Re: Monica, succes met afrijden!
Geplaatst: 15 feb 2012, 16:09
Jammer, Monica. Maar niet getreurd, nieuwe ronde, nieuwe kansen!
Het grootste Nederlandstalige Honda Deauville forum.
https://www.hondadeauvilleclub.nl/forums/
https://www.hondadeauvilleclub.nl/forums/viewtopic.php?t=4249
Er is een verschil tussen afrijden en geslaagd en niet geslaagd zijn.Koen schreef:Wettelijk gezien mag zij de motor gewoon terugrijden, mits begeleid door de instructeur die haar via portofoon aanwijzingen kan geven.barend schreef:ikkieman het maakt niet zoveel uit maar wettelijk gezien moet de motor terug gereden worden door iemand met een geldig rijbewijs of op een trailer gezet worden achter de auto
Exact hetzelfde als tijdens de rijlessen, waarbij de kandidaat ook nog niet over de vereiste letter op het roze kaartjke beschikt.
Als de instructeur tegen 'r zegt "Zie maar hoe je er komt, ik ben weg" dan wordt het een ander verhaal![]()
In het kort:
Rit naar het CBR-rijexamen en daarná weer terug naar huis.
De instructeur is alléén juridisch bestuurder tijdens de heenreis en niét meer na een succesvol rijexamen.
Het hier besproken arrest van het Gerechtshof in Den Haag betekent misschien een kleine ‘aardschok’ voor rijschoolhouders en rij-instructeurs.
Eerstens moeten zij ervaren dat een collega-instructeur zich bijzonder onprofessioneel heeft gedragen.
Belangrijker is echter, dat zij in de dagelijkse praktijk mogelijk financieel risico lopen als ze een geslaagde leerling in de lesauto of met de lesmotor weer naar huis laten rijden.
Gerechtshof Den Haag
8 februari 2002
Toelichting:
Het ging hier om een rij-instructrice, die na een ‘nachtje doorzakken’, (nog) zwaar onder invloed van alcohol verkeerde terwijl een kandidaat onder haar toezicht naar het rijexamen reed.
Hij (kandidaat) reed met de lesauto ook weer onder haar toezicht terug naar huis, nadat hij het volledige rijexamen met goed gevolg had afgelegd.
Het hof boog zich over de vraag of de instructrice (bloedalcoholgehalte 1,3 ‰) zich tijdens de heen- én de terugreis had schuldig gemaakt aan overtreding van artikel 8 WVW 1994 (rijden onder invloed).
Het oordeelde dat dit alleen maar het geval was tijdens de rit naar het examen toe, waarbij zij had gereden als “juridisch bestuurder”.
Tijdens de terugreis was zij geen bestuurder meer, doch slecht passagier.
Het hof kwam tot deze conclusie na het bezien van artikel 1, eerste lid, onder n van de WVW 1994 en artikel 1, onder f van het RVV 1990.
In de WVW 1994 is vastgelegd dat er sprake kan zijn van (een feitelijke en) een juridische bestuurder.
Deze laatste is degene die, overeenkomstig de bij Amvb (art. 1 onder f, RVV 1990) vastgestelde voorwaarde, geacht wordt het voertuig onder zijn onmiddellijk toezicht te doen besturen.
In artikel 1 aanhef en onder f van het RVV 1990 staat opgenomen wie “bestuurder” is, namelijk:
“degene die het motorvoertuig bestuurt of voor zover het betreft een motorvoertuig voor het besturen waarvan een rijbewijs B, C, D of E is vereist en dat is voorzien van een dubbele bediening, hij die rijonderricht geeft (…)”.
In de Wegenverkeerswetgeving staat niet vermeld wat onder rijonderricht moet worden verstaan.
Daarop raadpleegde het hof artikel 1 van de Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993.
Daarin wordt bepaald wat binnen de kaders van deze WRM 1993 onder “rijonderricht’ moet worden verstaan:
“onderricht gericht op het bijbrengen van de rijvaardigheid en geschiktheid om aan het verkeer deel te nemen als bestuurder van een motorrijtuig, waarvoor een rijbewijs wordt gevorderd (…)”.
Dit alles in aanmerking genomen, stelde het hof het volgende:
“De rit in een motorrijtuig met achter het stuur de examinandus na een geslaagd rijexamen kan in het licht van de aangehaalde bepalingen niet,
althans niet vanzelfsprekend, worden gezien als gericht op het bijbrengen van rijvaardigheid en geschiktheid om aan het verkeer deel te nemen als bestuurder van een motorrijtuig.
Evenmin is in casu van bijzondere afspraken tot nader onderricht gebleken.
Gezien hetgeen hiervoor is overwogen kan de verdachte niet worden aangemerkt als juridisch bestuurder tijdens de rit na het rijexamen.”
De rij-instructrice werd daarop vrijgesproken van het besturen onder invloed voor wat betreft de terugreis na het examen (zij was toen passagier) en alleen veroordeeld voor overtreding van artikel 8 WVW 1994 aangaande de rit náár het CBR-examencentrum. Toen was zij immers wél juridisch bestuurder.
De verdachte werd door het hof veroordeeld tot vier weken onvoorwaardelijke gevangenisstraf, te vervangen door 60 uur maatschappelijke dienstverlening en een onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid voor een periode van 2 jaar. (Zij was al eens eerder veroordeeld voor het rijden ondr invloed)
Opmerkingen n.a.v. dit arrest.
Hoewel de vraag zich richtte op het feit of de instructrice zich al dan niet twee maal had schuldig gemaakt aan het ‘rijden onder invloed’, geeft het gerechtshof ondubbelzinnig aan dat er ná een “geslaagd” examen vrijwel nooit sprake kan zijn van het rijden onder toezicht.
Er is dan, naar het oordeel van het hof, nog maar één “bestuurder” aan boord.
Dat is, gelet op de dagelijkse praktijk, vrijwel altijd de zielsgelukkige ex-examenkandidaat.
Dit arrest is daarmee een bevestiging van hetgeen hier en daar - onder meer op het PIVM - al veel langer werd geopperd:
een ‘geslaagd’ rijexamen betekent dat de gelukkige niet meer naar huis mag rijden met de lesauto/-motor.
Men is op dat moment immers (nog) niet in het bezit van een geldig rijbewijs.
Dit laatste staat overigens ook letterlijk in het arrest: “Feitelijk beschikte A nog niet over een rijbewijs”. (A staat voor de geslaagde examenkandidaat)
Deze uitspraak heeft mijns inziens ook gevolgen voor motor-examens.
Hoewel er in zo’n geval nooit sprake is van het rijden ‘onder toezicht’, mag een geslaagde kandidaat evenmin met de lesmotor terug naar de rijschool rijden.
Zie daarvoor de tekst van artikel 2, eerste lid van het Reglement rijbewijzen.
Daar staat dat men op de motor niet in het bezit hoeft te zijn van een rijbewijs tijdens de opleiding voor het praktijkexamen A én tijdens dit examen.
De situatie is dus identiek.
Onder het regime van de vorige Wegenverkeerswet kon men, met een oproepkaart voor het A-examen, de gehele examendag met de lesmotor rijden.
Dit was dus een ‘betere’ regeling, maar die is al bijna 10 jaar niet meer van kracht.
De politie zal in dit soort situaties waarschijnlijk niet verbaliseren.
Ik zie meer risico in het geval dat een geslaagde leerling tijdens de terugrit een (fors) ongeval veroorzaakt.
Polisvoorwaarden zijn erg strikt voor wat betreft het bezit van een geldig rijbewijs en verzekeraars raken niet graag geld kwijt als ze dat enigszins kunnen voorkomen, zeker niet als het om grote(re) bedragen gaat …
Nu dit arrest het licht heeft gezien, zit er een grotere kans in dat men aan de benadeelde partij uitgekeerde bedragen zal trachten te verhalen op de verzekerde / rijschoolhouder.
Nog iets: het is strafbaar iemand een ‘rijbewijsplichtig voertuig’ ter beschikking te stellen, wetende dat de betrokkene geen rijbewijs heeft .… (Art. 47 Wetboek van Strafrecht)
Misschien ben ik een doemdenker, maar als ík rijschoolhouder was zou ik er voor kiezen de auto of de motor zélf terug te rijden vanaf het examencentrum óf de motor op een aanhangertje mee naar huis nemen.
Elke medaille heeft natuurlijk een keerzijde: de geslaagde kandidaat kan nu met een gerust hart een drankje nemen op de geleverde prestatie.
Voor zover ik weet is er in vrij veel examencentra wel een bar aanwezig …
Paul Enkelaar
Expertisecentrum Verkeer en Vervoer
Politieacademie Apeldoorn
Je hebt altijd bazin boven baasACSpijksma schreef:(Zo Koen......wat jij kan kan ik veel beter hihi)
Gr. Annemarie