het je werk is. Net als een politiefunctionaris! Ik denk dat als een dealer eerlijk is hem dit juist klanten opleverd. Zeker als het in het bijzijn van andere mensen wordt gehoord. Trouwens, ik denk dat een motorzaak op die gasten niet zit te wachten....
Ik realiseer me dat ik een van de weinigen zal blijven die voor is, dat zij dan maar zo.
:vrb Dus jij bent voor en betaalt graag, omdat jezelf altijd de dingen in orde hebt?