Pagina 1 van 3

Opknap project Honda NT650V4

Geplaatst: 04 mar 2011, 19:46
door desillies
Zoals jullie elders misschien al wel gelezen hebben ben ik (Lien) sinds kort, de eigenaresse van een Sevilla blauwe Deauville met bouwjaar 2004 (gezien de kleur en het framenummer) maar welke, volgens het RDW, pas op 31 december 2005 voor het eerst op de weg is verschenen.

In de advertentie aangeprezen als “nooit pekel gezien, slijtdelen verkeren in prima staat, alleen de olie moet nog worden ververst”…..
Euh huh……
De staat waarin de motor verkeerde was om te huilen maar goed, ik was verkocht en dus hebben we besloten de motor gelijk maar goed aan te pakken, dat had ie namelijk wel nodig!!

Ooit in een ver verleden, toen we nog echt jong waren, hebben we een brommer van Silvan (mijn man) geheel gedemonteerd,gewoon middenin de woonkamer :-)
Ook het blok hebben we toen uit elkaar gevist en opnieuw in elkaar gezet, werkplaatshandboek op schoot en prutsen maar.
Wonder boven wonder reed die machine na onze operatie weer prima, dus dat geeft de burger moed om zo’n soort project gewoon opnieuw aan te pakken, al laten we het blok dicht deze keer, de motor klinkt goed, braakt geen rook uit dus we gaan er maar even van uit dat alles daarbinnen nog in goede staat is.

Ik moet wel bekennen een enorm inventieve man met twee rechterhanden getrouwd te hebben, dat scheelt natuurlijk alles :-)

Maar goed, de gereedschapskisten erbij gepakt, een werkplaatshandboek gedownload en maar gewoon beginnen…
Ik heb eergisteravond pas voor het eerst dat handboek erbij gepakt, dit om te zien welk aanhaalmoment de bouten van de remschijven hebben en welke olie precies in het blok en de cardan moet.

Wat foto’s om de boel tot nu toe te illustreren, ik zal gaandeweg meer foto’s maken en plaatsen!
Inmiddels zijn de bestelde onderdelen en onderhoudsmiddelen bijna allemaal uitgeleverd dus kunnen we de motor zo langzamerhand weer in elkaar gaan steken.

Al na het weghalen van alle plastic kuipdelen bleek dat onze smurf zeer zeker weleens pekel had gezien, ik vermoed inmiddels zelfs dat de vorige eigenaar een huis bovenop de duinen had en de motor tussen huis en zee parkeerde, man man wat een ellende

Afbeelding

Afbeelding

Poetsen maar!

Afbeelding

Tussendoor heeft Sil een straalbak geknutseld zodat alle onderdelen die er echt niet meer uitzagen gestraald, gegrond en gespoten kunnen worden.

Afbeelding

Afbeelding

Oude situatie remschijf

Afbeelding

Nieuw :shock:

Afbeelding

Jammer dat ik het middengedeelte niet beter gepoetst heb, maar zodra er nieuwe banden onder de motor moeten laten we de velgen opnieuw poedercoaten, is dat ook weer netjes.

Afbeelding

Uiteraard gelijk de remblokken vervangen, die konden nog wel even mee maar omdat we nu toch bezig zijn de oude blokken direct maar weggekwakt en de remklauwen gepoetst, cylinders ingevet enzovoorts ...

Afbeelding

De zijsteun'balken'(geen idee hoe zoiets officieel heet hahahha) hadden ook behoefte aan wat aandacht, het resultaat volgt, zoek je zonnebril alvast maar op ;)

Afbeelding

Afbeelding

Tja, het zijn de kleine dingen die het doen hè, dus ook het rempedaal moest eraan geloven.

Afbeelding

Afbeelding

Alle olie had de kleur van cola, zoals hier uit de cardan, waarvan we overigens ook het deksel hebben verwijderd, gestraald en gespoten, je weet niet wat je ziet!
Ik maak er een foto van zodra een en ander terug is gemonteerd.

Afbeelding

Maar ook de olie uit het blok was duidelijk aan vervanging toe :? wat er grotendeels overigens uit is gelopen via het oliefilter waar Sil dwars doorheen prikte toen hij tijdens het uitboren van een vastgeroeste schroef uitschoot, oeps……

Afbeelding

Als je achterwiel uit je frame is en een gedeelte van de cardan is verwijderd blijft er maar weinig over van je motor :D

Afbeelding

Boel naar buiten gesleept omdat de jifi (welke we niet loskijgen omdat een speciale bout niet meer los wil) en middenbok ook gestraald en gespoten moesten worden.

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 04 mar 2011, 19:57
door Koen
Veel bewondering voor deze grondige aanpak, ik zou er niet aan durven beginnen... Ben zeer benieuwd naar het (ongetwijfeld mooie) eindresultaat.

Geplaatst: 04 mar 2011, 20:15
door edjekadetje
Zo, jullie durven wel, geweldig project, zal ik zeker blijven volgen.
Succes, Groet Edwin

Geplaatst: 04 mar 2011, 20:43
door Hans van D
Gigantisch, wat jullie doen. Petje af.
Veel succes verder.

Geplaatst: 04 mar 2011, 21:03
door Ed Vissers
Ik heb met veel plezier jullie relaas tot nu toe bekeken. Perfecte foto's trouwens :up

Geplaatst: 04 mar 2011, 21:03
door Marcel
Wat een klus.
Ik ben niet bang om wat uit elkaar te halen, maar weer in elkaar is bij mij het probleem.
Jullie hebben daar duidelijk geen moeite mee zo te zien.

Respect!

Geplaatst: 04 mar 2011, 21:09
door Jos
Mooie klus.

Zijn jullie niet bang dat - wanneer jullie klaar zijn - zich rijders gaan melden: wanneer doe je die van mij ???

Ik ben benieuwd.

Geplaatst: 04 mar 2011, 21:53
door Geert
Het begint aardig op een restauratie project te lijken,
Ik ben vol lof over de manier zoals jullie het aanpakken, de verweerde delen stralen en opnieuw spuiten.
Ik blijf zeker die boeiende relaas volgende en kijk uit naar de volgende foto reportage.

Geplaatst: 04 mar 2011, 21:54
door Geert
mp1963 schreef: Ik ben niet bang om wat uit elkaar te halen, maar weer in elkaar is bij mij het probleem.
Marcel,
Tijdens het uit elkaar halen heeeeeel veel foto's maken dat scheelt weer bij het in elkaar zetten. ;)

Geplaatst: 04 mar 2011, 22:06
door Stephan
Prachtig om dit staaltje huisvlijt te aanschouwen! :D

Geplaatst: 04 mar 2011, 22:11
door Cor
Geweldig om te zien. Vooral het resultaat bij de een of andere toerrit.
We wachten vol spanning.
Succes

Geplaatst: 04 mar 2011, 22:57
door desillies
Jos schreef:Mooie klus.

Zijn jullie niet bang dat - wanneer jullie klaar zijn - zich rijders gaan melden: wanneer doe je die van mij ???

Ik ben benieuwd.
Wie weet gaan we ons er nog eens in specialiseren hahahahahhaaa
Maar als je de uren moet gaan rekenen dan word het een dure grap ben ik bang ;)

Zoals ik al zei, mijn man is enorm handig, niet bang om iets verkeerd te doen, met het gevolg dat alles weer los moet, daar leer je van :)
Bijzonder creatief is ie ook, wat ie bedenkt bouwt ie.

Het is zo dat mijn man afgekeurd is en daardoor heeft ie hele dagen de tijd om te prutsen, over sommige dingen doet ie ook erg lang omdat veel van de werkzaamheden een hoop vergen van zijn lichaam, te veel priegelen heeft als effect dat ie de volgende dag dikke vingers heeft en veel pijn.
Teveel bukken en dubbel hangen onder de motor kan ook niet bijvoorbeeld.
Ik zit zelf ook nogal gaar in elkaar, eigenlijk zijn wij een koppel van niks, maar er is genoeg enthousiasme en durf om te doen wat we nu doen.
Nu nog een schip met geld hahahahahhaaa

Maar goed, doordat hij zoveel tijd heeft in vergelijking met de werkende medemens gebeurd er in relatief korte tijd toch best veel :)

Morgen gaan we beginnen aan het terug in elkaar zetten van de cardan, deze vullen met olie, het verversen van de koelvloeistof en monteren van het nieuwe oliefilter + plug en afdichtring, we vervangen de rembloken achter, nemen de remklauw onder handen en monteren het achterwiel terug, ik vermoed dat de dag daarna een eind om is :D

Leuk om te lezen dat jullie het verslag leuk vinden!
To be continued.......

Geplaatst: 04 mar 2011, 22:58
door Gerard (GTB)
mooi om te zien, en de tussen resultaten liegen er niet om..
we blijven het project volgen....

Geplaatst: 05 mar 2011, 10:56
door Henk Engberts
Een project dat ik zeker ook blijf volgen. Mooie heldere foto's.

Het lijkt me wel een goed idee als de restauratie compleet is dat er een PDF bestand gemaakt wordt van deze restauratie.

Geplaatst: 05 mar 2011, 11:44
door rider-64
Rubber ring van oliefilter dunnetjes insmeren met olie he voor je hem erop schroef.
Gaaf hoor zoals jullie bezig zijn!
En voor mij/ons heel leuk om de foto verhalen tevolgen en te lezen :D

Geplaatst: 05 mar 2011, 11:52
door mototaz
Leuk om te lezen!

Je hoort het niet vaak dat men een relatief jonge motor zo grondig aanpakt!

Geplaatst: 05 mar 2011, 14:07
door ikkieman
Allemachtig. Waar halen jullie de tijd vandaan om dit te doen? :| Als ik dit wil doen met m'n huidige fiets ben ik toch minimaal 2 weken niet in staat om naar m'n werk te gaan. Overigens zeg ik wel petje af en hoop ik het eindresultaat toch echt een keer te mogen bewonderen tijdens een tourrit.

Geplaatst: 05 mar 2011, 14:37
door desillies
mototaz schreef:Leuk om te lezen!

Je hoort het niet vaak dat men een relatief jonge motor zo grondig aanpakt!
Ik denk dat de meeste motoren van de leeftijd dat normaal gezien ook nog niet nodig zouden hebben....
Deze helaas wel :cry:

ikkieman schreef:Allemachtig. Waar halen jullie de tijd vandaan om dit te doen? :| Als ik dit wil doen met m'n huidige fiets ben ik toch minimaal 2 weken niet in staat om naar m'n werk te gaan. Overigens zeg ik wel petje af en hoop ik het eindresultaat toch echt een keer te mogen bewonderen tijdens een tourrit.
Lees mijn laatste post maar, dan begrijp je het waarschijnlijk beter :)

Geplaatst: 05 mar 2011, 15:14
door Missy
desillies schreef: Wie weet gaan we ons er nog eens in specialiseren hahahahahhaaa
Maar als je de uren moet gaan rekenen dan word het een dure grap ben ik bang ;)...
...maar er is genoeg enthousiasme en durf om te doen wat we nu doen.

Maar goed, doordat hij zoveel tijd heeft in vergelijking met de werkende medemens gebeurd er in relatief korte tijd toch best veel :)....
Specialisten zijn jullie in mijn ogen al hoor.
En over de prijs kan altijd onderhandeld worden. Het enthousiasme is er!
Het trekt mij meer dan werken 8)

Hulde en Respect voor wat jullie doen daar... ik heb er het lef (nog) niet voor. !!

Gimme MORE !!! :lol:

Geplaatst: 05 mar 2011, 20:01
door desillies
Aahh ja het begint alweer ergens op te lijken!

Vandaag de cardan terug gemonteerd, het achterwiel kon dus ook terug, de remklauw gereviseerd (ik ben benieuwd of ie het overleefd heeft, zie foto’s oei!) de achter remblokken vernieuwd, koelvloeistof vervangen, benzinefilter, oliefilter en motorolie alvast deels met de bijna liter die er nog stond.
Ik zit te wachten op 4 liter bestelde olie welke vandaag geleverd zou worden, maar helaas TNT doet niet meer wat ze altijd beloofd hebben…..

De zijsteunen en voetsteunen terug erop, het remgebeuren weer daar op priegelen viel niet mee, het kontje gemonteerd en na nog veel meer gepiel ook de beide achterkoffers terug gezet, en het werkt ook allemaal weer :D

Met plasticvernieuwer het achterspatbord weer zwart gemaakt evenals één van de handgrepen, dit speciaal om hier te kunnen laten zien wat een verschil dat maakt.
Ik had nog wel even doorkunnen poetsen maar er moest eten gekookt worden en de jongste dochter + 3 vriendinnen moeten straks naar de carnaval gebracht worden, morgen dus weer verder…

De ene handgreep wel gepoetst, de andere nog niet, zoek de verschillen
Afbeelding

Afbeelding

Voor;
Afbeelding

Na;
Afbeelding
Nu maar afwachten of de remolie er niet uit zeikt straks…. dan moeten er toch echt nieuwe cilinders in.

Cardan terug, nog met vette vlekjes welke we morgen pas afpoetsen i.v.m. de nog verse verf 8)

Afbeelding

Afbeelding

Foto van de zijsteun zoals ie nu is
Afbeelding

En weet je nog, zo was ie….
Afbeelding

En we hebben weer vorm !

Afbeelding

Geplaatst: 06 mar 2011, 09:58
door rider-64
In een woord: heerlijk om te lezen en de foto's te bekijken!!!!!

Ga zo door! :up

Geplaatst: 06 mar 2011, 10:26
door Marcel
Verblindend mooi. Ik heb m'n zonnebrilletje er bij op gezet ;) .

Geplaatst: 06 mar 2011, 17:24
door Cor
Shit waar is mijn zonnebril nou toch. Ik heb bijna gelijk ontstoken ogen en ik ben stik jaloers :oops: .
Succes met de rest en te hopen dat je remcilinders het goed doen. :idea: Is wel een beetje belangrijk :lol:

Geplaatst: 06 mar 2011, 19:20
door desillies
Cor schreef:Shit waar is mijn zonnebril nou toch. Ik heb bijna gelijk ontstoken ogen en ik ben stik jaloers :oops: .
Succes met de rest en te hopen dat je remcilinders het goed doen. :idea: Is wel een beetje belangrijk :lol:
De eerste tijd zal het nog wel gaan, de meeste aangetaste plekjes zitten nu weer binnen de olieringetjes, maar we houden het uiteraard in de gaten :D

Geplaatst: 07 mar 2011, 16:57
door desillies
Zo, ik kan jullie meedelen dat we klaar zijn!

Het enige is dat er nog een paar liter olie het blok in moet, ik heb het besteld en ik verwacht het morgen te ontvangen, dat zou mooi zijn omdat ik dan net nog even in het zonnetje kan rijden nadat ik uit mijn werk komt :P

Wat we gisteren en vandaag nog gedaan hebben, gisteren kwam mijn vader op bezoek en zijn wij dus al snel gestopt met prutsen.

Nou om te beginnen zijn we verder gegaan met de voorste zijpanelen terug te monteren, een van de bevestigingsogen in het plastic was stuk dus daar wat op gefikst, een vulringetje voor onder de tank gezocht, het origineel vloog uit ons handen bij het demonteren en we hebben het tot op dit moment nog niet terug gevonden 8) , alles weer in elkaar geschroefd en toen kwam pa…

Vandaag vol goede moed verder, Sil heeft het 12 voltstekkertje, wat al wel aanwezig was maar waar geen bedrading naar toe liep, van stroom voorzien en gelijk een snoertje aan de accu geknutseld zodat die op de druppellader kan zonder het zadel steeds weg te hoeven halen.
Ondertussen heb ik de benzinepomp even los gehaald en de contactpunten nagekeken en van wat contactspray voorzien, zag er allemaal nog als nieuw uit, toch nog iets nieuws aan de smurf ontdekt dus!! :D

Voorpaneel met koplamp terug bevestigd,er weer af omdat de kmtellerkabel nog terug gestoken moest worden, dashboard erop, toen er weer af omdat we vergeten waren de spiegels goed vast te zetten ;-) tank vastgezet, klein gaatje geboord boven een scheurtje in een van de stukken Tupperware, alle plastic zwarte delen nogmaals zwart gemaakt (de winddeflectors heb ik uiteindelijk 4 x gedaan en ze zien er nog oud uit, maar goed…) en gemonteerd, de kofferscharnieren geolied en ons suf gezocht waar nou toch de 2 overgebleven inbusboutjes moesten zitten *hahahahaha* , vervolgens de motor naar buiten gereden om hem te poetsen!
Na het poetsen de tankpad bevestigd en toen was ie dus klaar!

Ooit wil ik er nog een hogere ruit op, ik vind dit echt geen porum, veel te breed en ik hou ook niet van dat getinte gedoe …
Ook moet er een andere uitlaat op, deze lekt, ik wil een ander zadel (maar eerst dit maar eens poetsen met skai verf) en ik wil mijn spiegels nog in kleur spuiten ( ping ping, knetterduur man om de originele verf te kopen)
Stuurverhogers, spiegelverbreders en zo is er nog wel meer wat ooit onder handen genomen gaat worden.
Nu eerst maar eens olie erin kiepen en lekker rijden!

Afbeelding

Kijk, zie je mij ook eens

Afbeelding

Afbeelding

Zonder en met tankpad welke scheef lijkt te zitten :( maar da's de manier van fotograveren hopelijk (als je goed kijkt zie je mijn man en zijn maat ook nog)
Afbeelding Afbeelding

En de finalefoto’s;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 07 mar 2011, 17:02
door Stephan
Netjes hoor! Het resultaat mag er wezen! 8)

Geplaatst: 07 mar 2011, 17:08
door Henk Engberts
Wat een mooie bike is het geworden, door al jullie harde werken.

Geplaatst: 07 mar 2011, 17:46
door Hans van D
Dat hebben jullie fantastisch en in een super korte tijd gedaan. Hij ziet er prachtig uit.
En nu maar rijden. Houd hem (of haar) wel heel.

Waar hebben jullie trouwens die tankpad vandaan? Ik heb een kras op m'n tank die er met zo'n pad wellicht onder valt.

Geplaatst: 07 mar 2011, 17:48
door Henk Engberts
Van deze restauratie zou wel een leuk PDF-bestandje kunnen worden gemaakt, om te downloaden van de website?

Geplaatst: 07 mar 2011, 18:09
door desillies
Duiffie schreef:Dat hebben jullie fantastisch en in een super korte tijd gedaan. Hij ziet er prachtig uit.
En nu maar rijden. Houd hem (of haar) wel heel.

Waar hebben jullie trouwens die tankpad vandaan? Ik heb een kras op m'n tank die er met zo'n pad wellicht onder valt.
De tankpad hebben we bij https://www.davidsilverspares.co.uk/NT6 ... art_90995/ gekocht, in het verleden ook al voor onze Pan :-)
Kost best behoorlijk wat maar in vergelijking met bestellen in Nederland is het daar toch goedkoper.
Hoewel wij wel meer besteld hebben en de verzendkosten dan over meer producten verdeeld worden natuurlijk :)