Pagina 1 van 2

VRO1-cursus

Geplaatst: 28 mei 2010, 18:34
door Marcel
Morgen is het zo ver: de VRO1 cursus.

De motor heb ik nu ruim 2 maanden in mijn bezit en er staat bijna 6000 km op de teller.
Ik heb er nu genoeg gevoel mee om me aan de cursus te wagen waar ik me 2 maanden geleden voor heb ingeschreven.

Nog even het weer gecheckt voor morgen.
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/
Daar kan het niet aan liggen . Lekkere temperatuur om te rijden en weinig wind.

Ik heb er zin in!!!

Een verslag volgt nog.

Vriendelijke groet
Marcel

Geplaatst: 28 mei 2010, 18:43
door mototaz
Ik ben erg benieuwd!

Geplaatst: 28 mei 2010, 18:48
door Geert
Hoi Marcel,

Heel veel plezier morgen met je VRO-1, bij wie ga je hem doen ??
Ik heb ondertussen 2 x VRO-1 gedaan, de eerste keer solo met mijn deuaville en vorig jaar met mijn vrouw mee op de Pan.
Ik ben benieuwd wat je er van vindt, ik vond het heel leerzaam en leuk.

Geplaatst: 28 mei 2010, 19:04
door Frank
Marcel veel plezier! :up

:rc

Geplaatst: 28 mei 2010, 19:11
door Ed Vissers
Marcel,

heel veel plezier morgen en geniet er van :)

Geplaatst: 28 mei 2010, 20:34
door Marcel
Geert schreef:Hoi Marcel,

Heel veel plezier morgen met je VRO-1, bij wie ga je hem doen ??
Ik heb ondertussen 2 x VRO-1 gedaan, de eerste keer solo met mijn deuaville en vorig jaar met mijn vrouw mee op de Pan.
Ik ben benieuwd wat je er van vindt, ik vond het heel leerzaam en leuk.
Hoi Geert.

Ik weet je ervaringen van het forum en de techniekdag. Bedankt hiervoor.
We moeten maar een bijpraten tijdens de volgende toer.
(Trouwens ik wil nog steeds de Stebel Nautilus van je horen!)
Ik volg de cursus bij de KNMV in Lelystad.

Wéér vroeg uit de veren op een vrije dag ;)
Ik laat zeker nog wat van me horen (euh....schrijven dus).

vriendelijke groet

Marcel

Geplaatst: 28 mei 2010, 20:36
door Ed Vissers
Marcel,

je hebt mooi droog weer. Je motor kan veel meer dan je denkt. Dat zul je morgen ervaren :)

Geplaatst: 28 mei 2010, 21:50
door Geert
Hoi Marcel,

Wij hebben ook de VRO in Lelystad gedaan, een heel mooi circuit om te rijden. Laat zeker weten hoe je het hebt gevonden en met de volgende tocht als we elkaar zien moeten we er eens over bijpraten.

Oegstgeest is net even te ver weg anders zou ik zeggen, doe even je tuindeur open, ik toeter wel even. ;)

verslag VRO1

Geplaatst: 29 mei 2010, 21:59
door Marcel
's Ochtends al voor de wekker wakker en er dus maar gelijk uit om 06:30 uur; het lijkt wel een gewone werkdag. Alleen vandaag ga ik een VRO1-cursus doen. Om 07:10 uur vertrokken voor een rit van een uur naar Lelystad en het politietrainingscircuit waar door de KNMV de cursus wordt gegeven. Bij het passeren van de Hollandse Brug breekt de zon door de wolken: het belooft een mooie dag te worden.

Bij binnenkomst wordt ik ingedeeld in groep vier en schuif ik met een bakkie koffie aan bij een tafel waar al 3 personen aan zitten (sorry de namen zijn mij geheel ontschoten). De volledige groep bestaat uiteindelijk uit 5 heren en 3 dames. Even later schuift ook onze instructeur aan, Theo.

Theo geeft uitleg over hetgeen deze dag op het programma staat. In eerste instatie volgt een klassikale uitleg en introductie over het hoe en waarom van de VRO-cursus en de veiligheid van de motorrijder in het algemeen. Wat moet je doen en wat vooral niet..... Hierna gaat iedere groep met eigen instructeur de baan op. Er zijn 5 groepen waarvan 1 de VRO2-cursus volgt.

Ochtendprogramma
Het eerste onderdeel bestaat uit wat meer feeling krijgen met het voertuig en uitleg en oefeningen m.b.t de beheersing hiervan. Het sturen en kijken krijgen grote aandacht.
Hierna volgt stapsgewijs het beroemde straatje keren, de slalom en het kantelen van de motor om een scherpe bocht te kunnen draaien. Nooit gedacht dat ik met de motor zo scherp kon draaien door hem (naar mijn gevoel) bijna plat te leggen.

Ook wordt uitleg gegeven over de remweg.
Wat doet de achterrem? Helemaal niets is de conclusie. Met geblokkeerde achterrem bij 50 Km/u een noodstop maken leidt tot een remweg van meer dan 40 meter. Met dezelfde snelheid alleen remmen op de voorrem heeft als gevolg dat de motor binnen afzienbare afstand stil staat.
Het leuke is dat de instructeurs aan de de cursisten vragen om op de plaats te gaan staan waar zij denken dat de motor stil zal staan.
Het blijkt dat de meeste er volledig naast zitten. Hierna mogen we zelf wat remproeven gaan doen.

De ochtend gaat snel en om 12:00 uur is het tijd voor de lunch welke zeer goed verzorgd is. Op 13:00 uur gaan we weer de baan op. Hetgeen in de ochtend is geoefend (slalom, keren, kantelen, remmen) was ter voorbereiding van het middagprograma.

Middagprogramma
Nu gaan we de uitwijkmanouvre doen. Hiervoor moet iedere cursist op de instructeur afrijden en geeft deze aan wanneer er geremd moet worden en, ook niet onbelangrijk, wanneer de remmen weer los gelaten moeten worden. Daarna volgt de uitwijk naar links of rechts. Het remmen en uitwijken wordt enkele keren herhaald waarbij iedere keer de moeilijkheidsgraad verhoogd wordt. Gelukkig heeft de cursist dit echter zelf in de hand door het bepalen van de eigen snelheid.
Ook ik ben een keer rechtdoor het denkbeeldige TNT-busje ingevlogen omdat ik te laat voor de uitwijk mijn rem losliet. Oefening baart echter kunst en na enkele keren ging het al een stuk beter.

Weleens door het zand gereden? Ik nu wel. Met 50-60 km/u wordt op een stuk zanderig asfalt afgereden. Hiervoor dient vol in de remmen gegaan te worden. Vlak voor het bereiken van het zanderige stuk wordt de rem weer losgelaten. De motor rijdt gewoon rechtdoor en er is niets aan het handje.

Enkele deelnemers hebben ABS op de motor waaronder ik. Ons wordt verzocht met een vaartje aan te komen en vol in de remmen te gaan en deze vast te houden als het zanderige stuk wordt bereikt. De ABS doet zijn werk zonder morren en de motor blijft gewoon rechtop. Een heel aparte ervaring. Hier ga ik nog heel veel plezier van hebben. Geen stress meer bij een noodstop op een glad wegdek.

Ook wordt nog een oefening gedaan welke bestaat uit het met losse handen rijden over een motorband en een balkje. Het stuur krijgt wel een klapje maar de motor vervolgt daarna gewoon weer zijn weg. Volgens de instructeur kun je over alles heen rijden wat net onder de vooras van de motor blijft (katten, honden, end.). Ik ga dit maar niet op de openbare weg proberen maar komt de nood aan de man dan weet je dus dat je niet in paniek moet remmen.

Tijd voor een korte pauze in het theoriecentrum wat ook de gelegenheid geeft om de inwendige vochthuishoudig weer op pijl te brengen. Het is gedurende de dag toch behoorlijk warmer geworden en hierdoor wordt het nodige vocht verloren.

Het laatste deel begint weer met een introductie, nu over de bochtentechniek welke daarna op de baan in de praktijk wordt gebracht. Het valt nog niet mee om bochten juist aan te snijden, de motor erin te kantelen en vervolgens accelererend weer de bocht uit te komen. Waar de instructeur de juiste ideale lijn volgt zit ik telkens veels te vroeg aan de binnenzijde van de bocht. Bij dit alles moet ook nog de juiste kijktechniek gehanteerd worden. Hier moet nog duidelijk aan gewerkt worden.

Om 16:45 zijn we weer terug in het theoriecentrum voor een nazit en krijgt een ieder zijn VRO certificaat. 20 Minuten later zit ik weer op de motor richting huis. Einde van een mooie en vooral leerzame dag.

Heb je plannen om de cursus te doen? Ik raad het iedereen aan. Zaken die je wellicht jaren geleden met rijlessen heb geleerd ben je misschien weer vergeten. De rijervaring is er dan wel maar de "speciale manouvres" zoals ik ze maar noem zal niet iedereen dagelijks oefenen.

Een van belangrijke zaken waar aandacht aan gegeven wordt is dan ook de mentale training. Je moet het vaak doen om in geval van nood de juiste keuzes te kunnen maken. De instructeurs hebben hier treffende praktijkvoorbeelden van. Oefenen op een verlaten parkeerplaats behoort tot ieders mogelijkheden.

Als jullie vragen hebben dan hoor ik het graag. Helaas heb ik geen foto´s kunnen nemen. Hier was gewoon geen tijd voor.

Vriendelijke groet

Marcel.

N.B
Achteraf gezien is het verzekeren van de motor absoluut niet nodig. Zeker niet als je redelijk wat rijervaring hebt. Er worden tijdens de cursus nergens de grenzen opgezocht. Wellicht kan dit laatste per instructeur verschillen.

Geplaatst: 29 mei 2010, 22:14
door Geert
Hoi Marcel,

Heel leuk om je verslag te lezen.
Je verhaal geeft precies de dag weer zoals ik het ook heb ervaren.
Heel leerzaam en leuk.

Fijn dat je het naar je zin hebt gehad en weer veilig thuis bent. ;)

Geplaatst: 29 mei 2010, 22:17
door Marcel
Geert schreef:Hoi Marcel,

Heel leuk om je verslag te lezen.
Je verhaal geeft precies de dag weer zoals ik het ook heb ervaren.
Heel leerzaam en leuk.

Fijn dat je het naar je zin hebt gehad en weer veilig thuis bent. ;)
THX

Geplaatst: 29 mei 2010, 22:24
door Ed Vissers
Marcel,

een mooi relaas van deze dag :)

Het heeft mij destijds, naast een betere techniek, vooral vertrouwen gegeven. Ervaar jij dat ook zo?

Geplaatst: 30 mei 2010, 00:00
door mardoke
Hey Marcel, leuke uitleg van wat je hebt doorstaan/bijgeleerd. Gelijkaardige opleiding hebben wij hier in Vlaanderen ook bij M.A.G. Belgium(STAM) en nog een paar andere instanties. Heb zelf ook gelegenheid gehad om die training te genieten en kan het alleen maar toejuichen aan alle motards.

Geplaatst: 30 mei 2010, 09:40
door Frank
Marcel, mooi relaas van de dag.
Ook ik heb de dag ervaren zoals jij omschrijft en Yvonne heeft er die dag, als duo-passagier, veel van geleerd.
Het is een aanrader voor elke motorrijder.
Ik wil de VRO-2 ook nog gaan doen!

Geplaatst: 30 mei 2010, 10:43
door roelof
nu we het er toch over hebben, ik wil VRO-2 ook graag gaan doen frank.
er zijn nog wel wat plekken vrij in lelystad, misschien kunnen we samen of met nog meer mensen gaan?


05-06-2010 VRO-2 (5 pl.) LELYSTAD
06-06-2010 VRO-2 (6 pl.) LELYSTAD

20-06-2010 VRO-2 (11 pl.) LELYSTAD
26-06-2010 VRO-2 (14 pl.) LELYSTAD
27-06-2010 VRO-2 (10 pl.) LELYSTAD
03-07-2010 VRO-2 (13 pl.) LELYSTAD
04-07-2010 VRO-2 (11 pl.) LELYSTAD
04-09-2010 VRO-2 (12 pl.) LELYSTAD
05-09-2010 VRO-2 (14 pl.) LELYSTAD

18-09-2010 VRO-2 (13 pl.) LELYSTAD
10-10-2010 VRO-2 (15 pl.) LELYSTAD
16-10-2010 VRO-2 (16 pl.) LELYSTAD

Geplaatst: 30 mei 2010, 10:51
door Marcel
EdVissers schreef:Marcel,

een mooi relaas van deze dag :)

Het heeft mij destijds, naast een betere techniek, vooral vertrouwen gegeven. Ervaar jij dat ook zo?
Jawel, ik knal nu met 160 over de snelweg. ;)

Nee hoor, dat is me toch iets te hard.
Het vertrouwen is echter wel enorm gegeroeid zowel in mens als machine.
Vooral die uitwijkmanouvre is leerzaam.
Dit is geen kennis die je uit een boekje op kan doen.
Eigenlijk geldt dit voor alles wat die dag aan de orde komt.
Zo'n instructeur geeft je ook persoonlijke adviezen en daar steek je natuurlijk ook het e.e.a. van op.

Vriendelijke groet

Marcel.

Geplaatst: 30 mei 2010, 10:59
door Marcel
Frank schreef:Marcel, mooi relaas van de dag.
Ook ik heb de dag ervaren zoals jij omschrijft en Yvonne heeft er die dag, als duo-passagier, veel van geleerd.
Het is een aanrader voor elke motorrijder.
Ik wil de VRO-2 ook nog gaan doen!
Hoi Frank.

Voorlopig heb ik geen plannen in deze richting.
Als je de cursus gaat doen, neem je dan wel je regenpak mee?
Je gaat nl. vol door de waterbak. Zorg ook dat je laarzen waterdicht zijn.

Vriendelijke groet

Marcel.

Geplaatst: 30 mei 2010, 11:04
door Marcel
roelof schreef:nu we het er toch over hebben, ik wil VRO-2 ook graag gaan doen frank.
er zijn nog wel wat plekken vrij in lelystad, misschien kunnen we samen of met nog meer mensen gaan?
Kleine tip:
Als je met 2 mensen gaat, zorg dan dat je tegelijkertijd aankomt zodat je samen in een groep komt. Bij binnenkomst wordt je nl. in een groep ingedeeld.

Waarschijnlijk is er maar 1 VRO2 groep per dag, maar je weet maar nooit.

vriendelijke groet

Marcel.

Geplaatst: 30 mei 2010, 14:20
door Frank
Voorstel voor een datum van de VRO-2, Zondag 4 juli.

De zaterdagen zijn voor mij een probleem.

Re: VRO1-cursus

Geplaatst: 21 nov 2021, 22:38
door Marcel
Eentje uit de oude doos......
Voor de.minder ervaren rijders misschie een aanrader voor volgend seizoen.
Zie /forums/26/1898#p19580

Re: VRO1-cursus

Geplaatst: 21 nov 2021, 22:53
door Lupo Deauville
Ook wij, mijn zoon en ik, raden het iedereen aan om bij de KNMV een VRO te gaan doen. Er zijn verschillende noemers waaronder je je rijvaardigheid kan opkrikken. Ik als heropstapper en hij als starter.

Beetje topic kapen ... lid worden is extra aantrekkelijk als je de goodies meerekent. Een kortingsbonnetje hier, een tegoedbon daar etc. Daarbovenop krijg je korting op verzekeringspremie, VRO en andere door de KNMV aangeboden diensten.

Enne, ik heb niets met de KNMV te maken, behalve dat ik lid ben.

Re: VRO1-cursus

Geplaatst: 23 nov 2021, 08:24
door Eegie
Een VRO-cursus staat ook op mijn wenslijst, had gedacht aan de VRO-rookie (https://knmv.nl/opleidingen/vro-motortr ... vro-rookie). Dit jaar een paar rijlessen genomen om weer wat vertrouwen te krijgen en na 25 jaar weer “het gevoel” terug te krijgen. Een cursus bij de KNMW lijkt mij een goede vervolgstap. Kan helaas nog geen datum selecteren. Weet niet wanneer de KNMW de website aanpast voor 2022-cursussen maar weet wel dat ik mij dan gelijk aanmeld.

Eegie (Wilco)

Re: VRO1-cursus

Geplaatst: 23 nov 2021, 09:38
door Cor
:le misschien even delen als het mogelijk is. :wn1 het is maar een :idea: :mrgreen:
:b

Re: VRO1-cursus

Geplaatst: 23 nov 2021, 11:50
door Ger Romijn
Ik heb bij de afdeling "opleidingen" de vraag weggelegd wanneer de data bekend worden.
Wordt vervolgd. 😉

Re: VRO1-cursus

Geplaatst: 07 mar 2022, 20:48
door Sonja59
Zie mijn post bij "rijvaardigheid/bochtentraining".
Hans en ik gaan met Sjef en Wilco (Eegie) de VRO Rookie cursus volgen in Lelystad op 2 april.
Dit is vlgs mij hetzelfde als VRO 1.
Wellicht zijn er meer geïnteresseerden.
Groet Sonja

Re: VRO1-cursus

Geplaatst: 07 mar 2022, 20:54
door Marcel
Ik ben benieuwd in hoeverre dit anders is in vergelijk met toen ik hem volgde...... in 2010.

Re: VRO1-cursus

Geplaatst: 07 mar 2022, 20:58
door Sonja59
Hebben we iig iets om over te brainstormen.
:tg :tg

Re: VRO1-cursus

Geplaatst: 07 mar 2022, 21:36
door Cor
:le 12 jaar verschil. Veranderde techniek en nieuw asfalt.
Valt dus veel te leren.
:b

Re: VRO1-cursus

Geplaatst: 07 mar 2022, 22:21
door Marcel
Veranderde techniek?

Re: VRO1-cursus

Geplaatst: 08 mar 2022, 18:57
door Lupo Deauville
Er zijn wel wat motoren gemoderniseerd in die 12 jaar, ABS is weer iets beter geworden etc. De cursus die de KNMV aanbiedt is volgens de instructeur die wij hadden na 3 jaar gedateerd. Eigenlijk kan je dezelfde cursus dan opnieuw volgen en leer je dus iets nieuw. Natuurlijk kan je hier ook in zien dat de KNMV graag iedere 3 jaar geld in het laatje ziet komen maar met de argumenten die ik hoorde kreeg ik niet het gevoel dat het om de centen ging.