Henk Engberts schreef:Hallo Peter, ikzelf woon een 11 km van mijn werk af, en ik heb het ook wel eens op de motor gedaan. Het is een heel gedoe wat betreft in mijn situatie. Het begint met het aantrekken van motorkleding thuis. Aangekomen bij het werk, motorkleding uit, werkkleding aan. Na het werk, werkkleding uit, motorkleding aan. Bij aankomst thuis motorkleding weer uit doen. Veel te veel gedoe, dus ga ik liever met mijn Mazda 323F koekblik naar het werk.
Ik rijd 10 km woon-werk-verkeer (e.r.).
Het is een mindset voor wat betreft het omkleden.
Net als gaan wielrennen of hardlopen. Heb ik ook gedaan. Maar als ik thuis kwam en eerst ging zitten dan had ik daarna geen zin meer om om te kleden en te gaan sporten.
Ging ik daarentegen meteen omkleden en sporten (lopen of fietsen, vanuit huis) dan kwam ik vaker tot sporten dan wanneer ik eerst ging zitten of iets anders doen.
Hetzelfde met motorrijden. Of het nu regent of niet: ik kàn alleen met de motor of de fiets.
In beide gevallen wordt ik nat als het regent. Nadeel van fietsen is dat ik niet 'normaal' kan fietsen. Het moet altijd sneller dan gewoon.
Daarbij transpireer ik snel en zelfs na 'even snel douchen'. Dus eigenlijk moet ik tijd inbouwen om fysiek tot rust te komen. Dus daarom verkies ik de motor.
V.w.b. het belasten:
Wat is belasten? Als je een motor start en wegrijdt is dat vele malen beter dan stationair warm te laten worden. Dat onderschrijf ik.
Maar als je met normale toerentallen rijdt (toerental is maatgevend en niet de snelheid; dit vanwege de versnellingsbak) is dat niet echt 'belasten'.
Drie kilometer is wel weinig al weet ik dat 10 ook niet veel is.
Ik voorzie meer problemen met de uitlaat (condensvorming in de uitlaat dat niet verdampt en dus van binnenuit roest veroorzaakt).
En voor de rest: ik zou nog meer dan anders olie en oliefilter vervangen.
Eventueel vocht/condens in het blok wat er niet uit gaat door korte ritjes verdwijnt zo bij oliewissel.
Tevens zou ik, zoals ik ook zelf heb gedaan, iets dunnere olie gebruiken.
5W40/50 ipv 10W40/50 ofzo. (het eerste getal (5) is de viscositeit bij koude, bovenste getal is de viscositeit bij warmte (40/50))
Deze is bij lagere temperatuur eerder 'vloeibaar' en bereikt sneller zijn smerende werking.
Je moet niet doorslaan door krampachtig op zoek te gaan voor de laagste waarde.
Ik lees ook wel eens verhalen dat dan de oliefilm 'kan breken' en dus het tegendeel bereikt wordt.
Daarmee wordt bedoeld dat de olie als zij warm is van het metaal afloopt/afdruipt.
Wellicht kun je, als jou dat wat lijkt, een additief aan de olie toevoegen.
Er zijn speciale middeltjes waarin je zelf vooral moet geloven denk ik,
die pretenderen dat na voorgeschreven gebruik zelfs de olie in het geheel kan ontbreken in het motorblok zonder dat dit leidt tot schade.
Zoals gezegd: waarin je zelf vooral moet geloven. Ik ben (nog?) niet zo ver.
Denk ook aan bougies die mogelijk sneller aanslaan door relatief vaak rijden bij lagere bedrijfstemperatuur.
Beter wat goedkopere die je vaker vervangt dan hele dure die net zo snel zullen aanslaan en die je vanwege hun prijs niet snel vervangt.
Afgezien van de uitlaat waar je weinig aan kunt doen ter voorkomen van problemen
zou ik scherper zijn op onderhoud (uitgebreider) en eventueel iets frequenter het onderhoud uitvoeren dan voorgeschreven.
Al heb ik ook wel eens gelezen dat er mensen waren die oude motorolie in een uitlaat kieperden.
Deze rookt dan de eerste tig kilometers van enorm naar steeds minder, maar er zou dan (zo beweert men) een olielaag/residu afzetten tegen de binnenkant van de uitlaat.
Het laatste is voor mij niet overtuigend en het idee om een rijdende olieverbrander te zijn trekt mij niet aan.
Ik ben geen geitewollensok en motorrijden is belastend voor het milieu, maar om daar nu een schep, uhh litertje, bovenop te doen... nee.
Pas ook op dat je je catalysator, indien aanwezig, niet vernietigd!