Kan ik uitleggen.... Ik zat al op deze (terechte) opmerking te wachten en ben verbaasd dat hij nu pas komt
1. Op de dag dat ik op het BMW GS clubforum postte over de brokken bood een clublid een adres aan van een ander clublid die mijn motor zou kunnen maken.
Voor veel minder dan de dealer en veel beter dan de dealer, zo werd gezegd. Dat klonk goed maar dan weet je nog niets en het moet niet alleen goed klinken.
2. De zelfde dag bood een ander clublid een aanhanger aan voor vervoer.
3. In de derde reactie (na een opmerking van mij: 'ik heb geen trekhaak'), bood iemand zijn auto aan om voor de aanhanger te plaatsen.
4. Een ander bood zijn VW Transporter aan en om tegen brandstofvergoeding naar Antwerpen te rijden alwaar het clublid uit punt 1 woonde.
5. Zo geschiedde dat ik binnen een paar dagen in (een voorstadje van) Antwerpen stond met mijn kapotte motor.
6. Deze persoon heeft mijn motor direct opengelegd en ik kon de brokken aanschouwen en wist meteen welke onderdelen ik moest gaan inkopen.
7. Hij heeft de motor gedurende de winter in zijn bezit gehad (ik had geen haast en hij ook niet maar wat mij de kans bood om 2e hands onderdelen te zoeken).
8. Na het aankopen en brengen van de onderdelen heeft hij diverse malen aanpassingen uitgevoerd (olie spoelen, klepstoterblok gewisseld, etc., oliefilter 3x vervangen)
9. En nadat ik opnieuw (met de auto) bij hem was en er vrede mee had bood hij aan de motor thuis te bezorgen met zijn aanhanger.
10. En dat alles voor een vriendenprijs waar je nog geen nieuwe Deauville-achterband voor kunt kopen!!! (excl. de door mij aangekochte kapotte onderdelen)
Inmiddels ben ik vele malen bij hem teruggeweest. Zo maar. Niet omdat er weer iets aan mijn motor mankeerde.
Een werderzijdse vriendschap en band was geboren. Op werkgebied is er ook een overeenkomst (meer wil ik daar niet over kwijt).
We doen samen een bakkie en hij doet het werk. Ik kijk mee en leer veel over BMW's.
En... aanstaande september rijden wij 10 dagen samen door Schotland.

Met iemand die ik een klein jaar geleden nog niet kende
Het model GS(A) wat ik heb gekocht is een van de laatste van 2013, DOHC en met 0 km's. (Terwijl er al 2014 (watergekoelde) modellen waren, die heb ik laten staan

)
Dat negeren van model 2014 is trouwens al een gouden zet gebleken.
Ik lees over kapotte (geintegreerde) versnellingsbakken, cruisecontrols, stuurschakelunits, nu recent weer waterpompen.
Het lijkt een patroon bij BMW met kinderziekten te maken te hebben.
Gold ook voor mijn oude BMW wat er één van de eerste modellen van de 1200GS was.
Dit 2013 DOHC model is het meest robuuste model wat er is van een GS(A). Mede op 'aanraden' van mijn nieuwe kameraad, hij rijdt hetzelfde model.
Een ander model cardan, ander soort kleppen, ander model motorblok (DOHC tov geen OHC) en ik kan je vertellen dat merk je.
Heb nu 2+2 jaar fabrieksgarantie en voor al het overige en de tijd erna rij ik in iets meer dan een uur (met plezier en een gerust hart) naar mijn kamaraad.
Een GS blijft een fantastische motor. Om te rijden en om aan te sleutelen.
Niet dat iedereen dat wil of zoekt, maar als je zelf onderhoud wilt doen is alle onderhoud door de bouwwijze van het blok zelf uit te voeren.
Ook in noodgevallen onderweg zeer handig als je geen keuze hebt.
Vloeistoffen, bougies, filters zijn in no-time te bereiken. Geen lastige kappen of moeizaam de tank verwijderen.
Mijn kameraad doet niets anders dan GS(A)'s onderhouden en technische schades herstellen en is wijd en breid bekend.
Heeft in zijn 'schuur' allerhande BMW tools en speciaal BMW gereedschap. Velen uit NL gaan liever naar hem dan naar een BMW dealer.
Zijn methodische wijze van werken viel mij op de eerste middag meteen al op en bracht veel vertrouwen.
Hij kijkt bijvoorbeeld niet alleen naar waarvoor je komt maar loopt bekende probleempunten even na en indien mogelijk/wenselijk pakt hij ze mee.
Daar waar ik met lood in mijn schoenen nog een kleine twee uur voor mijn 1e vertrek naar Antwerpen stond te wachten op:
-iemand die ik niet kende die mij belangeloos naar Antwerpen zou rijden.
-het moment ik mijn motor over de grens zou brengen (toch een dingetje als je de later de verzekering/politie moet uitleggen waarom hij weg is)
-naar iemand die ik nog nooit gezien, laat staan nog nooit in levende lijve gesproken had.
In 5 minuten zag ik iemand die wist waarover hij sprak, methodisch werkte, gevoel had voor je probleem en mee dacht naar een passende oplossing.
En je niet voor het blok of onder druk zette nadat je je probleem had voorgelegd.
Hier het relaas van iemand die ik ook niet ken maar via het forum heb doorverwezen, zeer passend verhaal:
De goede man had er net een nachtdienst opzitten maar heeft toch de ochtend voor mij vrijgemaakt om niet alleen de remvloeistof te verversen, maar een complete 60k-beurt te doen incl. cardan- en versnellingsbakolie, de gortdroge en al wat roestige spiebanen van het cardan te voorzien van vloeibaar goud (Staburagsvet van €120 per liter begreep ik
).
Hij kwam nog een relaistje tegen dat niet meer in gebruik was: knip.
En nog wat draden die zouden kunnen doorslijten: hoppa, tape erom.
Bashplatebeugel had in een van de gaten dolle schroefdraad: ander beugeltje erop.
Hij had al vrij snel gevonden waarom mijn ruitje/cockpit piepte: een verloren schroefje er terug in.
Meteen het storingsgeheugen gereset en stappenmotoren gesynchroniseerd, wist niet eens dat dat kon.
Oh ja, hij zag ook nog dat mijn stuur precies niet recht staat. Was mezelf nog nooit opgevallen, maar hij heeft nog gelijk ook: het staat een tikkie naar rechts.
Nu ik het weet zit ik er elke keer naar te loeren, haha. Komt wel een keer goed.
Begin van de middag ben ik met een heerlijk soepel draaiend brommertje weer richting huis vertrokken.
Toffe en handige kerel die xxxx, en hij had nog lekkere koffie ook
Nogmaals bedankt, met deze motor ga ik me wel vermaken volgende week in de Dolomieten e.o.!