Pagina 1 van 1
probleempje : Er daar ging de 650
Geplaatst: 28 aug 2025, 17:10
door Hans650
Gisteravond, met de motor naar een stamtafel van een andere club. Geen probleem, de zon scheen, ritje ging goed, en ter plekke...
Ruimte genoeg, ik zet de 650 neer. Pootje uit. Klaar. Of toch maar eventjes...
Een motor staat beter op de middenbok, zeggen ze. Dus, opbokken. Nu heb ik dat met deze NT650 al tientallen, zo niet honderden keren gedaan. Handvat beetpakken, handgreep achterop beetpakken en met hulp van een knie voorzichtig het midden punt opzoeken. Voet op de juiste plek, en hijsen maar. DWZ volle gewicht op de steun, beetje (veel) trekken, en het apparaat wipt op de standaard. prima.
Nu even niet...
De motor kwam niet over het 'wip'punt heen, en dan moet je terug rollen. Ik kon een tweede keer proberen, maar weer kwam de motor terug, en toen ging het fout, erg fout.
Om de een of andere reden kwam de motor net iets uit het midden terug, iets naar de rechterkant, terwijl ik links stond.
En ik hield hem niet meer.
( En voor wie hier hard om moet lachen: ik hoop dat het jezelf eens overkomt... )
Met hulp werd de 650 weer overeind gezet. Schade aan de motor viel mee. Niet gebroken, wel krassen op het kofferdeksel en de valbeugelkap. Rechter spiegel verdraait, maar dat was het wel. toen de motor weer rechtop stond was het even lastig met starten ( er was benzine uitgelopen ) maar nadat het pompje zijn werk had gedaan liep dat als het spreekwoordelijke zonnetje.
De schade aan de bestuurder was erger. Flinke deuk in het ego, en wat erger is, ook in het zelfvertrouwen.
Terug bij huis durfde ik de motor niet meer op de middenbok te trekken. Met hulp toch wel gedaan....
De vraag is nu: deed ik wat fout? En zo ja, wat?
Zijn er andere manieren, of hulpmiddelen zoals een verlengde opstapstang of zo?
Groet,
Hans
Re: probleempje : Er daar ging de 650
Geplaatst: 28 aug 2025, 19:24
door Jan van den Broek
Dat is een naar verhaal. Ik kan er niet om lachen.
Maar als het je moeite kost om de motor op de middenbok te krijgen.....Vertel ik je het volgende:
Ik kocht 12 jaar geleden een 1150RT die ik niet of amper op de middenbok kon krijgen.
Lang verhaal kort: Motor bleek verlaagd te zijn. En dan is de middenbok te hoog.
(En bij mij viel ie van het zijpootje af omdat ie te recht stond, dus schade)
Toen de motor weer op normale hoogte was terug gezet, had ik geen problemen meer.
Kan het zijn dat jouw motor ook ooit verlaagd is?
En dat hij niet wil starten in eerste instantie: Ik las in de boeken van mijn 700, dat er een omvalbeveiliging in het circuit van de brandstofpomp zit, die de pomp uitschakelt.
Mijn 700 heeft laatst een kwartier plat gelegen en ik moest een paar keer starten om hem aan de praat te krijgen. Er lag ook een plasje benzine op de grond, want ik had hem net vol getankt.
Succes met repareren van de schade. Bij mij moet het linker kofferdeksel gespoten worden en ik heb in Duitsland nieuwe kapjes gevonden. Verder gelukkig niks.
Re: probleempje : Er daar ging de 650
Geplaatst: 28 aug 2025, 20:32
door ikkieman
Rot verhaal. Je bent niet de eerste, of de oudste die het is overkomen. Het is mij ook wel eens overkomen met mijn toendertijd, een jeugdige 26 jaar.
Wat je fout deed kan ik je niet zeggen. Ik was er niet bij. Ik heb het mijn buurvrouw ook geleerd en die moet het vooral ook veel doen. Zorg voor een extra setje handjes om opnieuw neerleggen te voorkomen. Verder zou ik zeggen, oefenen oefenen en nog eens oefenen.
Re: probleempje : Er daar ging de 650
Geplaatst: 29 aug 2025, 08:30
door Cor

had ik ook.
Motor uit de garage gehaald, op de zijstandaard.
Kanteldeur dicht, oops motor moet nog iets naar achteren. Staat aan de verkeerde kant en met verplaatsen klapt de standaard in. Voorzichtig terug zetten en geen houden meer aan.
Nu klap ik de zijstandaard uit terwijl ik er nog opzit voordat ik afstap en check altijd of hij goed zit.
Op de bok zetten doe ik alleen in de garage, tenzij er voldoende handjes zijn en het nodig is.
Let wel op dat je niet teveel bagage hebt anders is het niet te doen.
Deuk in je ego gaat over.

Re: probleempje : Er daar ging de 650
Geplaatst: 30 aug 2025, 19:39
door Hans650
Welnu, we zijn een paar dagen verder, en het ego is iets bijgekomen van de deuk, en ook het zelfvertrouwen is aan de beterende hand. Vanmorgen twee maal de motor van en op de bok gekregen, terwijl een zoon hulpklaar stond. Was gelukkig niet nodig. Ik kan het dus nog, dat scheelt alweer.
Nee, de motor is niet verhoogd of verlaagd, alles lijkt te zitten waar het door meneer Honda is bedacht.
Effe oppervlakkig rond gekeken op het Wereld Wijde Web, en er zijn rode deksels te vinden van het 2004 model die niet eens al te duur zijn. Mocht de schade me beginnen te storen, dan is dat ook een optie.
Ik klap altijd de zijstandaard uit, terwijl ik nog op de motor zit. Dan afstappen, en meestal meteen opbokken. Ik denk dat twee dikke buizen waarschijnlijk toch beter zijn als dat pootje wat zo dun uitloopt. Maar als ik lees dat Cor zijn 1300 zelden opbokt, tja, het zou dus wel (moeten) kunnen.
Ik wil binnenkort eens gaan kijken op de plaats van het onheil. Wat ik weet is dat het parkeervak aldaar niet overal helemaal gelijk is. Misschien was het een gevalletje van iets aflopende bestrating... Dat zou helpen bij herstel van het zelfvertrouwen.
In elk geval bedankt voor de opbeurende woorden!
Groet,
Hans.
Re: probleempje : Er daar ging de 650
Geplaatst: 30 aug 2025, 20:22
door coenox
Fijn dat het ego terugkomt, Hans. Onder het mom 'shit happes' en weer door.
Re: probleempje : Er daar ging de 650
Geplaatst: 30 aug 2025, 22:42
door Jan van den Broek
Ik doe dat zijpootje uitklappen bij op- en afstappen al sinds ik in 2013 een BMW1150RT kocht. (Toen was ik 59, en nu intussen 71. )
Laatst weer eens geprobeerd zonder, maar ik voel me er toch niet lekker bij.
In elk geval fijn dat je zelfvertrouwen terug komt.
Groeten uit Veldhoven!
Re: probleempje : Er daar ging de 650
Geplaatst: 01 sep 2025, 09:30
door Marcel
Volgens mij zijn er 2 manieren van opbokken. De een wat handiger/makkelijker dan de andere, maar dat ik ook afhankelijk van je eigen voorkeur uiteindelijk.
Methode 1:
Motor staat op de zijstandaard.
Zet je voet op de middenbok en klap deze uit.
Zorg dat beide pootjes van de middenbok goede steun hebben op de ondergrond.
Ga nu met je volle gewicht op de middenbok staan......en trek tegelijkertijd met je rechterhand de achterzijde van de motor omhoog.
Afhankelijk van je eigen gewicht, gaat dit redelijk makkelijk.
Methode 2 (als je meer ervaren bent....)
Klap de middenbok uit en houd deze net boven de grond met je rechtervoet.
Beweeg de motor een klein stukje vooruit.
Beweeg de motor nu naar achter en druk dan de middenbok op de grond terwijl je direct met je volle gewicht op de middenbok gaat staat en tevens de achterzijde omhoog tilt.
Door de (bewegende) massa van de motor zal deze makkelijker over het dode punt getild kunnen worden.
Methode 2 is beduidend moeilijker (imo) en vergt ook meer controle en kracht.
Ik zet overigens de motor alleen op de middenbok als ik langer moet parkeren en de ondergrond voldoende hard is.
Gedurende een (toer)rit gebruik ik eigenlijk alleen de zijstandaard als de motor even stil staat (bijvoorbeeld voor een bakkie koffie of een lunch).
Op zachte of ongelijke ondergronden altijd alleen de zijstandaard gebruiken, bij voorkeur met een plankje eronder.
Re: probleempje : Er daar ging de 650
Geplaatst: 01 sep 2025, 12:26
door Kruimeltje
Als ik de jiffy (zijstandaard) gebruik, zet ik deze uit als ik nog op de motor zit en geef altijd een klein schopje naar voren zodat ik zeker weet dat deze goed uit staat.
Het is eens voorgekomen dat een collega van mij zijn Pan naast mijn Thundercat had gezet op de Jiffy en dat deze na ongeveer zo'n 10 minuten toch omklapten en zo tegen mijn motor aan kwam met als gevolg beide heel veel schade.