Pagina 1 van 1

Kennen jullie de dode-seconde?

Geplaatst: 13 aug 2010, 23:26
door Marcel
Daar heb ik gisteren bijna kennis mee gemaakt.
De dode-seconde is de eerste seconde dat het stoplicht voor de motorrijder op groen staat.

Gisteren stond ik aan het einde van een afrit voor het rode licht. Het stoplicht sprong op groen en op dat moment kwam er van links nog een auto en een grote vrachtwagencombinatie door rood heen gedenderd terwijl je op deze weg maar 50 Km/u mag.

Gelukkig let ik altijd goed op en had de vrachtwagen al aan zien komen. Ik ben nog wel opgetrokken hem ff te laten schrikken (Misschien niet zo netjes maar ik kon het niet laten). Bij het volgende stoplicht heb ik de chauffeur op zijn rijgedrag aangesproken. Zijn commentaar: "Als ik had geremd dan was mijn lading verschoven".

Nu vraag ik je....!@#$%%^&*() :cens . Ik was behoorlijk kwaad.
Wat me nog het meeste stoorde is dat ik de indruk kreeg dat de chauffeur het allemaal maar heel gewoon vond en dat ik me niet zo druk moest maken.
Excuses konden er in ieder geval niet van af.

Ik heb in ieder geval een klacht ingediend bij het betreffende bedrijf.
Maandag maar eens navragen of ze er iets mee gedaan hebben......

Vriendelijke groet.

Geplaatst: 13 aug 2010, 23:58
door BertG
Het is een lauwe smoes. Als het echt zo is dan had hij zijn lading niet goed vast staan en dat is zijn eigen verantwoording.
Voorts dient hij zijn snelheid aan te passen zodat de bestuurder zijn voertuig tot stilstand kan brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

Ik weet het je koopt er niets voor...

In Duitsland krijg je hier geen boete voor maar poging doodslag, zo heb ik mij laten vertellen.

Geplaatst: 14 aug 2010, 04:15
door Koen
BertG schreef:In Duitsland krijg je hier geen boete voor maar poging doodslag, zo heb ik mij laten vertellen.
Soms hebben ze daar dus toch goede ideeën...

M'n rij-instructeur heeft er tijdens de lessen inderdaad vaak op gehamerd dat je er (vooral als motorrijder) rekening mee moet houden dat je bij groen soms zo snel op het kruispunt kan zijn, dat ander verkeer wat nog "net even door rood" gaat een gevaar kan opleveren. Vooral bij kruisingen waar geen tijd zit tussen rood licht voor de ene richting en groen licht voor de andere is dit link.

Re: Kennen jullie de dode-seconde?

Geplaatst: 14 aug 2010, 14:20
door RonalT
mp1963 schreef:Bij het volgende stoplicht heb ik de chauffeur op zijn rijgedrag aangesproken. Zijn commentaar: "Als ik had geremd dan was mijn lading verschoven".
Een automobilist / vrachtwagenchauffeur wil niet door een motorrijder aangesproken worden op zijn verkeerde rijgedrag.
Ze zullen altijd met een zeer lullige smoes aankomen. Ze denken daarmee hun (gevaarlijke) gedrag goed te praten.

En door rood rijden is ook heel normaal. Ik hoop altijd dat die jongens die bij een verkeerslicht staan te gassen, toch goed opletten. Want ik zie het ook regelmatig om mij heen dat er auto's van links of rechts komen terwijl mijn licht al op groen staat.

Heb ook wel eens van zo'n hufter te horen gekregen, dat je voorrang moet krijgen. Waarop ik hem vroeg 'waarom mocht jij dan wel voorrang nemen terwijl je het niet had?'

Of iemand die bij een versmalling, geregeld met borden (ik zag een blauw bord met voor mij een witte pijl) die me vertelde dat ik wel eens voorzichtiger mocht zijn met zo'n mooie motor. Ik heb hem toen maar verteld dat je met een bus, ook al is hij van je baas, niet asociaal mag rijden.

Na 30 jaar motorrijden ken ik zo legio voorbeelden van komplete #@&smoezen.

Geplaatst: 14 aug 2010, 14:34
door Mathijs
bij mijn vrachtwagen rijles is me duidelijk geleerd dat als het verkeerslicht op orange/geel/amber springt je al een begin maakt om te stoppen.... een andere vorm is al uit den boze.
en ik heb ook vaak een bestuurder aangesproken en dan verontschuldigen ze zich en zeggen het nooit meer te doen..... right...
of zou dat komen door mijn fel gekleurde voorkomen (A)

ik meen me te herinneren dat we bij een tour ook zoiets hadden waarbij De Witte bij groen en als een dolle vandoor ging met claxon om een koekblik die door rood gereden was te laten schrikken :P

Geplaatst: 14 aug 2010, 14:42
door Ed Vissers
Bruvma schreef: ik meen me te herinneren dat we bij een tour ook zoiets hadden waarbij De Witte bij groen en als een dolle vandoor ging met claxon om een koekblik die door rood gereden was te laten schrikken :P
Slecht geheugen. Als een dolle natuurlijk niet maar wel ff het gas er op. ;) Die claxon ging per ongeluk. Kwestie van een klein knopje en een grote duim :l

Geplaatst: 15 aug 2010, 20:35
door Jos
Ik realiseer me dat ik dan een "zwakke" verkeersdeelnemer ben. Zwak in de betekenis van maar twee wielen.
Bij ieder verkeerslicht, waar ik moet stoppen, blijf ik me dat realiseren en kijk altijd - uit voorzorg- of er toch nog niet een of andere malloot aan komt zetten.
Dan zie ik ook dat er toch nog menig voertuig door rood rijdt.

Geplaatst: 15 aug 2010, 20:47
door Geert
Op deze manier is een kennis van me van zijn motor af gereden, gebeurde hier in Hoorn.
Die kennis van me trok op bij groen en werd in de zijkant geramd door een automobilist die door rood was gegaan.
Gevolgen: ziekenhuisopname, revalidatie, nu heeft hij gelukkig nergens last maar van.
Materieel: motor (Pan eurpean) total loss.
Het blijft bij kruisingen met stoplichten dus heel goed uitkijken als je groen krijgt.

Geplaatst: 15 aug 2010, 21:10
door Marcel
Geert schreef:Op deze manier is een kennis van me van zijn motor af gereden, gebeurde hier in Hoorn.
Die kennis van me trok op bij groen en werd in de zijkant geramd door een automobilist die door rood was gegaan.
Gevolgen: ziekenhuisopname, revalidatie, nu heeft hij gelukkig nergens last maar van.
Materieel: motor (Pan eurpean) total loss.
Het blijft bij kruisingen met stoplichten dus heel goed uitkijken als je groen krijgt.
Die kennis heeft dan heel veel geluk gehad. De confrontatie vrachtwagencombinatie vs. Motor had ik waarschijnlijk niet overleefd, ook gezien de snelheid van de vrachtwagen.

Fijn dat jullie weer terug zijn.
Tot de eerste toer.

Vriendelijke groet.

Geplaatst: 15 aug 2010, 21:48
door Mathijs
mp1963 schreef:
Geert schreef:Op deze manier is een kennis van me van zijn motor af gereden, gebeurde hier in Hoorn.
Die kennis van me trok op bij groen en werd in de zijkant geramd door een automobilist die door rood was gegaan.
Gevolgen: ziekenhuisopname, revalidatie, nu heeft hij gelukkig nergens last maar van.
Materieel: motor (Pan eurpean) total loss.
Het blijft bij kruisingen met stoplichten dus heel goed uitkijken als je groen krijgt.
Die kennis heeft dan heel veel geluk gehad. De confrontatie vrachtwagencombinatie vs. Motor had ik waarschijnlijk niet overleefd, ook gezien de snelheid van de vrachtwagen.

Fijn dat jullie weer terug zijn.
Tot de eerste toer.

Vriendelijke groet.
bij een vrachtwagencombinatie zal de snelheid vaak niet fataal zijn, eerder de massa die doorschiet.
ik heb het ooit gepresteerd om met een noodstop op de vrachtwagen de betonblokken die vastgespannen ware vol tegen het schot te laten komen, de noodstop was met 50kmh, had niet willen weten wat er gebeurd was als ik diezelfde stop maakte met 90kmh

Geplaatst: 16 aug 2010, 08:53
door Koen
Bruvma schreef: bij een vrachtwagencombinatie zal de snelheid vaak niet fataal zijn, eerder de massa die doorschiet.
ik heb het ooit gepresteerd om met een noodstop op de vrachtwagen de betonblokken die vastgespannen ware vol tegen het schot te laten komen, de noodstop was met 50kmh, had niet willen weten wat er gebeurd was als ik diezelfde stop maakte met 90kmh
Dan waren de blokken door het schot je cabine ingekomen, gok ik. Geen prettig idee...

Geplaatst: 16 aug 2010, 09:19
door Ed Vissers
Ik ga er altijd van uit dat er koekblikkers door rood licht rijden. In de Randstad is dat in ieder geval al een heel normaal verschijnsel. Het is eerder uitzondering als het eens niet gebeurt, tenzij er roodlicht-camera's zijn geplaatst.

Geplaatst: 16 aug 2010, 13:10
door Marcel
EdVissers schreef:Ik ga er altijd van uit dat er koekblikkers door rood licht rijden. In de Randstad is dat in ieder geval al een heel normaal verschijnsel. Het is eerder uitzondering als het eens niet gebeurt, tenzij er roodlicht-camera's zijn geplaatst.
Ik neem inmiddels hetzelfde standpunt in.
Het is inderdaad treurig om te moeten constateren dat door rood licht rijden een normaal verschijnsel is/wordt.

Geplaatst: 16 aug 2010, 13:19
door Koen
Toen ik zo'n 15 jaar geleden m'n autorijbewijs haalde was dat al de boodschap die door mijn rij-instructeur werd meegegeven: kijk bij het oprijden van een kruising altijd om je heen, want er kan er altijd eentje door rood komen. En bij een aanrijding heb je meestal niets aan "maar hij zat fout"...

Geplaatst: 16 aug 2010, 13:32
door Lolbroek Smurf
Idd Koen, zo is mij dat ook geleerd.


Maar ook mij is het al een keer gebeurt dat ik met mn 12 meter merkte (terwijl ik 50 reed) dat ik niet tijdig stil zou kunnen komen te staan voor het stoplicht.
Met een "nat" wegdek heb je gewoon wat "meer" nodig om tot stilstand te geraken. Maar dat weet iedereen denk ik dan maar. En daar heb je je maar aan aan te passen. (al helemaal als beroeps chauffeur)
Dus de " Kwalitatief Uitermate Teleurstellende" smoes van schuivende lading geld bij mij niet.
Ik kan hooguit vragen of niet " ïedereen tegelijk" op mn schoot wil komen zitten :l

Maar het is en blijft een groot probleem dat wel steeds vaker voorkomt. Het lijkt wel of het bewust gedaan word, maar ze hebben niet door dat als het fout gaat het ook echt mis is.

Geplaatst: 16 aug 2010, 14:09
door Ed Vissers
Niet op tijd kunnen remmen wordt veroorzaakt door 2 mogelijke factoren.

Te hoge snelheid
of Niet opletten

De tijd dat het licht op oranje staat zal in de praktijk altijd voldoende zijn om
of door groen te rijden
of tijdig te stoppen.

Geplaatst: 16 aug 2010, 14:40
door Lolbroek Smurf
Hey Ed,


Voor het grootste gedeelte heb je daarin gelijk natuurlijk.

Maar als je door oranje rijd is groen al geweest :lol: :lol: en ben je te laat :lol: :lol: :lol:

Dus geven ze nog ff gas om net dat oranje te halen en gaan dan door rood.

Maar niet alleen de "koekblikkers" er zijn zat motorrijders die het ook nog ff snel willen halen.

Ook ik zie dit dagelijks gebeuren, en waarom? Omdat iedereen zo een "haast" heeft.

Geplaatst: 16 aug 2010, 14:58
door Koen
Inderdaad lijkt oranje voor de meesten niet te betekenen "stop indien (op een veilige manier) mogelijk" maar meer "geef zoveel mogelijk gas om erdoor te zijn voor oranje verandert in rood". Waarbij de kans groot is dat het licht op rood springt en stoppen dan geen optie meer is...

Die ene dode-seconde

Geplaatst: 16 aug 2010, 16:57
door FreBa
Dag,
Wat ik tot dusverre mis, is het verschijnsel dat er niet één, maar wel méér voertuigen door rood rijden.
Door-rood-gereden-voertuig is meestal op de kruising als ik kan gaan optrekken. Ik ben banger voor nr. 2 of 3 die door rood rijden.
Mhg, Fred

Geplaatst: 16 aug 2010, 17:06
door RonalT
CaveyH schreef:was dat al de boodschap die door mijn rij-instructeur werd meegegeven: kijk bij het oprijden van een kruising altijd om je heen, want er kan er altijd eentje door rood komen.
Door rood rijden

Laatst reed ik met een collega mee in de auto, reed die door het rood

ik zeg : doe normaal.
zegt hij: doe ik altijd, doet m'n broer ook altijd.

bij het volgende stoplicht reed die weer dooor het rood.

Hetzelfde verhaal: doe ik altijd, doet m'n broer ook altijd

bij de volgende was het groen duwt die vol op de rem, ik zeg wat doe je nou weer"?

zegt-ie: jaaah, stel dat mn broer van de andere kant komt!!

De moraal van dit verhaal?

Uitkijken! Mijn collega zijn broer rijdt overal en altijd!! :)

Geplaatst: 16 aug 2010, 17:46
door Ed Vissers
Maar.... :)

Het is allemaal onderdeel van de verpaupering van onze maatschappij. We zijn er deel van en doen er op sommige momenten vrolijk aan mee. Zo ook ik.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op zo'n stelling dus ook hier. Ik ken ze alleen niet.
Al eens goed in de spiegel gekeken? :)

Ik zal mijzelf als voorbeeld nemen. Ook ik mopper op de overtredingen van anderen maar bega zelf ook wel eens een overtreding.

Geplaatst: 16 aug 2010, 19:36
door Koen
Maar er zijn overtredingen en overtredingen. Een keertje toch nog rechtdoor gaan terwijl je eigenlijk voor linksaf stond voorgesorteerd kan (mits je goed uitkijkt) niet zoveel kwaad.

Door rood rijden, (enorme) snelheidsovertredingen begaan of anderen moedwillig hinderen (of zelfs van de weg afrijden) zijn overtredingen van een heel andere categorie.

Ik kan gelukkig wel in de spiegel kijken en weten dat ik nog nooit een overtreding uit die categorie heb begaan.

Geplaatst: 16 aug 2010, 22:12
door roelof
we moeten anticiperen in het verkeer en dus houd rekening met kinderen die dingen doen die je niet verwacht.
ook ouderen zijn van die verkeersdeelnemers die soms vreemd handelen.
vrachtwagenchauffeurs die voorrang nemen omdat ze domweg zo groot zijn.
ik ben er achter gekomen dat er nog een categorie is waar je rekening mee moet houden, volwassen idioten!!

Geplaatst: 16 aug 2010, 22:13
door Koen
roelof schreef:we moeten anticiperen in het verkeer en dus houd rekening met kinderen die dingen doen die je niet verwacht.
ook ouderen zijn van die verkeersdeelnemers die soms vreemd handelen.
vrachtwagenchauffeurs die voorrang nemen omdat ze domweg zo groot zijn.
ik ben er achter gekomen dat er nog een categorie is waar je rekening mee moet houden, volwassen idioten!!
Die laatste categorie is het grootst en het gevaarlijkst omdat ze voorspelbaar lijken, maar het niet zijn...