Ik had al eens aan die grote draaiknop gedraaid, aan de zijkant van mijn ST1300. Het ding leek nutteloos, en het maakte niets uit tijdens het rijden.
Toch zou het wonderbaarlijke en verrassende uitwerkingen moeten hebben, mocht je de knop met daadkrachtige en alwetende hand achteloos verstellen, mocht je iemand uitnodigen, om achterop je grijze of gekleurde ros plaats te nemen, teneinde te kunnen genieten van de geneugten van het motorrijden. Zóóó jammer om dan beiden bij de eerste verkeersdrempel met een dreun in het zadel worden geperst, omdat de veerweg op was, terwijl de bewegende massa (wij) nog niet tot stilstand gekomen was.
Na minutieus bestuderen en doorgronden van het systeem (lees youtube) blijkt dat het niet in het onderhoudsschema opgenomen is, maar dat het pompje (want dat is het eigenlijk) af en toe gedemonteerd, het zuigertje teruggedrukt, en gevuld moet worden met hydraulische vloeistof (geen remvloeistof).
Dit moet gedaan worden als de draaiknop een stuk ingedraaid kan worden zonder weerstand te voelen.
Zie https://youtu.be/IgOWLfPiVQQ
Het was nog geen half uurtje werk, dus ideaal voor een techniekdag.
Na deze operatie gaf de draaiknop direkt ‘druk’ bij het verstellen. Zeker voor duorijders is dit denk ik interessant.
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 29 mei 2020, 07:31
door Cor
Top. Bedankt. Wat zal mijn duo blij zijn van dit bericht
Nu nog uitvoeren
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 29 mei 2020, 10:31
door Frank
Dit geldt ook voor de Deauville.
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 29 mei 2020, 12:13
door JoopH
Frank schreef: ↑29 mei 2020, 10:31
Dit geldt ook voor de Deauville.
Voor zowel de 650 als de 700?
Goeie tip, Frank!
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 29 mei 2020, 22:31
door Frank
650 weet ik zeker, 700 zal niet veel anders zijn.
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 01 jun 2020, 20:50
door ikkieman
De 700 heeft ook een HPA, dus daar zal dit ook voor gelden.
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 02 jun 2020, 18:32
door JoopH
Nou, kijk aan! Hebben we toch zo’n 80% van de clubleden kunnen informeren. Bedankt, Ikkieman!
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 02 jun 2020, 22:43
door ronwolters
Bedankt voor deze tip Joop! Ik zie Frank al schrijven: ook voor de Deauville 650 (en 700?)! Inderdaad zit er op mijn motor ook zo'n knop waarvan ik nooit heb gemerkt dat eraan draaien enig verschil maakt maar die ik 'voor de zekerheid' maar zo strak mogelijk heb gezet. Overigens draait deze geheel niet soepel maar dat zou kunnen komen door rommel die er tussen zit, nu ik dit filmpje zie.
Ik ga hem ook maar eens demonteren en een beurtje geven. Ik heb ook nog even gecheckt in Haynes (eerder ook al eens gedaan) maar daar staat alleen dat je met de knop de veervoorspanning kan instellen maar geen woord over onderhoud (of ik heb de betreffende paragraaf nog niet gevonden ).
Joop en anderen: bedankt voor het delen van deze kennis!
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 03 jun 2020, 10:19
door Venzent
Zeker bedankt voor de tip. Wist niet dat deze ook op mijn 650 zat. Bleek dat deze op z'n allerlaagste stand stond, op stand 4 gezet, en het verschil is zeer goed voelbaar.
Met iemand achter op max gezet en dan merk je het helemaal, vond al dat hij dan snel aan z'n einde zat bij verkeersheuvels en dat is nu ook opgelost.
Wat mij betreft een gouden tip
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 03 jun 2020, 19:58
door Frank
Let op!!! Dat bij demonteren het kogeltje en veertje niet wegspringt.
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 03 jun 2020, 22:41
door JoopH
En bij het monteren even een kloddertje vet erop. Dan schiet ‘ie ook niet zo gauw door de schuur!
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 08 jun 2020, 21:15
door Stephan
Interessant klusje. Ga ik zeker eens uitvoeren. Ook mijn duo zal hier hopelijk zeer dankbaar voor zijn. Nog eens goed naar het filmpje kijken hoe het nou precies gedaan wordt. Vreemd dat dit niet in het standaard onderhoudsschema terugkomt, maar ja dat geldt bij de ST1300 ook voor het benzinefilter.
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 08 jun 2020, 22:26
door JoopH
Misschien nog een keer ten overvloede; géén remvloeistof of motorolie gebruiken, maar hydrauliek-olie.
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 08 jun 2020, 22:31
door Cor
top. Bedankt voor de tip en de link. Mooi klusje voor in juli.
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 08 jun 2020, 22:34
door Marcel
JoopH schreef: ↑08 jun 2020, 22:26
Misschien nog een keer ten overvloede; géén remvloeistof of motorolie gebruiken, maar hydrauliek-olie.
Moet dat nog een speciaal type of soort zijn of voldoet iedere hydrauliek olie?
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 08 jun 2020, 22:40
door ronwolters
Gisteren klusje geklaard met hydraulische olie, gekocht bij een grote auto-materialen dealer in de buurt. Was wel 1 liter maar kostte maar € 7,50. Ondanks alle waarschuwingen (en ook opgevolgd!) schoot het kogeltje toch weg maar ik kon hem gelukkig weer vinden. Ik heb de veer ergens halverwege gedraaid en de motor staat hoger op zijn achterwiel (ik merkte dat hij nu schuiner op de jiffy staat). Nu dus weer wat meer vering gekregen
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 09 jun 2020, 09:08
door JoopH
Ik heb hydrauliek-olie met classificatie 46 gebruikt, zeg maar de viscositeit.
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 09 jun 2020, 10:08
door W Nesselaar
Volgens mij wordt er ook wel voorvork olie voor gebruik
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 09 jun 2020, 10:54
door JoopH
Voorvork-olie is inderdaad ook hydrauliek-olie.
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 09 jun 2020, 11:56
door Stephan
Ah, mooi. Die heb ik nog voldoende op voorraad.
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 09 jun 2020, 12:47
door W Nesselaar
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 09 jun 2020, 13:30
door Cor
dat wordt dus lopende band werk
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 11 jun 2020, 16:04
door Stephan
Nog even het filmpje wat duidelijker geplaatst:
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 11 jun 2020, 17:22
door Stephan
Het klusje zojuist geklaard. Was inderdaad een leuk en simpel klusjes.
Ik zit nu alleen hoe ik het beste mijn ingaande en uitgaande demping kan instellen. Hebben jullie hier advies in? Ik wil 'm instellen voor het rijden met duo en eventueel gevulde koffers (vakantie), waarbij de motor lekker door de bochten mag gaan zonder al teveel te zwabberen.
Edit: zojuist dit filmpje gevonden:
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 11 jun 2020, 18:17
door Stephan
Wat ik heb gevonden op het gebied van het afstellen van de achtervering is het volgende:
Je hebt blijkbaar twee mogelijkheden het afstellen afstellen van de achterveer.
1) De veervoorspanning wordt vaak op het midden afgesteld (grote draaiknop aan de linker kant). Hierdoor wordt de in- en uitgaande weg verkort, dus veert de motor stugger. Vermoedelijk zal ik 'm voor duo gebruik wat harder moeten zetten dan de standaard instelling.
2) De demping stel je in via het schroefje wat onder de veer zit aan de rechter kant van de motor, via het gaatje in de schetsplaat. De gemiddelde afstelling is, eerst helemaal dichtdraaien en dan een halve tot hele slag losdraaien (correct me if I'm wrong!) . Voor de standaard instelling dienen de twee puntjes tegenover elkaar te staan. De demping kun je vrij eenvoudig zelf controleren. Houd de motor rechtop (iemand zal je hierbij wel moeten helpen) en druk stevig op de achterkant. Komt de achterkant langzaam omhoog, dan is je demping te strak, blijft hij nadeinen, dat staat het te slap.Ook die zal ik wat harder moeten zetten bij duo-gebruik.
Afijn, bovenstaande maar eens proefondervindelijk gaan ervaren. ...ik ben ook geen monteur, hey!
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 11 jun 2020, 20:00
door JoopH
Mijn hyperpro’s zijn een keer nagesteld door iemand van die firma, tijdens een open dag ergens bij een motorzaak.
Hij stelde de demping (idd het kleine schroefje) zó af, dat als je de motor sterk inveert, de voorkant en de achterkant tegelijk in- en uitveren. Dat klinkt simpel, maar stel je maar eens voor dat je in een lange bocht zit, met een kuil halverwege. Hoe fijn zou het zijn dat dan je motor mooi als een geheel, soepel in- en uitveert. Als je voor- of achterkant éérder inveert, of weer loskomt, wordt het al gauw een instabiel gezwabber.
Ik ervoer na het afstellen veel soepeler bochtenwerk.
Volgens mij kan je het als volgt zien: Het kleine schroefje is om de snelheid van het veren in te regelen.
De grote knop is om een bepaalde voordruk te creëeeëeëren (moeilijk woord) bij hogere belasting.
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 11 jun 2020, 20:09
door Marcel
JoopH schreef: ↑11 jun 2020, 20:00
De grote knop is om een bepaalde voordruk te creëeeëeëren (moeilijk woord) bij hogere belasting.
Gelukkig ben je beter in techniek dan in typen.....
Heeft er al eens iemand gekeken hoe dit bij een NT700 of 650 zit.
Ik draai namelijk nooit aan de knop maar blijkbaar kan er toch ergens vloeistof/olie ( wat was het ook alweer?) lekken.
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 03 aug 2020, 20:16
door Frank
Vandaag bij de motor van Cor en ook die van mij gecontroleerd en inderdaad zat er bijna tot geen olie meer in.
Alles schoongemaakt en nieuwe olie erin en het hele zaakje werkt weer zoals het behoort te werken.
Stom ik had dit een aantal jaren geleden al wel met mijn ST1100 gedaan.
Je ziet, dit is een stukje onderhoud wat gewoon weg over het hoofd wordt gezien.
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 03 aug 2020, 21:29
door Cor
zoals hierboven omschreven is vandaag bij 2 motoren de olie van de veerafstelling vervangen en gereinigd. Top.
Re: Onderhoud aan voorspanningafstelsysteem.
Geplaatst: 29 dec 2020, 10:06
door Ger Romijn
Een mooi winter klusje.
Maar heeft iemand dit al eens bij een 650 gedaan.
Ik kan erg slecht bij de bevestiging, en heb geen idee of de slang lang genoeg is om er goed bij te kunnen.
Alternatief is de rechter koffer te demonteren. Maar dat zie ik niet zo zitten.