Pagina 1 van 2

Bochtentechniek en vlakke kantjes op de band

Geplaatst: 16 mar 2011, 22:39
door Geert
Moderator-ingreep: vanuit een topic in "Techniek Banden" onderstaande off-topic posts afgesplitst. Zie forumregels
mp1963 schreef:Inmiddels rij ik anderhalve week met 2 nieuwe BT's 023.
Vooralsnog merk ik weinig verschil, deze zijn ook rond ;)

Geintje. Het vlakke kantje op de oude banden heb ik nu natuurlijk niet meer.
Daarom ga ik nu weer lekker soepel de bocht door.

Ik heb een grenzeloos vertrouwen in deze band.
Ik probeer iedere dag de snelheid in bepaalde bochten op te voeren.
Eens kijken hoe ver ik durf te gaan.

Tevens probeer ik wat aan mijn bochtentechniek te schaven waarbij ik beter probeer in te kantelen en daarna vooral bij het uitacceleren van de bocht iets eerder er wat meer gas op probeer te zetten.
Kijk,

Onze Rossi in de club. Afbeelding Afbeelding

Geplaatst: 16 mar 2011, 23:11
door Marcel
Nu niet gaan overdrijven Geert.

Feit is wel dat bij de juiste techniek het wel veel soepeler rijdt.

Geplaatst: 17 mar 2011, 08:45
door Gustaf Larson
@mp1963: klopt!

Reed vorige week mijn vader op iedere rotonde zoek!
Hij op z'n 954cc Fireblade, ik op mijn NTV MET m'n moeder achterop.
oke hij heeft zijn motor nog maar net, maar toch :D :D

Geplaatst: 17 mar 2011, 12:12
door Hans V.
Had je haast? ;)

Geplaatst: 17 mar 2011, 12:16
door Gustaf Larson
Moderator-ingreep: Onnodige quote verwijderd. Zie forumregels

Met 39% (!!!) vermogen tov pa, met 70 kg (sorry ma als ik fout zit :)) extra gewicht moet je slim rijden om voor te blijven :D

Geplaatst: 17 mar 2011, 12:36
door Hans van D
Veugelke schreef:Had je haast? ;)
Nee, hij ging alleen. :roll:

Geplaatst: 17 mar 2011, 14:41
door stxrider
mp1963 schreef:Tevens probeer ik wat aan mijn bochtentechniek te schaven waarbij ik beter probeer in te kantelen en daarna vooral bij het uitacceleren van de bocht iets eerder er wat meer gas op probeer te zetten.
Hoe :roll: probeer je beter in te kantelen? Het kantelen gebeurt automatisch als je maar de "lijnen" goed rijdt van de bochten......

Wat betreft de accelleratie!
Als je niet in de bocht geen gas kan of durft te geven, dan is het bijna zeker dat je in de verkeerde versnelling rijdt.... :roll: denk er maar eens over....

Geplaatst: 17 mar 2011, 19:45
door ikkieman
Gustaf:
1. >900 cc om mee te beginnen als eerste motor? Ik heb wel eens slimmere plannen gehoord. Niet om je pa af te zeiken, maar juist omdat je zoveel vermogen hebt en nog niet ongelofelijk veel oefening. Ik reed m'n deauvile al in de plomp na 2 maanden met weinig oefening...
2. Inkantelen door eerst naar buiten te bewegen en de bocht aan de buitenkant te pakken. Op die manier kun je je lijn beter houden en eventueel verder doorkantelen wanneer je extra gas geeft.
3. Mij zijn met rijles de 4 K's geleerd. Kijken, klaar zijn, kantelen en kracht opbouwen. Iedere bocht kun je met de voorgenoemde regels pakken.

Geplaatst: 17 mar 2011, 21:29
door Marcel
Aan puntje 2 en 3 heb ik weinig toe te voegen.

Geplaatst: 17 mar 2011, 22:59
door Mart
ikkieman schreef:Gustaf:
1. >900 cc om mee te beginnen als eerste motor? Ik heb wel eens slimmere plannen gehoord. Niet om je pa af te zeiken, maar juist omdat je zoveel vermogen hebt en nog niet ongelofelijk veel oefening. Ik reed m'n deauvile al in de plomp na 2 maanden met weinig oefening...
2. Inkantelen door eerst naar buiten te bewegen en de bocht aan de buitenkant te pakken. Op die manier kun je je lijn beter houden en eventueel verder doorkantelen wanneer je extra gas geeft.
3. Mij zijn met rijles de 4 K's geleerd. Kijken, klaar zijn, kantelen en kracht opbouwen. Iedere bocht kun je met de voorgenoemde regels pakken.
Tsja Ikkieman, ieder z'n meug blijkbaar:
Na het lessen op een CB500 ben ik begonnen met een GL1200. Tot nu toe (zo'n 200.000 km in 5 jaar) pas 1 keer op het asfalt gelegen doordat ik van de weg gereden werd door een gehaaste vertegenwoordiger die nog doorreed ook. En dat was nog op (m'n toenmalige pekelfiets) een PC800 en dus maar "n licht ding".
Het heeft denk ik ook te maken met weten wat je (nog niet) kan.

Geplaatst: 17 mar 2011, 23:04
door Marcel
Gemiddeld 40.000 km per jaar!!! Hoe doe je dat? Iedere dag 200 Km WW? Ik dacht dat ik veel reed. De teller staat bij mij na 1 jaar op ruim 24000.

Geplaatst: 17 mar 2011, 23:14
door Lolbroek Smurf
Hye Marcel,

Ik zal je daar even een antwoord op geven.
Mart reed de 1e drie jaar 155 km WW, dus dat is al dik 35.000km per jaar daar komen dan nog de nodige toer ritten van ons saampjes bij, die toch wel elke week gereden werden. (toen reed ik zelf nog heel veel)
Nu zijn de toerritten een stuk minder geworden maar toch legt hij nu nog dagelijks WW 95 km af en soms dan moet ie boven Hilversum zijn of ff op en neer naar Papendrecht :lol: :lol: :lol:
En dat vind ie erg :lol: :lol: :lol: op zn beemer ;) ;)

Zo zit je in een paar jaar tijd al heel snel op een dikke 200.000 kilometer.
Maar goed dat ie dr zoveel lol in heeft.


Gr Mia

Re: Bochtentechniek en vlakke kantjes op de band

Geplaatst: 17 mar 2011, 23:28
door Johan
mp1963 schreef:Inmiddels rij ik anderhalve week met 2 nieuwe BT's 023.
Vooralsnog merk ik weinig verschil, deze zijn ook rond ;)

Geintje. Het vlakke kantje op de oude banden heb ik nu natuurlijk niet meer.
Daarom ga ik nu weer lekker soepel de bocht door.
Ik heb de afgelopen winter (oh ja, die is nu nog bezig ;) ) op BT023's gedaan, en ik ben ook behoorlijk enthousiast. Ik vind ze veel beter dan de BT021's.

En inderdaad, met een goede bochtentechniek kun je op een bochtige weg zonder problemen wegrijden bij een minder ervaren rijder op een cbr of een andere sportieve fiets.

Zodra er een recht stukje komt rijden ze je nijdig weer voorbij :lol: (om je vervolgens weer op te houden bij de volgende bocht, da's altijd jammer).

Edit: bij iemand die wel weet hoe je moet sturen maak je natuurlijk geen schijn van kans tegen een sportfiets ;)

Geplaatst: 18 mar 2011, 06:50
door stxrider
Ik ken jullie niet eens, en moet nog meerijden voor een ritje..... dus deze bijdrage is wel objectief :lol:

Mooi dat hier de 4 "K"s aan bod komen. De meeste mensen leren niet meer dan BRAVOK of zoiets.... Ik wil niets afdingen van de rijkwaliteiten van de diverse forumleden hier, maar ook al rij je veel kilometers en schadevrij wil nog niet betekenen dat je "goed" rijdt!
  • Ik durf te beweren dat bij velen onder ons de rijvaardigheid minder is dan ze zelf denken. Of dat ze de perceptie hebben dat ze veilig rijden, maar dingen doen die er in de loop der jaren zijn ingeslopen die men nu als "normaal" ervaart.
Iedereen heeft het altijd over een circuittraining, maar ik denk dat een RMT of VRO-R misschien meer bijdragen dan steeds een circuittraining. En ja, het kost geld........ maar door training kan je (weet ik zeker) je letsel meestal verkleinen! Je neemt het mee, leert ervan, en stopt het onbewust in een tasje in je bovenkamer. Gebeurt er wat, dan "raar maar waar" zal jij die training onbewust aanspreken. Ik heb het namelijk eens mogen ervaren in de stromende regen........dat je plotseling :shock: moet reageren. Mijn motor niets en ik ook niets. Een wonder :roll: , nee die training...........

RMT: http://www.knmv.nl/rijopleidingen/cursusaanbod/rmt_2
VRO-R: http://www.knmv.nl/rijopleidingen/cursusaanbod/vro-r

En om weer on-topic te komen....... Door betere kijktechniek kom je ook toch een veiliger bochtenwerk ;)

Geplaatst: 18 mar 2011, 12:34
door Marcel
Mijn ervaringen met VRO1 zijn hier terug te vinden.

Geplaatst: 18 mar 2011, 13:18
door Johan
Ik heb twee jaar geleden voor het laatst een VRO gedaan. Inderdaad een zinvolle investering!

Ik ken mijn beperkingen waarschijnlijk redelijk ... één daarvan is dat mijn reactievermogen niet zo geweldig is. Daar probeer ik tijdens het rijden dan ook rekening mee te houden (afstand houden, defensief rijden enzo). Is op een Deauville ook makkelijker dan op een VFR800 bijvoorbeeld :)

(ik vind de VFR wel een supermooie fiets)

Geplaatst: 18 mar 2011, 19:15
door Henk Engberts
Ik ga binnenkort de RMT volgen, lijkt mij als beginnende motorrijder heel zinvol. Vanaf november 2009 mijn A-rijbewijs gehaald.

Geplaatst: 18 mar 2011, 19:42
door Ed Vissers
Een paar opmerkingen van mijn kant.

Een zware toerfiets als beginnersmotor is geen enkel probleem als jezelf het idee hebt dat je hem kunt "mannen". Gewoon met verstand rijden en rustig aan de zwaardere motor wennen. Als het nat/glad is kun je bij onbeheerst rijgedrag ook gemakkelijk een Deauville onderuit trekken.

Een voortgezette rij-opleiding zal altijd vruchten afwerpen. Beter rij-technieken en meer vertrouwen in wat de motor allemaal kan. Het verhoogt de veiligheid en het rijplezier.

Geplaatst: 19 mar 2011, 12:09
door Henk Engberts
Ik kan me volledig bij je aansluiten Ed, wat betreft de vaardigheden die men leert bij een voortgezette rij-opleiding. Nadat ik de RMT heb afgerond, wil ik in de verdere toekomst mijn rijvaaardigheid uitbreiden door VRO1 te volgen.

Voor geintereseerden in de RMT, die volg ik bij de rijschoolhouder waar ik ook de rijopleiding voor het A-rijbewijs heb gehad. Kosten voor de RMT curus waren voor mij €80,-

Geplaatst: 23 mar 2011, 08:10
door Gustaf Larson
ikkieman schreef:Gustaf:
1. >900 cc om mee te beginnen als eerste motor? Ik heb wel eens slimmere plannen gehoord. Niet om je pa af te zeiken, maar juist omdat je zoveel vermogen hebt en nog niet ongelofelijk veel oefening. Ik reed m'n deauvile al in de plomp na 2 maanden met weinig oefening...
Is z'n 2e Fireblade/motor, de eerste heeft hij 8 jaar gehad en iets van 150 dkm op gezet. Ook aantal keer samen met m'n moeder op haar CBR 600 F2 naar Hongarije e.d. geweest. Echter afgelopen jaren in de UK gewoont en daar geen brommer gehad. Bloed stroomt blijkbaar waar het niet gaan kan en dan staat er dus toch weer een Fireblade in de garage.

Ik denk trouwens wel dat de leeftijd uitmaakt bij aanschaf van je eerste motor ivm inzicht en zelfbeheersing.
Die eerste Fireblade was natuurlijk nog 'cool', deze tweede noemen we dan ook liefkozend zijn Honda MC! (Midlife Crisis) vind 'ie niet zo leuk geloof ik.

Geplaatst: 23 mar 2011, 20:12
door ikkieman
Gustaf, dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je vader net begonnen was met rijden. Vandaar dat ik even m'n bedenkingen had. Overigens heb je misschien wel gelijk wat betreft vermogen versus rijgedrag met leeftijd als factor. ;)

Geplaatst: 23 mar 2011, 20:25
door stxrider
Henk Engberts schreef:Ik ga binnenkort de RMT volgen, lijkt mij als beginnende motorrijder heel zinvol.
:up Dat is zeker een mooie opstap......

Kan niet anders zeggen, ga zo door :lol:

Geplaatst: 24 mar 2011, 08:05
door Johan
Gustaf Larson schreef: Ik denk trouwens wel dat de leeftijd uitmaakt bij aanschaf van je eerste motor ivm inzicht en zelfbeheersing.
Ik denk het niet. Een beginnende veertiger op een te zware motor is net zo gevaarlijk als een beginnende twintiger. Ik zou erg voor een beperkt-vermogen regeling voor iedere beginner zijn, en niet alleen voor jonge motorrijders.

Geplaatst: 24 mar 2011, 12:39
door Gustaf Larson
ff on-topic
Hoe komt het toch dat de 'vlakjes' op de (mijn) band niet gelijkmatig slijten?
Het lijkt alof ieder vlakje afschuint waardoor als je met de hand over de band gaat bij ieder vlakje een hoogteverschil voelt.

Over het 'schuin' nemen van de bochten: Dit is achteraf makkelijk af te lezen aan de "Chicken-line" : het stukje ongebruikte band aan de buitenzijde van het loopvlak.

Geplaatst: 24 mar 2011, 12:47
door Marcel
Je doelt waarschijnlijk op het verslijten van je voorband?

Dit heeft te maken met het remmen en dan vooral de wijze waarop je dit doet.
Bij gelijkmatig en gedoseerd remmen zal de band regelmatig slijten.
Ben je meer iemand die op het laatste moment remt (bijvoorbeeld op de uitrit van een snelweg) dan krijg je het effect dat je beschrijft.

Het heeft te maken met het indrukken van de band tijdens het remmen. Hierdoor vervormt de band en slijt deze onregelmatig.
Dit effect ontstaat dus vooral als je veel en hard remt.

Geplaatst: 24 mar 2011, 13:13
door Gustaf Larson
Idd de voorband, sorry.
Weer wat geleerd, nooit geweten, zegt dus wel wat over mijn rij- (rem-)stijl, maar eens op gaan letten... :?

Geplaatst: 24 mar 2011, 21:28
door Marcel
Ik wist het ook niet. Bij het controleren van mijn banden op voldoende profiel werd het me uitgelegd door de bandenmonteur.
Daarna heb ik ook gelijk de slijtage van mijn remblokken gecontroleerd. Gelukkig was er nog voldoende remblok over.

Geplaatst: 24 mar 2011, 22:04
door Jos
Einde van deze week laat ik mijn achterband, de BT023 vervangen door weer een BT023.
Heel tevreden geweest.
Bijna 17.000 km mee gereden in 11 maanden, maar nog niet helemaal versleten.
Nieuw seizoen is bij mij ook meestal een nieuwe band.
Mijn eigen veiligheid heb ik hoog in het vaandel staan.

Geplaatst: 25 mar 2011, 13:14
door Gustaf Larson
Is het afslijten waar ik het eerder over had minder bij het Combined Brake System?
(ik vermoed van wel)

Geplaatst: 25 mar 2011, 19:22
door Marcel
Nee, dat maakt geen verschil.
Ook bij CBS komt de druk het meeste op de voorband.
De slijtage is daar dan ook het hevigst.

Meer remmen op de motor, uit laten rollen of eerder en gelijkmatiger remmen zijn de enige remedies om beschreven slijtage tegen te gaan.