Vandaag was er bij Goedhart de mogelijkheid op wat Triumph motoren te proberen.
Goedhart is dealer van zo'n 10 merken en had zelf ook wat anders spul klaar gezet om te testen.
Aangezien het weer waardeloos was (nat en koud), en er dus relatief weinig publiek was, kon ik meerdere modellen even testen.
Testen is overigens een groot woord want je mocht er maximaal een half uur op weg.
Achtereenvolgens heb ik gereden op:
1) Triumph Tiger 800 XR
2) KTM adventure 1290
3) Yamaha Super Tenere 1200
4) Triump Explorer 1200
Een half uurtje is natuurlijk niet voldoende om te tesetn maar het geeft wel een goede indruk
Tiger 800 zat een beetje ver voorover en met je snoet vol in de wind.
Er moest stevig geschakeld worden maar het is een lichte gooi en smijt fiets.
De drie cilinder loopt natuurlijk prachtig

en zeer gelijkmatig.
Overigens wel voldoende power in het blok.
Zithouding wat sportiever dus wel wat druk op de handen.
Wat een verschil is dat met de KTM. Deze twee cilinder stampt en roffelt in het vooronder.
Een enorme power en koppel. Om bang van te worden.
De twee cilinder is duidelijk aanwezig en loopt (vind ik) wat minder mooi.
Iedere klap lijk je te voelen.
Zithouding was prima. Hoog op de poten en een relatief harde zit.
Alle toeters en bellen zijn aanwezig op deze machine.
Het kleine ruitje geeft een redelijke bescherming.
De Yamaha loopt met zijn twee cilinders veel rustiger. Dat was het eerste dat opviel na de overstap.
Overigens lever je wel wat koppel en vermogen in, maar je houdt uiteraard nog genoeg over.
Niets mis met deze machine. Zithouding is ook goed maar wel iets lager dan de KTM.
Lekker breed stuur maar dat heeft de KTM ook. Wat de KTM niet heeft is een cardan. Onbegrijpelijk. Die heeft de Tenere wel.
De Explorer heeft ook drie cilinders en op deze machine heb ik al eens eerder gereden. Het blok is wat sportiever dan dat van de Trophy. Zithouding ook prima en een lekker smeuïg blok. Ruitje mag wat groter evenals de windbescherming.
In het algemeen heb ik verder weinig aandacht kunnen besteden aan het dashboard, de tellers, meters, knoppen en dergelijke....
Daar is een half uurtje rijden gewoon te kort voor.
Maar voor een eerste indruk en schifting is het wel geschikt.
De KTM valt dan af. Ook gezien de prijs van bijna 21000 Euri. Kaching!!
De Explorer is sowieso OK.
De Tenere rijdt lekker en is ook prettiger geprijst, bijna 19000 euro.
De Tiger is gewoon te licht voor het betere toerwerk.
Het was een leuk dagje.
Voor de liefhebbers: morgen kun je ook nog terecht.
Ik zag nog andere fietsen staan zoals: de Crosstourer, MT-09, NC750X, Tiger XC 800, KTM 1190, en nog wat ander spul.....
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...