Dit was één (van meerdere) kinderziekte(n) van deze modeljarenreeks.
Aangezien BMW ipv kleur te bekennen telkens de toleranties voor garantie aanpast waarbij iets binnen of buiten de garantie valt blijven kinderziekten in omloop.
Een andere is het lager van het cardan. Door brakke kwaliteit van inmeten van shimmerringen krijgt het lager speling.
Daardoor slijten de tandwielen. Dat slijpsel werkt als polijst- of slijppasta.
Het één versterkt het ander.
Sommigen zijn al aan hun derde of vierde cardan toe.
Eerst moest er olie in voor het leven, toen moest er olie periodiek ververst worden.
Eerst met een hoeveelheid van 220ml, toen 180ml nu is 150 voldoende.
Meer olie is meer druk waardoor keerringen niet heel blijven.
Idem de uitgaande as van de versnellingsbak naar de koppeling. Deze is gewoon een halve cm te kort.
Daardoor komt er meer druk op de tanden (splines) vh tandwiel van de as die in de koppeling steekt.
Kijk hier:
http://www.youtube.com/watch?v=Jx3e0gqzylY?t=1m40" opent="in(nieuw);venster;
Kijk hier:
http://youtu.be/6FOsdfnv9Kc?t=2m7s" opent="in(nieuw);venster;
Nog een voorbeeld:
Spaakvelgen raakten uit het lood. BMW verkondigde dat ze gratis (onder garantie) mochten worden vervangen als ze buiten een bepaalde tolerantie vielen.
Totdat men erachter kwam dat het uit de klauwen liep.
Toen werd niet het productieproces aangepast maar de tolerantiewaarde (in negatieve zin) aangepast.
Je kunt je afvragen wie eerst bedacht dat de tolerantie afdoende zou zijn. De techneuten of de boekhouder.
En wie er in paniek raakte toen de claims stegen en dus afkondigde dat de tolerantie aangepast moest worden.
Ik weet wie die strijd gewonnen heeft, en het was niet de techtneut.
Ik weet ook wie die strijd verloren heeft en dat was niet de boekhouder. Nee, dat was de klant.
En we hebben het bij een R1200GS over minstens €20.000,- investering door de klant.
Als je daar binnen twee jaar €12.000,- aan 'onderhoud' voor moet bijpassen heeft dat NIETS met pech hebben te maken.
Maar met garantie. De garantie dat het jou als eigenaar nog meer kost dan € 20.000,- aanschaf.
Daarentegen heb ik talloze 'jappen' versleten en gereden 'alsof ik ze gesloten had' en daar was NOOIT iets mee.
Wat ik mij herinner is een nokkenaskettingspanner welke is vervangen onder garantie.
En DAAR gaat het om: het mag best een keer stuk gaan maar vervang het onder garantie.
Zie Triumph met hun Explorer. De kleppen tikten overmatig (cambuckets).
Daarvoor werd een recall uitgeroepen. Bleek niet (lang) te werken.
Toen werd een andere kop ontwikkeld met betere klepseals (camseals).
Iedereen krijgt een nieuwe kop, motor wordt gratis gehaald en gebracht en de kop wordt vervangen EN een heel jaar extra garantie.