Re: Waar wordt parkeren op trottoir wel/niet gedoogd? *
Geplaatst: 06 jun 2012, 11:23
Heren heren, hoe grappig voorgaande conversatie ook is
, graag on-topic, please. Dit onderwerp heeft immers een * in de titel staan. Succes!

Het grootste Nederlandstalige Honda Deauville forum.
https://www.hondadeauvilleclub.nl/forums/
https://www.hondadeauvilleclub.nl/forums/viewtopic.php?t=2697
Cition schreef:Als u uw motor op straat parkeert of in een parkeervak (in een gebied waar betaald parkeren geldt), dan moet u parkeergeld betalen voor uw motor. Betalen bij een parkeerautomaat die geschikt is voor kentekeninvoer is daarvoor het gemakkelijkst. Dit wordt geleidelijk in de hele stad ingevoerd. Indien u betaalt bij een parkeerautomaat die kaartjes uitgeeft, dient u dit kaartje uit de parkeerautomaat duidelijk zichtbaar op de motor te leggen. Daarnaast kunt u ook gebruik maken van Parkeer en Bel.
Digitale dag-, week- of maandkaart
Ook kunt u het parkeergeld betalen via een digitale dag-, week- of maandkaart. Deze koopt u bij een van de servicepunten van Cition of via onze webwinkel.
Motor op de stoep parkeren
U mag uw motor op de stoep parkeren mits deze de doorgang niet blokkeert. U hoeft dan géén parkeergeld te betalen.
Eventueel kunt u voor de motor een parkeervergunning aanvragen
Koen schreef:Sorry, we zullen de rollator-discussie even parkeren (op de stoep, natuurlijk).
On-topic.
Wat me wel interesseert is die zogenaamde "oplossing voor motorrijders" waar Rotterdam blijkbaar mee bezig is.
Niet dat ik er een probleem mee heb hoe het nu geregeld is (zoals Bert ook terecht opmerkte), maar blijkbaar wil Rotterdam mijn niet-bestaande probleem graag oplossen.
Op de website van gemeente Amsterdam zag ik dat zij dit systeem blijkbaar al ingevoerd hebben. Volgens diezelfde site zouden ook Utrecht, Den Bosch en Deventer ermee bezig zijn. Er staat niet expliciet bij of de regel ook voor motoren geldt.
Wel geeft de website van "Cition" hier een duidelijk antwoord op ................................................ Indien u betaalt bij een parkeerautomaat die kaartjes uitgeeft, dient u dit kaartje uit de parkeerautomaat duidelijk zichtbaar op de motor te leggen.
Parkeren motorfiets in parkeerschijfzone
U mag uw motorfiets (op 2 wielen) parkeren in een parkeerschijfzone.
Dit moet wel gebeuren op een parkeerplaats die voorzien is van een blauwe streep of op een plaats die wordt aangeduid als parkeerplaats.
Een parkeerplaats staat aangegeven met een verkeersbord of teken op de weg.
Het gebruik van een parkeerschijf is in dit geval voor motorfietsen niet verplicht.
bron
Dat is tricky... Ik heb ooit eens een aantal (onterechte) parkeerboetes kort na elkaar gehad, waarbij (toen de acceptgiro in de bus viel) bleek dat ik van de eerste 2 geen bonnetje of wat dan ook had gezien. Blijkbaar onder de ruitenwisser vandaan "gewaaid"...BertG schreef:Die 6 weken gaan echter in op het moment dat de naheffingsaanslag een feit is: datum van uitschrijven/opleggen.
Dat zal inderdaad noet zo lang meer duren ben ik bang.BertG schreef:De volgende stap wordt het handhaven van parkeerverbod op het trottoir in gemeenten waar kentekenparkeren een feit is.
Ga naar een parkeerplek en parkeer.FreBa schreef:Kentekenparkeren????????????? Moet ik daarvoor een app bezitten op mijn mobieltje?
Nee. Als je op het trottoir staat is parkeren verboden. Als je in een vak geparkeerd staat waarvoor je moet betalen... moet je betalen. Dat kan een boete zijn of een naheffingsaanslag parkeerbelasting.PtrO schreef:Leuk. Ik snap het, ik had nog wat idealisme over
dat parkeerheffingen bedoeld waren om schaarse ruimte kostendekkend te reguleren..Pas wanneer je een parkeervak bezet, neem je ruimte in en moet je een heffing betalen.
Was het anders met betaald parkeren met een parkeerkaartje dan? Dat werd ook op kenteken afgehandeld. En betreft het geen parkeerplek dan is het een boete voor foutparkeren en die kan ook op kenteken uitgeschreven worden. Het kentekenparkeren verandert daar niets aan.PtrO schreef:Back to Earth, het kentekenparkeren is/wordt dan simpelweg dus geld harken omdat je alles op op registratie kan afhandelen zolang het ...... wel een daartoe aangegeven parkeer gelegenheid betreft.
Waarom zullen ze dat graag willen toepassen volgens jou?PtrO schreef:Hier en daar zal een overheidsinstantie kenteken-parkeren graag willen proberen toe te passen op (uit te bannen) motoren maar even doordenkend zullen ze dat alleen gaan doen voor en daartoe aangewezen plaatsen.
Nee. De plaats op de weg voor motorvoertuig IS op de rijbaan, niet op het trottoir. Parkeren doe je dus op de rijbaan (langs de kant met als uitzondering buiten de bebouwde kom op een voorrangsweg) of in parkeervakken. Tenzij er in de APV iets staat over betaald parkeren. Sommige gemeenten die parkeergelden heffen hebben in de plaatselijke verordening staan dat op betaald parkeerplaatsen (dat kunnen parkeervakken zijn) alleen motorvoertuigen met meer dan twee wielen mogen staan. De APV kan nooit een hoger gelegen wet buiten spel zetten.PtrO schreef:Het aanpakken van parkeren buiten parkeervakken door bijv. motoren, blijf een heel lastige tenzij dat in het APV staat dat (motoren) uitsluitend in daartoe aangegeven en dus ook beschikbare parkeervakken MOETEN parkeren.
Hoe de overheid de regels gaat handhaven is geen uitdaging. Als iemand zich niet houdt aan de regels kun je een prent oplopen. Daar gaat niemand iets 'structureel tegen ondernemen', dat is het werk van alledag.PtrO schreef:Er is ook een uitdaging hoe je regels gaat handhaven ? Kans is zeer groot dat een vrije motorrijder met Route66 in het oog zich niet houdt aan die regels van koekblikkers..... wat gaat/kan/wil de overheid daar dan structureel tegen ondernemen....![]()
Een RVV-bekeuring zoals jij dat noemt krijg je niet om financieel iets mee op te schieten. Als dat jou uitleg is en jouw reactie is dat je daar om die reden dan maar niet aan mee doet dan moet je het dichter bij jezelf zoeken. Als regels niet gehandhaafd worden wordt het een puinhoop. Als jouw motivatie om iets te doen of na te laten de verkeerde is dan moet je niet een verkeerd excuus gebruiken en naar een ander wijzen.PtrO schreef:Van een RVV bekeuring omdat je veilig op het brede trottoir staat geparkeerd, schiet de gemeentelijke harkkas nauwelijks iets mee op. Dit nog los van alle haken en ogen wat dit aan handhaving met zich meebrengt.
Hier snap ik ook niets van je betoog.PtrO schreef:Blijft over om, met het APV in de hand, parkeerbelasting te heffen (op kenteken) waarbij de BOA's heel goed moeten bekijken wanneer dat dus precies van toepassing is... ik zienu al de strepen, wheelies en stoppies voor de rechtbank.
Onzin. Zoals gezegd: gedogen bestaat bij het feit dat het verboden is (parkeren op trottoir). En dat is nog steeds zo.PtrO schreef:Met auto's is het nu simpel, maar met een motorfiets en vooral die eigenzinnige berijders wordt het een heel ander verhaal. Na jaren van "gedogen" kan je de motorrijder niet (ineens) andere gedragsregels gaan opleggen en al helemaal niet wanneer je dat niet kan handhaven en maar gaat (zoals nu) gedogen.
Dat klopt. De politie schrijft alleen bekeuringen uit voor RVV-feiten en die boetes vloeien in de staatskas.PtrO schreef:Dat echte PolitieDienders bekeuringen gaan uitdelen voor het blindspekken van de gemeentelijke kas, zie ik ook niet echt gaan gebeuren...
Onzin. Ik laat een motor wegtakelen als dat moet. Ik loop geen enkel risico. Hooguit de takelateur. Maar anno 2014 worden er een paar digitale foto's gemaakt en teken ik en de takelateur voor schade bij aantreffen voertuig. En weg gaat ie. Idem bij Porsche Cayennes, Audi Q8's Mercedes M's en AMG's.PtrO schreef:Zover ik weet hebben overheidsinstanties nu een richtlijn om van motoren af te blijven, tenzij deze gevaar of overlast veroorzaken. Het risico dat de dienaren der wet een (verhaal)schade toebrengen is gewoon te groot en juridisch ook een mijnenveld.
Wat er uitgenast aan is zie ik niet en evenmin waarom er verschil in een protocol is of zou zijn als het nu ineens een motor betreft. 'Schaatsen' eronder bij 4 wielen. Zijwaards uit het vak trekken en dan bij één as de schaatsen er onderuit en op de lepels.PtrO schreef:Kijk, een auto gelijk een Cayenne lepel of wielklem je simpel weg, wat ondertussen een koud kunstje is geworden waarbij alles via een ondertussen uitgenast protocol verloopt.
Blijven denken. Maar ik kan niet anders dan zeggen: lees je eerst eens beter in de wettelijke materie in.PtrO schreef:Bij motoren, denk ik, dat het overheidsapparaat zich hier (nog) niet aan wil/kan/gaat branden. Voordat je alles procedureel rond hebt, ben je jaren van bodemprocedures verder. Waarbij het 1984-George-Orwell nut zeer discutabel is.
Irritant voor "onze" gekozen regenten is dat motorrijders mondig genoeg zijn om met stepjes aan de grond, ver vooruit kijkend zonder bemoeienis van anderen, zelf wel het vege lijf weten te redden. Voor je het weet, krijg je nog meer van die outlaws....dus maar beter gedogen en constructief gesprek blijven over veiligheid.
Grappig. Dit bedoel ik dus. De (parkeer) wetten spreken over motorvoertuigen. Daar is geen onderscheid in aantal wielen.PtrO schreef:Bij motoren zal er m.i. ook een heel traject moeten worden doorlopen voordat je de nu simpele handhavingsregels van auto's kan toepassen op motoren.
Wie bepaalt of en bekeuring een doel op zich is? U?PtrO schreef:De vraag is of dat aanpakken van foutparkerende motorrijders op zichzelf een doel mag/kan/zal zijn.... politiek gezien wordt het anders een plasje bij Waterloo.
Al eens aan een kettingslot van de BOA gedacht?PtrO schreef:Ok, stel dat we gaan handhaven, dan zullen we die motorrijder net als bij de auto in de ziel raken door z'n voertuig weg te halen en ver weg op een schier onbereikbaar terrein tegen hoge kosten te bewaren. Het wielkemmen van een motor moet nog worden uitgevonden dus dat biedt geen soelaas.
Man man man....PtrO schreef:Het wegslepen van een motor zal niet goed lukken, dus die moet je als overheid met alle bijkomende risico's gaan optakelen of voorzien van speciale wegrijsystemen.
Een CBF125 kan je met twee man wel optillen, maar voor een Wing heb je minimaal 4 man, of een kraan en een dieplader nodig omgeven door gekwalificeerde verkeersbegeleiders op Pan's.
Ze moeten wel meer weten. Is een auto een automaat. Is het een 4WD. Heeft de auto hydraulische parkeerremmen. Kan de automatische versnellingsbak ontkoppeld worden onder het dashboard. Etc.PtrO schreef:Daarbij moeten de motor minnende wegslepers precies weten of & waar ze wel of niet kunnen sleuren aan de mooie kuip van een Deauville.
De handhaving mag maatregelingen nemen om de overtreding te doen stoppen. Dat is al zo.PtrO schreef:Verder, hoe gaat de overheid zonder schade een motor weghalen die met een ketting vastzit aan een gemeentelijk of particulier object. Voor het zomaar losknippen moet je gelukkig (nog steeds) een wat beter argument hebben dan "hij stond niet in de weg".
Wie eist bewijst....PtrO schreef:Om verhaalschade te voorkomen moet je dus alles heel goed documenteren en bij eventuele procedures proberen de rechter duidelijk te maken wat (het precies voor) een motor is en dat (verborgen) "schade" niet vanwege noch door overheidsingrijpen is veroorzaakt etc.etc.
Wat een klinkklare onzin. De ene auto gaat op de lepels omdat het een 2WD auto is, de ander gaat op 'schaatsen' of 'flatbed' omdat het een 4WD aandrijving is.PtrO schreef:Als overheid mag/kan je natuurlijk niet naar eigen willekeur handelen. Ongeacht het type motor (gelijk als bij de auto) moet je dus consequent handhaven. Dus moet je eerst een foolproof systeem uitdokteren dat voor -en bij alle motoren bruikbaar is.
Ik had de hoop dat uw duim nu leeg was en uw fantasie op was. Maar helaas.PtrO schreef:Vervolgens heb je het latere (overheids)risico dat het apparaat schade krijgt (valt) op het drassige opslagterrein.
En waar haal je deze wijsheid vandaan? Waar staat 48 of 72 uurs termijn volgens u?PtrO schreef:Kortom, buiten het bekeuren, is het eenvoudiger voor de overheid om de veilig en niet overlastgevende "foutgeparkeerde" motor gewoon maar te laten staan. Pas na 48 of 72 uur kunnen ze een voor hun veilige juridische vervolgstap nemen om het kennelijk onbeheerde "object" veilig te stellen.
Ook dit komt uit de categorie: 'dat vind ik en dus is het zo' en niet uit de categorie 'ik heb het opgezocht en zo is het'.PtrO schreef:Het bekeuren en handhavingskosten zijn goed aan te vechten op basis van het gelijkheidsbeginsel wanneer blijkt dat daar wel 's vaker motoren staan waar kennelijk niet op wordt gehandhaafd.
Conclusie: zolang er een manier in de wet blijft bestaan om niet te hoeven betalen om mijn motorfiets te parkeren, zal ik dat blijven doen.BertG schreef:In die zin staat het dus los van motorbezitters maar heeft het enkel te maken met niet willen betalen.
(...)
De weerstand om te betalen is zo oud als de belastingmaatregelen zelf.