Hoe lang kan u Zumo 660 op zijn eigen accu draaien
Hoe lang kan u Zumo 660 op zijn eigen accu draaien
Mijn motor gaat straks voor een beurtje weg en mijn handvatverwarming wordt gemonteerd (nog tegoed uit mijn travelpakket).
Ik denk erover om meteen een 12 volt stekker te laten aanbrengen.
Echter mijn langste rit zal 5-6 uur zijn...
Ik vraag me af of het nodig is.
Aan de andere kant is het wel handig als je op vakantie bent dat het ding zichzelf bijlaadt tijdens de rit...
Heeft iemand antwoorden/suggesties?
TIA
Aan de andere kant is het wel handig als je op vakantie bent dat het ding zichzelf bijlaadt tijdens de rit...
TIA
- Stephan
- Moto Guzzi Stelvio
Wij hebben ook een 12v-aansluiting op de Deauville. Maar onze Zumo 550 heb ik meteen rechtstreeks op de accu aangesloten. Bovendien heb ik een beetje spijt van de 12v-aansluiting, want het rechter opbergbakje is nu slechter te (de-)monteren omdat de 12v-aansluiting lelijk in de weg zit.
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. 

- Catbustingdog
- Motorloos
Een zumo 660 gaat +/- 4 à 5 uur (bij gemiddeld gebruik) op zijn accu. Veel hangt er van af waar je gaat rijden. Bij ritten (zoals bv een Zeelandtour, waar Miep bijna zonder ophouden tegen je lult, en waar de zuma om de haverklap het signaal geeft voor een flitspaal of een snelheisbeperking, zal dat gevoelig minder zijn.
Rij je daarentegen via de snelweg, waar Miep onderweg een dutje kan doen zal het iets langer meegaan.
tip:
sluit je zumo mbv de bijgeleverde kabelset rechtstreeks aan op de accu van je motorfiets.
Rij je daarentegen via de snelweg, waar Miep onderweg een dutje kan doen zal het iets langer meegaan.
tip:
sluit je zumo mbv de bijgeleverde kabelset rechtstreeks aan op de accu van je motorfiets.
sportieve groet 
Noël
Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!

Noël
Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
Vandaag bij de dealert geweest.
Aangezien de Zumo nog wel eventjes laat wachten (financieel gezien)
heb ik besloten nu nog geen 12V aansluiting te laten maken.
Twee redenen:
Vanaf de rechter handgreep is een geschakelde 12V draad beschikbaar.
Deze komt van de remlichtschakelaar.
Bij de nu te installeren heatgrips zit een kabelset die ook een aansluiting bevat voor de standaard navigatie van Honda (die ik veel te duur vind).
Ik weet nog niet of die 12V geschakeld is of permanent.
Als ik toch besluit een 12V stekker te nemen komt deze zeer waarschijnlijk rechts boven het contactslot aan de aldaar naar beneden lopende kabel, rechts langs het balhoofd.
Getaped aan de bestaande kabel of met een dhz beugeltje onder de bestaande schroef die daar naast het balhoofd zit, waarmee een soort trekontlasting van een reeds aanwezige kabel vastzit.
Als die 12V van de standaard kabelset geschakeld is overweeg ik voor die enkele keer dat ik een permanente 12V wil hebben deze direct van de accu te halen.
Mogelijk dat ik deze onder de buddy verborgen bewaar.
Aangezien ik deze slechts verwacht te gebruiken op een camping oid.
Voor de overige momenten voldoet de geschakelde oplossing.
Aangezien de Zumo nog wel eventjes laat wachten (financieel gezien)
heb ik besloten nu nog geen 12V aansluiting te laten maken.
Twee redenen:
Vanaf de rechter handgreep is een geschakelde 12V draad beschikbaar.
Deze komt van de remlichtschakelaar.
Bij de nu te installeren heatgrips zit een kabelset die ook een aansluiting bevat voor de standaard navigatie van Honda (die ik veel te duur vind).
Ik weet nog niet of die 12V geschakeld is of permanent.
Als ik toch besluit een 12V stekker te nemen komt deze zeer waarschijnlijk rechts boven het contactslot aan de aldaar naar beneden lopende kabel, rechts langs het balhoofd.
Getaped aan de bestaande kabel of met een dhz beugeltje onder de bestaande schroef die daar naast het balhoofd zit, waarmee een soort trekontlasting van een reeds aanwezige kabel vastzit.
Als die 12V van de standaard kabelset geschakeld is overweeg ik voor die enkele keer dat ik een permanente 12V wil hebben deze direct van de accu te halen.
Mogelijk dat ik deze onder de buddy verborgen bewaar.
Aangezien ik deze slechts verwacht te gebruiken op een camping oid.
Voor de overige momenten voldoet de geschakelde oplossing.
-
- BMW R1150RT
Ik heb mijn zumo 660 aangesloten met de draden links die zich onder het dashboard bevinden. Gebruik de geel/zwarte (+) en de groene (-). Tevens is deze aansluiting geschakeld via het contactslot. Om deze draden te bereiken moet je het linker dashboard paneel losschroeven. Zie de bijgevoegde foto. Als je deze manier toepast houd je de 12V plug in het linkeropbergvakje vrij.
Ik heb het wel over de deauville 650.

Ik heb het wel over de deauville 650.

Time flies when I drive my Honda Deauville.
Aansluiten van navigatie op draden die vanaf het contact lopen kan tricky zijn. Je weet nooit of deze niet te zwaar belast gaan worden.
Beter is om de navigatie rechtstreeks op de accu aan te sluiten. Maar omdat je niet wilt dat er continu stroom op staat, kun je er een relais tussen zetten. Het relais laat je wel via het contact aansturen.
Op het moment dat je de motor op contact zet, wordt het relais aangestuurd en wordt het stroomcircuit van accu naar navigatie gesloten.
Beter is om de navigatie rechtstreeks op de accu aan te sluiten. Maar omdat je niet wilt dat er continu stroom op staat, kun je er een relais tussen zetten. Het relais laat je wel via het contact aansturen.
Op het moment dat je de motor op contact zet, wordt het relais aangestuurd en wordt het stroomcircuit van accu naar navigatie gesloten.
Och als mijn dealer zegt dat hij niet-Honda navigatie aansluit op de draad die naar de remlichtschakelaar loopt zal het wel meevallen.
Dit wordt gedaan omdat de originele Honda navigatie (lees: Garmin Zumo 550) middels een kabelsetje (wat standaard bij Heatgrips zit) wordt aangesloten.
Klanten willen dat kabelsetje vaak niet aanschaffen (ca. 30 Euro) en dat moet ook eerst aangesloten worden en daarvoor moet weer flink gedemonteerd worden.
Dit wordt gedaan omdat de originele Honda navigatie (lees: Garmin Zumo 550) middels een kabelsetje (wat standaard bij Heatgrips zit) wordt aangesloten.
Klanten willen dat kabelsetje vaak niet aanschaffen (ca. 30 Euro) en dat moet ook eerst aangesloten worden en daarvoor moet weer flink gedemonteerd worden.
Laatst gewijzigd door BertG op 24 aug 2010, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Motorloos
Re: Hoe lang kan u Zumo 660 op zijn eigen accu draaien
Beter mee verlegen dan om verlegenBertG schreef:Mijn motor gaat straks voor een beurtje weg en mijn handvatverwarming wordt gemonteerd (nog tegoed uit mijn travelpakket).
TIA

Ik moet voor mijn 660 de motorbevestiging nog maken. Die krijgt een vaste aansluiting die over het contact loopt.
Groetjes,
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt

ik overweeg om een 12 volt stekker met zo'n soort beugel ergens aan het frame nabij het balhoofd te bevestigen.
Ik hoef dan niet te boren in de kuip, en mijn opbergvakjes blijven vrij beschikbaar.
De stekker( met afdichtkapje) zal niet echt opvallen omdat deze in een 'donker gat' komt te zitten.
Tevens zit hij op een plek waar ik makkelijk mijn navigatie op kan aansluiten.
Het idee is ook om deze aansluiting geschakeld te maken.
Mogelijk met een overbruggingsschakelaar zodat ik naar behoefte de draad permanent gevoed kan laten zijn.
Omdat ik verwacht dat dit alleen tijdens vakanties is kan de schakelaar onder de buddy of in de koffer weggewerkt worden.
Over dit laatste ben ik nog niet uitgedacht.
edit: hier nog een optie voor sommige sturen:
https://www.polo-motorrad.de/de/zigaret ... erung.html
Ik hoef dan niet te boren in de kuip, en mijn opbergvakjes blijven vrij beschikbaar.
De stekker( met afdichtkapje) zal niet echt opvallen omdat deze in een 'donker gat' komt te zitten.
Tevens zit hij op een plek waar ik makkelijk mijn navigatie op kan aansluiten.
Het idee is ook om deze aansluiting geschakeld te maken.
Mogelijk met een overbruggingsschakelaar zodat ik naar behoefte de draad permanent gevoed kan laten zijn.
Omdat ik verwacht dat dit alleen tijdens vakanties is kan de schakelaar onder de buddy of in de koffer weggewerkt worden.
Over dit laatste ben ik nog niet uitgedacht.
edit: hier nog een optie voor sommige sturen:
https://www.polo-motorrad.de/de/zigaret ... erung.html