Pagina 2 van 2

Re: Ook even uitgereden....

Geplaatst: 27 mar 2015, 09:46
door BertG
Ik vermoed dat dit jouw ongeval is?
http://www.at5.nl/artikelen/129904/moto ... aanrijding" opent="in(nieuw);venster;.
http://www.dichtbij.nl/amsterdam-oost/1 ... enweg.aspx" opent="in(nieuw);venster;
Google Maps situatie

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
klikkerdeklik voor vergroting

Op sommige foto's zie je de markeringstekens van de voertuigen staan. Dat vertelt mij dat de VOA ter plaatse is geweest.
Dàt vertelt mij dat er door de specialisten bewust geen proces-verbaal is opgemaakt.
Kennelijk was de VOA, en niet de 'gewone' agenten, van mening dat jij schuld had aan het ongeval en dan hoeft er geen ongevalsrapportage opgemaakt te worden.

Sloeg jij, rijdend op de Middenweg af naar de Kruislaan, zoals op de site van AT5 staat?
Reed de auto over de Middenweg rechtdoor (en voor jou in tegengestelde richting) zoals op de site van AT5 staat?
In dat geval, let wel in dat geval, lijkt het mij duidelijk hoe de VOA tot haar conclusie kwam en waarom de verzekering aarzelt: rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer.

Ik vind de positie en de schade niet wijzen op extreem hoge snelheid. Vooral de 4 foto's uit de tweede link laten de auto van verschillende kanten zien.
De grille en koplampen van de Volvo V40 zitten er nog in en de Volvo V40 heeft een voetgangersairbag onder de bovenrand van de motorkap die is afgegaan waardoor de motorkap omhoog staat bij de voorruit.

Maar schade als direct gevolg van de aanrijding zie ik niet aan de Volvo. Ook de positie op de weg van de Volvo, na het ongeval, duidt mijns inziens niet op een extreem hoge snelheid van die Volvo.
Van een motorfiets blijft al snel weinig over. Zeker een Deauville met veel kunststof. Dat breekt en hangt er dan bij.

Re: Ook even uitgereden....

Geplaatst: 31 mar 2015, 09:34
door BertG
Nock nock Patrick?

Van iemand met zo'n uitgesproken mening had ik wel een snelle reactie verwacht.
Ik ben nog steeds erg geïnteresseerd in jouw mening in deze.
Men ging er van uit dat ik geen voorrang had verleend. Dit was NIET het geval.
(...)
De tegenpartij erkent geen schuld omdat AT5 heeft gemeld dat ik geen voorrang zou hebben verleend.
En mocht je nog steeds van mening zijn dat jij geen voorrang hoefde te verlenen kunnen we het daar over hebben.
Wie weet kan ik je nog wat tips meegeven, je zult de eerste niet zijn die goede argumenten opdoet op het forum.

Re: Ook even uitgereden....

Geplaatst: 03 apr 2015, 21:48
door EotS
Het opgemaakte proces verbaal is opgemaakt door een "reguliere" agent en niet een specialist van de VOA. De aangebrachte markeringen is ook door de reguliere politie aangebracht. Echter, de auto en mijn motor waren al verplaatst voor de politie ter plaatse kwam. Hierdoor zijn (balngrijke) sporen al vernield. Er is mij overtreding van artikel 5 verweten. Dit is echter geseponeerd. Geen strafvervolging dus. De jurisprudentie leert echter dat bij een dergelijk vergrijp weldegelijk onderzoek moet worden gedaan door de VOA.

Ja, ik moet voorrang verlenen en ja, dat heb ik ook gedaan en verklaard. De tegenpartij reed nogal hard door waardoor ik hem door de drukte en onoverzichtelijkheid te laat zag. De tegenpartij heeft echter ook verklaard dat hij verblind werd door de zon.

Vwb de schade: alhoewel de schade aan de Volvo mee lijkt te vallen, is mijn velg volledig door 2en en gescheurd. Dat lijkt me niet een schade veroorzaakt door een lage snelheid. Dat geldt ook voor de breuken in mijn been.......

Re: Ook even uitgereden....

Geplaatst: 04 apr 2015, 02:04
door BertG
Dank voor je antwoord.

1. Ik ken geen 'reguliere' agenten die markeringen aanbrengen (anders dan met een geel vetkrijtje).
a) de reguliere agenten hebben geen attributen aan bord van hun voertuigen.
b) en ze hebben die niet omdat zij geen verkeersongevallen analisten zijn en daar niet voor opgeleid zijn.
c) op de foto's zie je duidelijk dat met een spuitbus markeringen ronde de voertuigen zijn aangebracht.
Dat doet de reguliere politie niet maar de VOA.

2. Dat voertuigen verplaatst worden komt helaas voor. Persoonlijke hulpverlening gaat boven alles. Ook en zelfs boven sporen.
Daarbij zijn er burgers die in hun goede bedoelingen de eerste die denken dat een motor overeind moet en het contact uit moet etc.
Op foto 7 zie je dat de Volvo ongeveer een meter naar achteren is verplaatst.
Jouw motor staat nagenoeg nog op dezelfde plek. Alleen denk ik dat ie 180 gr. omgedraaid staat?

3. Artikel 5 is altijd een samenspel van meer dan één nalatigheid danwel door roekeloos, zéér of aanmerkelijk onvoorzichtig en/of onoplettendheid of na het gebruik van een [aanzienlijke] hoeveelheid alcoholhoudende drank etc. Dus enkel geen voorrang verlenen kan bijna niet tot artikel 5 leiden.

4. Ik ken geen jurisprudentie die zegt dat de VOA in dit geval onderzoek moet doen.
De aanwijzing is daar heel duidelijk over: een situatie waarin sprake is van één slachtoffer dat tevens de enige verdachte is, kan hiervan worden afgezien.
Ik zie thans niet(s) dat de Volvo-bestuurder tot verdachte kan aanmerken. Dit omdat jij voorrang moest verlenen.
Ware het zo dat de Volvo-bestuurder achter op jou reed (en jij als gevolg daarvan letsel opliep) dan was dat anders geweest.

5. Hoe kan het dat je zegt voorrang te hebben verleend en het tot deze aanrijding komt? Dat zie ik niet.
Voorrang verlenen is: "het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen".
Als er een aanrijding heeft plaats gevonden is dat het ultieme 'niet ongehinderd de weg kunnen vervolgen'.
Als jij door drukte de weg niet kunt overzien moet je wachten.

6. Wat is er onoverzichtelijk aan die weg? Het is een lange brede weg.

7. Hard rijden van de Volvo leid ik niet af uit de positie op de weg noch uit de schade aan de Volvo.
Of wil je zeggen dat de Volvo achteruit gezet is na de aanrijding? Dat lijkt me erg sterk.

8. Ik heb voetgangers hun been zien breken doordat ze van de stoeprand glijden en ongelukkig ten val komen.
Ik heb een collega die met een snorfiets, bij het oprijden van het trottoir vanaf de rijbaan, is omgevallen.
Haar been op 2 plaatsen gebroken en een spier gescheurd. Dus zulke kwetsuren vereisen geen hoge snelheid.
Omgekeerd is een hogere snelheid soms wel de oorzaak van zulke kwetsuren. Maar andersom hoeft dan niet.

9. Een lichtmetalen velg is alleen stevig haaks op de as.
Elke kracht die afwijkt van haaks op de as-richting leidt tot vervorming. Vaak is er sprake van flexen en komt de normale vorm weer terug.
Daarom is een velg van metaal en niet van (bijv) gietijzer. Dat zou sneller breken.
Elke kracht die bijna gelijk is aan de as-richting zal leiden tot scheuren en/of breuken.
De spaken breken vaak als eerste. Hoe minder spaken hoe groter het risico. Daarom zijn offroad-velgen altijd met staal of rvs spaken voorzien.
Zelden blijft de omtrek van de velg in takt als één of meer spaken eruit breken. En zeker niet als er zijdelingse krachten debet aan waren.

Ik rij het hele jaar motor en vanaf juni ook beroepsmatig. Mij is altijd geleerd dat het voor- en najaar risicovol zijn.
Als ik de zon in de rug heb betekent dat dat tegemoetkomend verkeer last heeft van laag staande zon.
Ook moet in het voorjaar het autoverkeer wennen aan mooiweerrijders en mooiweerrijders moeten wennen aan motorrijden.

Re: Ook even uitgereden....

Geplaatst: 04 apr 2015, 09:16
door BrendaH
Fijn dat je weer zo hersteld bent dat je zo goed als nieuw bent :up
Ik hoop dat je over je onzekerheid heen gaat groeien en dat je weer met plezier op de motor stapt. Kom je ook op de eerste meeting de 19e? Of is dat nog iets te hoog gegrepen?

Re: Ook even uitgereden....

Geplaatst: 04 apr 2015, 10:25
door Bennos
@Bert, was jij afgelopen dinsdag aan het oefenen met trappenrijden?
Vasteland aan de voet van de Erasmusbrug.

Re: Ook even uitgereden....

Geplaatst: 04 apr 2015, 12:15
door BertG
Nope. Eind mei pas. :oops:

Kunnen ook 'applicatiedagen' zijn. Oftewel: herhalingsdagen/opfrisdagen.

Re: Ook even uitgereden....

Geplaatst: 04 apr 2015, 16:39
door Bennos
Aha, zag er wel grappig uit!

Ga het zelf maar niet proberen :mrgreen:

Re: Ook even uitgereden....

Geplaatst: 04 apr 2015, 17:19
door Koen
Flauw hoor, dacht dat juist die FJR's qua constructie ideaal waren voor zulke hobbels? :tg

Re: Ook even uitgereden....

Geplaatst: 04 apr 2015, 17:55
door Bennos
Te laag ben ik bang....

Voel er ook niets voor om m'n balhoofdlagers te vernaggelen.

Re: Ook even uitgereden....

Geplaatst: 04 apr 2015, 19:02
door PtrO
Vervelend en veel sterkte met je (her)opstappen.
Eerst lekker rondjes in bekend gebied draaien en vooral veel vertrouwen opbouwen met je machine.

Ik ken het gebied daar en het is een risicovol stukkie. Eergisteren (2/4) was het daar ook al weer bingo. Juist omdat het zo overzichtelijk is, is men gauw geneigd minder alert te zijn. Je bent niet de eerste en zeker niet de laatste die daar geschept wordt. Hoewel de Volvo weinig schade lijkt te hebben, zal die met alle veilige NCAP techniek nog prijzig kunnen uitpakken.
Het is een modern exemplaar (zo te zien V40) die mogelijk erger heeft doen voorkomen.

Re: Ook even uitgereden....

Geplaatst: 07 apr 2015, 15:18
door FreBa
Dag,
Bert G heeft al vele deskundige antwoorden en opmerkingen gegeven.
Wellicht ook een optie is eens te gaan neuzen op het forum van Flitsservice.
Daar zit ook veel deskundigheid, ook voor het verkrijgen van vergoeding voor jouw schade.
Nu je weer goed herstelt durf ik het wel te schrijven, vorig jaar juni niet.
Jan de Hartog schreef eens een boek: Linkerbeen gezocht. Gelukkig niet meer van toepassing op jou.
Respect en Sterkte