Nu het verslagje ook op
http://www.thecoolwall.eu" opent="in(nieuw);venster; staat zal ik het ook even hier delen:
Dinsdagochtend, 16 juni 2014 staat er voor mij een mooi glimmend en zwart gevaarte van meer dan 380 kilo, bijgenaamd de Victory Boardwalk, te wachten om eens door mij aan de tand gevoeld te worden.
Allereerst zal ik mijzelf even voorstellen. Ik ben Jeroen Penterman, rij sinds 4 jaar motor met gemiddeld zo'n 30.000 km per jaar onder de verschillende sets banden. Inmiddels heb ik zelf drie motoren gehad; een honda deauville 650 uit 1998, een Yamaha XJ900s diversion uit 1999 en nu rijd ik sinds een half jaartje een honda st1300 pan European Abs uit 2002. Eigenlijk allemaal cardangedreven motoren die gemaakt zijn om kilometers te vreten alsof het het einde der tijden is. Hoe rijdt het dan om met een cruiser te rijden? Nou, om kort door de bocht te zijn, wil de Boardwalk best wel rijden.
Wat mij als eerste opviel is dat ondanks het een 1731 cc, 50 graden V-twintig met injectie en luchtkoeling is, het geluid uit de pijpen erg beleefd is. Niet luider dan mijn standaard dempers van de pan European. Als je dit van een cruiser wenst zul je toch in de erg dikke accessoire catalogus van Victory/Polaris moeten snuffelen of lak hebben aan de regels en zelf aan het werk willen.
De motor heeft in elke versnelling ongelofelijk veel koppel en pakt goed op, mits je boven de 1500 toeren blijft. Inhalen zonder terugschakelen zorgt voor een onmiddellijke glimlach op je gezicht en een heerlijke duw in je rug waarbij je je voortbeweegt op een geweldige golf van 140 Nm koppel. ! Het motorblok geeft je daarbij een goed aanwezige, niet irritante feedback in je zadel.
In tegenstelling tot veel Amerikaanse wegen zul je in Nederland vrij snel een bocht tegenkomen waardoor je ook moet sturen. Laat de motor nou daarin een verrassing voor mij zijn. Ik had verwacht dat het gewicht de motor zo lomp zou maken dat de bochten bijna niet te doen zouden zijn. Wat kwam ik hier snel op terug zeg... De Boardwalk lijkt niets liever te willen dan lekker glooiend bochtjes rijden. Dit komt door een erg laag zwaartepunt in combinatie met een goed ontworpen frame, gespaakt 17 inch dikke en ook erg brede band. De motor mag misschien licht sturen maar verwacht niet om even het geheel op z'n kant te leggen. De brede, lage treeplanken raken vrij snel de grond en zelfs bij het oprijden van een snelweg is het dan erg makkelijk om de aluminium treeplanken wat in te korten.
De motor heeft enkele leuke visuele effecten die zeker gezien mogen worden zoals het gepoedercoate blok met gefreesde zijkanten van koelribben, spaakwielen, ver doorlopende spatborden voor en achter, een mooi accent op het voorspatbord en mooi gefreesde aluminium veerpoten. Het motorblok beschikt zoals genoemd over injectie waardoor het verbruik toch met 1:18 netjes te noemen is. Ook een leuke feature is de digitale snelheidsmeter waarbij de keuze gemaakt kan worden tussen mijl/uur en kilometer/uur. Ook de dagteller en totale kilometerstand wordt vervolgens omgerekend zodat de motor makkelijker mee kan naar Engeland of de VS of vice versa. Het mooie, goed afgewerkte, prachtig verchroomde stuur is lekker breed en heeft mooie, taps toelopende handvaten en stuurgewichten die de glooiende lijnen verder accentueren. Ook een leuk detail is de doorlopende verhoogde lijn over de rug van het voorspatbord, de tank, het achterspatbord en LED-achterverlichting. De koplamp is prominent aanwezig en is een mooie blikvanger. Jammer is dan dat er geen gebruik is gemaakt van LED-dagrijverlichting maar de traditionele halogeenlamp doet z'n werk ook uitstekend. In dezelfde stijl als de taps toelopende stuurgewichten zijn ook de knipperlichten erg mooi verwerkt.
Het zwakke punt van de motor komt naar voren wanneer het nodig is om te remmen. De motorrem is voorspelbaar, maar bij de remklauwen wordt het verhaal anders. Ik ben gewend om netjes 80% van de remdruk voor te hebben terwijl de rest achter gebruikt wordt om te vertragen. De enkele schijf voor kan niet echt de massa van de motor aan. De vering duikt vrij hard en de achterrem vertraagt harder dan de voorrem. Naar mijn mening zou een dubbele schijf voor niet meer dan gepast zijn. Zeker voor dit geld! Ook zou ABS niet misstaan aangezien de achterrem niet veel gevoel doorgeeft.
Overigens is de motor niet vrij van verdere kritiek. De schakelpook heeft zijwaarts enkele centimeters speling, net als de achterrem wat niet hoort bij een gloednieuwe motor. Het zadel is gericht op achterover leunen, maar daarvoor zijn mijn armen ongeveer 5 centimeter te kort. Terwijl ik met 1 meter 77 toch redelijk gemiddeld ben qua lengte. De treeplanken zaten ten opzichte van het zadel ongeveer 3 cm te laag om echt comfortabel te zitten.!
Wil je vervolgens toch rechtop gaan zitten krijg je alle klappen direct op je rug door terwijl je achterwerk ongemakkelijk in de ronding van het zadel zit. Op de motor zit je ver voorover en geweldig breed met de voeten en handen, maar op snelheid heb je veel last van wind waardoor je je spieren snel gaat voelen. Hierdoor worden lange afstanden dan ook snel oncomfortabel.!
De achterbrug is mooi smal van vorm, maar het scharnierpunt had beter afgewerkt kunnen worden met een sluitkapje in plaats van een blote moer, net als een stuk of tien meer zichtbare bouten die of zwart gespoten hadden kunnen worden of mooi afgedekt kunnen worden met een verchroomd dopje. Dat zal voor een fabrikant ook niet de kosten zijn.
Ook valt er relatief veel bedrading te zien zoals een lambda sonde die niet afgedekt is waardoor het geheel op een motor van kaal bijna €20.000 vrij slordig overkomt. Overigens moet je hier goed voor kijken voor je dingen gaan opvallen, want van een afstand is het gewoon een verdomd mooie m!otor.!
Al met al is dit een leuke motor voor een klein toertje met lekker veel glooiende wegen. Maximaal zo'n 150 kilometer lijkt mij verstandig in plaats van de 330 kilometer die ik ermee afgelegd heb. Aan het eind van de dag had ik last van mijn rug door de voorovergebogen zitpositie maar stapte ik af met een glimlach op mijn gezicht vanwege het geweldige motorblok en het frame. Remmen doe je meestal op de motorrem en misschien een vrij stevig kneepje van de voorrem is voldoende om rustig tot stilstand te komen. Als je alleen op de voorrem en achterrem afgaat kom je meer dan eens tot stilstand midden op een kruising uit angst voor een blokkerend voorwiel. Voor de wat langere dames en heren is de zitpositie misschien meer ideaal om op een mooie zomerse dag het leer aan te trekken en rustig over glooiende weggetjes te rijden om vervolgens bij een restaurant begerende, jaloerse blikken te krijgen. Want zo'n uniek, zeldzaam en gelikt plaatje zul je niet vaak voorbij zien komen in ons Nederlandje.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650