Pagina 2 van 4

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 27 nov 2013, 18:29
door BertG
Zondag wordt de motor naar Antwerpen gebracht en wordt ie stante pede opengelegd. Foto's volgen.

Hoe het dan verder loopt: geen idee. :wn1
Morgen wat uitstekende delen demonteren zodat ie op zeker in een VW Transporter past.

Dat je zo blij kunt zijn met een motor in baklappen :| :apl

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 01 dec 2013, 18:32
door BertG
Van die blijdschap is inmiddels weinig meer over :sh :| :ah

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 01 dec 2013, 18:36
door Stephan
Wow, dat ziet er duur uit, Bert. Sterkte met de reparatie. Hopelijk valt de rekening mee!

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 01 dec 2013, 18:46
door BertG
Dank. Alleen onderdelen € 600-700,-

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 01 dec 2013, 22:29
door jan v
Bert ziet er niet best uit wat een puinzooi :sh
sterkte met het herstel en dat het nog maar een beetje meevalt

gr jan

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 02 dec 2013, 06:52
door ikkieman
Gadverpielekes. Da's niet goed, Bert. Succes!

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 02 dec 2013, 12:00
door Geert
Dat is erg balen Bert,
Succes met de reparatie van je motor.

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 02 dec 2013, 12:40
door Marcel
De cylinderwand is ook flink beschadigd zo te zien.
Geen goede beurt van meneer BMW. :sh
Succes met het herstel.

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 02 dec 2013, 15:18
door coeny
Of je nou een BMW of een jap hebt je moet er ook een beetje geluk
mee hebben.

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 02 dec 2013, 16:29
door BertG
Dit was één (van meerdere) kinderziekte(n) van deze modeljarenreeks.
Aangezien BMW ipv kleur te bekennen telkens de toleranties voor garantie aanpast waarbij iets binnen of buiten de garantie valt blijven kinderziekten in omloop.

Een andere is het lager van het cardan. Door brakke kwaliteit van inmeten van shimmerringen krijgt het lager speling.
Daardoor slijten de tandwielen. Dat slijpsel werkt als polijst- of slijppasta.
Het één versterkt het ander.

Sommigen zijn al aan hun derde of vierde cardan toe.
Eerst moest er olie in voor het leven, toen moest er olie periodiek ververst worden.
Eerst met een hoeveelheid van 220ml, toen 180ml nu is 150 voldoende.
Meer olie is meer druk waardoor keerringen niet heel blijven.

Idem de uitgaande as van de versnellingsbak naar de koppeling. Deze is gewoon een halve cm te kort.
Daardoor komt er meer druk op de tanden (splines) vh tandwiel van de as die in de koppeling steekt.
Kijk hier: http://www.youtube.com/watch?v=Jx3e0gqzylY?t=1m40" opent="in(nieuw);venster;
Kijk hier: http://youtu.be/6FOsdfnv9Kc?t=2m7s" opent="in(nieuw);venster;

Nog een voorbeeld:
Spaakvelgen raakten uit het lood. BMW verkondigde dat ze gratis (onder garantie) mochten worden vervangen als ze buiten een bepaalde tolerantie vielen.
Totdat men erachter kwam dat het uit de klauwen liep.
Toen werd niet het productieproces aangepast maar de tolerantiewaarde (in negatieve zin) aangepast.
Je kunt je afvragen wie eerst bedacht dat de tolerantie afdoende zou zijn. De techneuten of de boekhouder.
En wie er in paniek raakte toen de claims stegen en dus afkondigde dat de tolerantie aangepast moest worden.
Ik weet wie die strijd gewonnen heeft, en het was niet de techtneut.
Ik weet ook wie die strijd verloren heeft en dat was niet de boekhouder. Nee, dat was de klant.
En we hebben het bij een R1200GS over minstens €20.000,- investering door de klant.
Als je daar binnen twee jaar €12.000,- aan 'onderhoud' voor moet bijpassen heeft dat NIETS met pech hebben te maken.
Maar met garantie. De garantie dat het jou als eigenaar nog meer kost dan € 20.000,- aanschaf.


Daarentegen heb ik talloze 'jappen' versleten en gereden 'alsof ik ze gesloten had' en daar was NOOIT iets mee.
Wat ik mij herinner is een nokkenaskettingspanner welke is vervangen onder garantie.
En DAAR gaat het om: het mag best een keer stuk gaan maar vervang het onder garantie.

Zie Triumph met hun Explorer. De kleppen tikten overmatig (cambuckets).
Daarvoor werd een recall uitgeroepen. Bleek niet (lang) te werken.
Toen werd een andere kop ontwikkeld met betere klepseals (camseals).
Iedereen krijgt een nieuwe kop, motor wordt gratis gehaald en gebracht en de kop wordt vervangen EN een heel jaar extra garantie.

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 02 dec 2013, 19:41
door ikkieman
Da's dus de arrogantie van BMW tegenover het klantvriendelijke van Triumph. Ik kan het in m'n hoofd al wel voorstellen hoe het gegaan is bij de verschillende vergaderingen, maar ik zal jullie er niet mee lastigvallen.

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 02 dec 2013, 20:04
door PRE
Ik vind BMW's erg mooi om te zien, dus blijf ik er naar kijken en verder niet...

Bij de motorzaak waar ik wekelijks over de vloer kom heb ik de afgelopen jaren zo verschrikkelijk veel specifieke BMW-ellende gezien (kapotte cardanklokken, lekkende keerringen, kapotte koppelingen, storende ABS-systemen, defecte versnellingsbakken etc) dat ik voorgoed genezen ben, het ging hier vaak om jonge of bijna nieuwe fietsen, errug droevig!

Dus voor mij alleen iets wat uit Japan komt.. :lol:

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 02 dec 2013, 20:11
door BertG
Die filmpjes van Chris Harris zijn best grappig, als de aanleiding niet zo triest was.

Over de voortgang: de speling op de zuigerpen wordt eerdaags opgemeten en dat zal leidend zijn in de keuze om
a) een compleet vervangingsblok te nemen, of
b) alleen de rechter cilinder en zuiger.

Beide blijft spannend.
In geval van (a) weet je niet wat je koopt.
In geval van (b) weet je niet of alle slijpsel en troep uit het blok gespoeld is
en of de klap niet leidt tot vervolgschade.

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 03 dec 2013, 10:40
door Koen
Ik had afgelopen zaterdag een afspraak in Goes om te gaan proefrijden op 3 BMW's (K1200LT, K1200GT en R1150RT), door omstandigheden moest ik die afspraak afzeggen. Nu ik dit onderwerp zo eens doorlees twijfel :wn1 :cf1 ik behoorlijk of ik nog wel een nieuwe afspraak moet maken :uh ...

M'n Honda bevalt me prima :apl , over Yamaha en Kawasaki hoor ik ook goede :up verhalen qua service en garantie, maar over BMW zijn vooral heel veel negatieve :sh ervaringen terug te vinden.

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 03 dec 2013, 10:56
door BertG
Whoow. Dat zul je moeten heroverwegen Koen. Die K serie schijnt onverwoestbaar te zijn.
Daar heeft BMW iets aan gedaan, ze bedachten de R1200. :mrgreen:

Lees je eens in op (K-)forums.
De K heeft een totaal ander blok en is uit een eerder tijdperk.
Zelfs de boxers uit de 1100 en 1150 series zijn beter dan de 1200.
Ook de latere 1200 werden steeds beter, met een uitzondering voor de cardans.
De mijne is van 2005-2007, een van de eerste ontwerpen. Daar zitten goede tussen en slechte.

Of ik alle slechte dingen (kinderziekten) op mijn exemplaar heb?
Ik heb mijn fair share wel gehad.

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 03 dec 2013, 12:30
door Ed Vissers
De oude Kserie was ook onverwoestbaar. Soms kom je nog gave K1100LT's tegen met niet te veel km's. Die hebben bij politie en KMAR toch heel veel KM's probleemloos gereden.

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 03 dec 2013, 12:44
door PRE
Tot dat de keerring achter de koppelingsplaat lek gaat, dan moet je de complete achterzijde van de K demonteren om deze te vervangen... erg onnozel bedacht want als je dat zelf niet kan ben je een fortuin aan uurloon kwijt.. :shock:

De lekkage komt ook nog precies uit een gat die voor het achterwiel gepositioneerd is.. dus als je het niet in de gaten hebt ga je door je eigen olie onderuit.

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 03 dec 2013, 14:20
door BertG
Zolang je dat met regelmatig controleren in de hand kunt houden...

Maar als, zoals bij mij, je klep een eigen leven gaat leiden, of je cardan, dan is dat pas het begin van destructie van de rest van je motor en wordt het serieus.
Een keerring op een lastige plek is vervelend maar daar is overheen te komen.
Dat schrijft geen blok af.

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 03 dec 2013, 20:03
door Koen
Ik zoek het toch iets recenter dan de "oude" K-serie, en als ik dan bijvoorbeeld het BMW tourforum doorlees dan hebben er best veel van de modellen 2001 tot 2004 problemen gehad met remmen, abs-pomp enz. Over de K1200GT is minder teug te vinden, maar het gaat mij er ook om hoe en fabrikant met zulke kinderziektes om gaat. Het lijkt erop alsof BMW vooral de gebruikers voor de sores en kosten laat opdraaien.

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 03 dec 2013, 23:41
door Frank
Misschien een stomme vraag, maar waar staat die K voor???? :twisted:
(Praatcafe toch he!)

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 04 dec 2013, 00:50
door BertG
De eerste lettercombinatie geeft het type (soort) motorblok aan:
de K staat voor een drie of vier cilinder in lijn, en de
de R, staat voor een boxermotor,
de F voor een staande cilinder.

Er wordt gezegd dat:
K staat voor Kompakt omdat de oorspronkelijke K modellen de motor in een ruimtebesparende wijze hebben gemonteerd (ook wel: die fliegenden Ziegelsteine/Stoeptegel).
R staat voor (Kraft)Rad (tot begin van de 80er jaren voor elke BMW motor gebruikt).
Na verschijnen van de K werd de R alleen nog voor Boxermotoren gebruikt.

De tweede lettercombinatie geeft de uitvoering van de motor (het model) aan:
GS voor Gelände Sport,
GSA voor Gelände Sport Adventure,
GT voor Grand Tourismo
LT voor Luxus/Tourer
R voor Road(?) / Roadster.
RS voor Reise Sport,
RT staat voor Reise Tourer (op z'n Duits) ook wel gekscherend Rentner Tourer (gepensioneerden Tourer),
S voor Sport
ST voor SportTourer (R1200ST)

ST voor Strasse (F650ST)*
CS voor ClassisSport (R100CS) of Scarver (F650CS)*
* 1 cilindermodellen gebruiken de F, wat voor Funduro zou staan.

Daar tussenin geeft het getal de cilinderinhoud aan.

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 04 dec 2013, 00:53
door Catbustingdog
De letter "K" vooraan in de naam van een BMW - motorfiets duidt er op dat die motorfiets een "4 - cylinder - in - lijn" motor heeft.

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 04 dec 2013, 00:59
door BertG
...dan vergeet je de K75 (C-RT-S) 3 cilinder modellen.

http://www.bmwk.nl/webPaginas/modellen/modellen.htm" opent="in(nieuw);venster;

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 05 dec 2013, 01:15
door Catbustingdog
Gelijk heb je alweer (gedeeltelijk)! Samen met de K1600 de uitzondering (die de spreekwoordelijke regel bevestigt) :cf1

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 07 dec 2013, 12:37
door BertG
Het onderwerp veroorzaakt ook op het GS-forum enige reuring.
Nou stond mijn besluit al vast... maar mochten er twijfelaars zijn:

Zo plaatste iemand (niet ik) een link naar de youtubepagina van Chris Harris.
Hij blijkt een voormalig BMW dealer die nu nog alleen onderhoud doet aan BMW's.
En wel alleen aan BMW's van vóór 2004. Een weloverwogen en bewuste keuze.

Dat kun je lezen in het artikel waarnaar werd verwezen en is (in mijn ogen) erg treffend.
Net als onderstaand krantenartikeltje wat in het artikel wordt genoemd:
Afbeelding
klik voor vergroting

De vertaling van de reactie van BMW klantenservice:
Uw commentaar niet tegengesproken​​, BMW heeft geen systematisch probleem met de prestaties in een van onze producten.
De informatie die u heeft ontvangen van wederverkopers die u hebt gesproken is correct.
Echter, gezien uw bereidheid om onbevestigde en ongeloofwaardige informatie te geloven,
in plaats van dan de gekwalificeerde reactie van onafhankelijke wederverkopers, raden we u aan uw Triumph Trophy houden.
Het is een respectabel product.

Met vriendelijke groet, MC Customer Service, BMWNA (=BMW North America)

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 07 dec 2013, 13:55
door coeny
Vroeger stond BMW bekend door betrouwbaarheid.
Om die rede kocht ik toen een BMW R850R.
Nou ik heb het geweten :sh .
Voor mijn nooit geen BMW meer.
De tijd dat BMW zo betrouwbaar was is allang voorbij.(alleen de prijs niet.)

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 23 dec 2013, 12:24
door Marcel
Hoe is het nu met de BMW?

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 24 dec 2013, 00:00
door BertG
Die staat nog in Antwerpen.
Althans dat hoop ik. :D

Ik ben zoekende naar een beetje fraaie cilinder, zuigert en kop.
Had laatst iets op het oog in Berlijn.

Maar deze handelaar ketste af omdat, volgens hem, er twee typen zuigers zijn in die modelreeks (2004-2007).
Dat is voor het eerst dat ik dat hoor(de).

Heb ook getwijfeld of ik een ander compleet blok zou wisselen voor de zekerheid.
Echter; het is geen frame waar je het blok IN hangt.
Het is alles demonteren wat aan je blok hangt en dan alles aan het andere blok monteren.
Dus eerst je blok op klossen, spanbanden om de cilinder tegen het kantelen en dan ALLES demonteren.
Inclusief: ABS-pomp, dynamo, versnellingsbak, koppeling, telelever (met voorvork), achterframe (met cardan).
Dus ook diverse pakkingen en vloeistoffen en keerringen.
Dat is me iets teveel van het goede.

Ik neem een gokje. I know. We'll see.

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 24 dec 2013, 10:11
door Cor
Succes en toch maar fijne Kerstdagen en een rustig oud/nieuw toegewenst.
:b

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 24 dec 2013, 16:48
door BertG
Dank je Cor.

25e vrij :et
26e 23:00-08:00
27e 23:00-08:00
28e 23:00-08:00
29e slapen (voor een deel van de dag)
30e vrij
31e 06:45-15:00
-=#*||*#=-
01e 06:45-15:00 :ah :shock:

Tot zover de prettige feestdagen ;) .

Volgend jaar iets meer op mijn strepen gaan staan.