Wat ik in het filmpje mistte was dit:
De juiste manier om in te halen.
Want: Hoe dichter je op je voorganger rijdt hoe beperkter je zicht naar voren wordt (zie plaatje).
De bestuurder van de voorste GELE auto ziet alleen het donkerblauwe en rode gebied.
Als deze bestuurder zich laat terugzakken tot op de positie van de achterste GELE auto dan ziet hij het lichtblauwe en donkerblauwe gebied.
Het enige wat de bestuurder van de achterste GELE auto NIET ziet is het rode vlakje.
Omgekeerd geldt het zelfde voor het tegemoetkomende verkeer: Meer afstand maakt dat je eerder gezien wordt.
Dan nog iets wat ik veel mensen
verkeerd zie doen bij inhalen.
1. Zoals hierboven al aangehaald: houd veel afstand tot je voorligger, des te meer zicht heb je op de rijbaan voor het tegemoetkomende verkeer.
Maar véél belangrijker:
2. Schakel terug! Dit is bijna altijd mogelijk want je voorganger ga je niet voor niets inhalen en de hoogste versnelling is niet om te versnellen maar om te besparen.
3. Ga accelereren en ga daarbij bijna
meteen al op de andere weghelft rijden en accelereer daar verder.
En niet: voldoende afstand bewaren, accelereren op je eigen weghelft naar de kont van je voorligger en dan hoekend om je voorligger sturen!
En ook niet:
onvoldoende afstand bewaren, hoekend naar de andere weghelft en dan daar pas accelereren!
Op de goede manier:
1. Heb je maximaal èn vrij zicht op tegenliggers (en het verloop van de weg vóór je voorligger).
2. Tegenliggers en je voorligger hebben maximaal zicht op jou.
3. Je voorligger ziet jou beter in zijn zijspiegels mocht hij zijn voorligger in gaan halen. En hij begrijpt meteen wat jouw bedoeling is op de andere weghelft!
4. Jouw tijd náást de auto die je aan het inhalen bent is minimaal omdat je hem op maximale snelheid (wat die ook moge zijn) passeert
Op maximale snelheid is immers sneller dan nog accelereren.
5. Mocht je om welke reden ook je inhaalpoging moeten afbreken kun je tot het allerlaatste moment remmen en weer terugsturen achter je voorligger.
Uitleg
Hoe dichter je op je voorganger zit als je gaat starten met je inhaalpoging:
1. Des te minder zicht heb je op tegenliggers (en het verloop van de weg).
2. Tegenliggers die jij niet hebt gezien zien jou ook niet.
3. Het zou kunnen dat je tegelijk met je voorligger naar de andere weghelft stuurt om te gaan inhalen.
Of erger: jij zit net naast je voorganger en bent aan het accelereren terwijl hij hetzelfde wil gaan doen!
4. Je rijdt langer (immers nog accelererend) op de andere weghelft, terwijl 'de weg terug' (naast je) is geblokkeerd.
5. Mocht je om welke reden ook je inhaalpoging moeten afbreken bevindt je je direct al naast je voorligger.
---Die kans is groot want
---1. je begon in een positie met weinig uitzicht,
---2. met een lage snelheid,
---3. en bevond je bijna direct na de start van je actie naast je voorligger zodat je niet meteen terug kon naar je eigen weghelft.
6. Denk er eens aan wat er gebeurd als je achterligger meteen met je mee gaat als je gaat inhalen op de verkeerde manier.
---1. Jij had slecht zicht en moet je actie afbreken omdat er een tegenligger aankomt.
---2. Remmen? Er rijdt een accelererende auto achter je!
---3. Terugsturen? Je zit direct na het begin van je inhaalactie naast je eerdere voorligger!
Dus de kans is groot op een aanrijding met:
---1. Een mede-inhaler.
---2. Je eerdere voorligger die naast je rijdt.
---3. De tegemoetkomende auto.
Als je het op de goede manier doet (vroeg op de rijbaan voor tegemoetkomend verkeer sturen) is wat
onwennig, absoluut!
Het ziet er voor het onwetende overige verkeer
ongewoon uit, absoluut!
Maar het is
de veiligste manier, ABSOLUUT.
En dit geldt voor motoren net als voor auto's.
Mocht het niet duidelijk verwoord zijn licht ik het graag toe!
(dit heb ik natuurlijk niet zelf verzonnen maar komt uit mijn rijopleiding)