Pagina 3 van 3

Geplaatst: 03 sep 2010, 11:02
door BertG
Ik zat nog even terug te lezen in eigen werk ;)
CaveyH schreef:Artikel 5: volledig mee eens, als er gevaar of hinder wordt veroorzaakt kun je iemand daar altijd op aanspreken.
Zelfs als er gevaar of hinder KAN worden veroorzaakt (en het gevaar of hinder dus nog NIET aan de orde is geweest) geldt artikel 5 WVW.

Klein nuance verschil.

Geplaatst: 03 sep 2010, 12:36
door Hans3794
Het gevaar hiervan is dat als je dus NOG geen gevaar bent geweest voor het verkeer, je het toch in de ogen van "ome agent" wel verkeerd KAN doen en toch een waarschuwing danwel bekeuring kan krijgen. (slechte dag van de agent in kwestie)

Het gaat leuk worden op de NL snelwegen

Geplaatst: 03 sep 2010, 14:35
door FreBa
Dag,
Om even olie op het vuur te gooien;

Een fietser kan niet weten en meten hoe hard hij rijdt.

Met alle fietsen met trapondersteuning (opf hoe zoiets heet), kun je best een snelheid van 40 km/u halen.Ik weet niet of op zo'n fiets een snelheidsmeter, dan wel snelheidscomputertje zit, waarop men de snelheid kan aflezen.
Als zo'n metertje verplicht zou worden, gaan veel (oudere) fietsers, wegens te hard fietsen op de bon. Kan er weer gelachen worden in de bejaardenhuizen.
Mhg, FreBa

Geplaatst: 03 sep 2010, 14:53
door BertG
Dat is niet het probleem van de handhaving maar van de fietser.
Een racefiets en mtb hebben meestal geen verlichting maar dienen ook op de verplichte momenten verlichting te voeren of niet aan het verkeer deel te nemen.

Lees dit eens.
Een fiets met trapondersteuning mag niet harden (kunnen) dan 25 km/uur.
Daar zijn ze op afgeregeld.

Anders komt er een helmplicht en verzekeringsplicht en dat willen de fabrikanten ook niet want dat is voor de fietsers een extra aanschafdrempel.

Voor de rest blijft ik bij hetgeen zoals gesteld.
De rest zijn uitvluchten.

Geplaatst: 03 sep 2010, 14:59
door Gerard (GTB)
40kmh, is te doen op een gewone fiets.
deze zomer tijdens het geocachen even een sprintje getrokken.
gelukkig buiten de bebouwde kom, :lol: :lol: :lol:

even de fiets computer uit de jas gepakt.
Afbeelding

Geplaatst: 03 sep 2010, 16:51
door BertG
Hans3794 schreef:
BertG schreef:Zelfs als er gevaar of hinder KAN worden veroorzaakt (en het gevaar of hinder dus nog NIET aan de orde is geweest) geldt artikel 5 WVW.

Klein nuance verschil.
Het gevaar hiervan is dat als je dus NOG geen gevaar bent geweest voor het verkeer, je het toch in de ogen van "ome agent" wel verkeerd KAN doen en toch een waarschuwing danwel bekeuring kan krijgen. (slechte dag van de agent in kwestie)
1. Wat heb ik toch veel neefjes hier ;)
2. Dat een proces-verbaal aan een slechte dag van de agent in kwestie wordt verweten is bekend. Dat verkeersdeelnemers over het algemeen erg slecht in zelfreflectie zijn ook ;)
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Als een agent een proces-verbaal (PV) opmaakt voor artikel 5 WVW1994 zal dat beoordeeld worden door een officier van Justitie (OvJ).
Die officier zal een transactievoorstel opmaken en een bedrag voorstellen.

Daar kun je tegen in bezwaar.
Als dat wordt afgewezen kun je nog in beroep bij een rechter.

Ik denk dat het wel los zal lopen met die 'slechte dag verbalen'.

In het PV zullen feiten en omstandigheden (naar waarheid) moeten worden verklaard en met ambtseed of -belofte moeten worden ondertekend door de agent.
En in het geval dat de 'slechte dag van een agent' inderdaad de oorzaak is heb je dus genoeg personen die objectief kunnen oordelen.

Voorts is artikel 5 WVW1994 het bekende kapstokartikel.
Veel verkeersfeiten zijn afzonderlijk strafbaar gesteld.
Bij een artikel 5 WVW1994 kom je doorgaans (niet altijd)
a) in uitzonderingsgevallen waarvoor geen specifiek artikel bestaat, of
b) in die gevallen waarbij er sprake is van dusdanig gedrag (meestal gedragingen, meervoud dus) dat alle gedragingen bij elkaar gepakt worden.

Een agent kan derhalve zelf ook geen boetebedrag noteren, dat doet een OvJ. Die kijkt met een objectieve blik naar het PV.

Het feit dat er geen vast bedrag voor een overtreding van artikel 5 WVW1994 staat heeft ook te maken met
a) het feit dat niet bekend is wat de omvang van de overtreding en/of de consequenties ervan zijn.
b) wat het verleden is van de overtreder.

Tenslotte:
Er is behalve de letter van de wet ook nog de memorie van toelichting van een wet(sartikel).
Daar staat uitleg over hoe en wanneer het artikel dient te worden toegepast.

Hinder veroorzaken doe je al snel, voorbeeld:
Als ik 5 kilometer per uur langzamer rijd dan mijn achterligger, die de ter plaatse geldende maximum snelheid rijdt, ondervindt deze daar hinder van.
Maak ik me aan een overtreding schuldig? Nee.
Artikel 5 WVW 1994? Nee.

Een boer die in een weiland afval verbrandt, waarbij rookontwikkeling ontstaat, welke rookontwikkeling over de aan het weiland grenzende snelweg trekt, en daar zichtbelemmering veroorzaakt maakt zich wèl schuldig aan artikel 5 WVW 1994.
Zelfs als het zondagmiddag is en er amper verkeer op de weg rijdt.
Immers gevaar en/of hinder kan vooroorzaken.
Er hoeft niet gewacht te worden tot er gevaar en/of hinder is opgetreden.
Dat zou ook belachelijk zijn.

Geplaatst: 03 sep 2010, 18:24
door Hans3794
BertG schreef: Dat verkeersdeelnemers over het algemeen erg slecht in zelfreflectie zijn ook ;)
Bovenstaande ben ik het mee eens, ik maak me er ook weleens schuldig aan.
Het is makelijker naar een ander te wijzen dan kritisch naar jezelf te kijken.
Even voor de goede orde: Het ligt absoluut niet in mijn bedoeling om een "neefje van de politie te zijn"

Ben blij met je uitgebreide uitleg wat mijn opmerking aangaat.
Bedankt hiervoor.
Zo kom je nog eens iets te weten.

Geplaatst: 04 sep 2010, 20:04
door Koen
Hans3794 schreef:Het ligt absoluut niet in mijn bedoeling om een "neefje van de politie te zijn"
Zo'n opmerking kun je anders wel verwachten als je 't over "ome agent" hebt ;)

Geplaatst: 04 sep 2010, 21:16
door Hans V.
Pssssst, Hans,
Bert G werkt bij de politie, joh. Niet verder vertellen hoor!
En niet zeggen dat je het van mij hebt gehoord, ok?
;) ;) ;)

Geplaatst: 04 sep 2010, 21:28
door Frank
Zou je denken????
Ik vermoede al iets, maar ik zal het niet doorvertellen! ;)

SSSTTTTTTTTT! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Geplaatst: 04 sep 2010, 22:19
door Hans V.
Hartstikke tof Frank, dat jij het ook niet verder gaat vertellen. Zo weten we tenminste zeker dat het onder ons blijft. Stel je voor dat Bert het in de gaten zou krijgen dat wij op de hoogte zijn van z'n.... z'n .....
Nee, laten we het maar niet noemen. Voor alle zekerheid.
;)

Geplaatst: 05 sep 2010, 09:38
door Koen
't Is altijd handig een infiltrant te hebben in zulke organisaties, maar inderdaad, we moeten z'n dekmantel niet verpesten door hier allerlei suggesties te wekken ;)

Geplaatst: 05 sep 2010, 10:08
door Henk Engberts
Veugelke schreef:Pssssst, Hans,
Bert G werkt bij de politie, joh. Niet verder vertellen hoor!
En niet zeggen dat je het van mij hebt gehoord, ok?
;) ;) ;)
My lips are sealed. Ik weet van niets. :P

Geplaatst: 05 sep 2010, 17:29
door Koen
Maarre, BertG werkt dus bij de politie. Dat valt toch op tussen al die andere dienders? :P
(Sorry Bert, kon 't niet laten ;))

Geplaatst: 05 sep 2010, 17:39
door Henk Engberts
Zeg Koen nu heb je BertG zijn undercover positie naar de kl*ten geholpen. :recht :l

Geplaatst: 05 sep 2010, 18:35
door Koen
:oops: :lol:

Re:

Geplaatst: 29 jun 2011, 09:13
door Gustaf Larson
Mathijs schreef:
Lex schreef:johannes 8 vers 7
Johannes 8
Vers 7
En als zij Hem bleven vragen, richtte Hij Zich op, en zeide tot hen: Die van ulieden zonder zonde is, werpe eerst den steen op haar.
Zat dit draadje te lezen maar wilde toch even de nieuwe vertaling melden.

Toen ze bleven aandringen, richtte hij zich op en zei: ‘Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.'

Leest ff wat makkelijker.

Re: Het gaat leuk worden op de Nederlandse autosnelweg

Geplaatst: 29 jun 2011, 11:37
door FreBa
Dag,
Maar toch.....................De Tale Kanaäns heeft toch ook wel wat!
Mhg, FreBa