Monteren Zumo 660

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Montage op de kuipdelen heeft ook niet mijn voorkeur.
Mijn Zumo neemt geen zicht op de tellers weg omdat het stuur op verhogers is geplaatst waardoor het ook iets naar achteren komt. Op het gehele dashbord is hierdoor vrij zicht.

Optisch zitten dashord en navigatie in 1 lijn , dus.....
Meekijken van de passagier zie ik niet als meer of minderwaarde.
Zelf rijd ik nauwelijks met passagier.

Nadeel van de standdaard montage op een van de handels met bijgeleverde accesoires is dat altijd het kogelgewricht verwijderd moet worden, als je niet wilt dat een ander deze meeneemt. Het kogelgewricht is tevens een extra verbinding die kan los trillen als je het eens wat minder strak aandraait. Bij een vaste steun (bracket van honda) ontbreekt dit.

Ieder voordeel heb zijn nadeel (of andersom)
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
paulB

Bericht door paulB »

Marcel en Gerard (en mogelijk anderen),
bij jullie zit het navigatiescherm (zeg maar even kortweg) midden op het stuur boven het balhoofd gemonteerd, de plek die ook mijn voorkeur heeft. Hoe bevalt dat, behalve wat je voorstaand schreef ? Niet lastig om 'iedere keer' bewust naar beneden (op het scherm) te kijken ?
stxrider

Bericht door stxrider »

Ik ken iemand die ook even naar beneden keer, maar het volgende moment zat hij wel op een :? vluchtheuvel. Daarom is boven de tellers de beste plek, met altijd je blik op de weg ;)

Zitten er eigenlijk helemaal geen schroeven "boven" in het dashbord waarop je een beugel of iets kan fabriceren voor de GPS?
Henk Engberts
BMW R1150RT

Bericht door Henk Engberts »

paulB schreef:Marcel en Gerard (en mogelijk anderen),
bij jullie zit het navigatiescherm (zeg maar even kortweg) midden op het stuur boven het balhoofd gemonteerd, de plek die ook mijn voorkeur heeft. Hoe bevalt dat, behalve wat je voorstaand schreef ? Niet lastig om 'iedere keer' bewust naar beneden (op het scherm) te kijken ?
Ik heb daar geen last van, als ik erop kijk zijn het hele korte blikken. Het enige nadeel wat ik wel eens heb ondervonden is dat als de zon in het scherm schijnt, je hinder ondervind met aflezen van het scherm.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

:idea: Goede vraag van STXrider. Zit er bovenop het dashboard een bevestigingspunt (buis of plaatje) waar je een vaste aansluiting kunt maken voor een Garmin?
Mijn Garmin heeft een bevestigingsplaat met 4 gaatjes die ik daar zo vast zou kunnen maken als er voldoende materiaal onder zit.

Dan heb ik een aantal problemen opgelost:
:arrow: 1 de garmin zit boven de meters;
:arrow: 2 ik heb geen losse klem voor mijn RAM mount;
:arrow: 3 ik kan mogelijk mijn kabels gelijk naar binnen kunnen halen om alles definitief aan te sluiten.

:?: Wie reageert. :?:
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
stxrider

Bericht door stxrider »

Ik heb wat losgemaakt hè...... :lol:

Maar heb ook even gekeken voor een alternatief. Ik kan je vertellen dat het :? héél moeilijk is iets te vinden! Speciaal omdat je zelf geen Deauville hebt. Iedereen gaat ook uit van montage op het balhoofd!

Maar :D Ik heb er 1 gevonden die een oplossing had bedacht. Op een duits forum na 15 pagina's Google :lol:

Afbeelding

Voor de geïnteresseerden heb ik ook zijn site gevonden van zijn "Erweiterungen" aan zijn Deauville
http://www.hobby-messer.de/dv-erw09.htm

Misschien zijn er nog andere mogelijkheden voor boven de tellers. Ben benieuwd ;)
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Bedankt voor je goochelen op het grote web.
Als ik dit weekend tijd heb zal ik eens wat open gaan leggen om te bekijken of en / wat er eventueel zit om wat aan te kunnen sluiten. Een mogelijke aansluiting zit daar ook wat droger als het regent.
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

paulB schreef:Marcel en Gerard (en mogelijk anderen),
euh.... nee.
Blijkbaar went dat vanzelf. Je kijkt niet secondenlang op het scherm, anders kan je zo maar op een vluchtheuvel zitten ;)
paulB

Bericht door paulB »

Bedankt voor jullie reacties en de Duitse site die stxrider heeft gevonden. Hiermee zie je toch weer de voorrdelen van dit forum en zijn enthousiaste leden. Ik ga eea. de komende dagen nog eens bekijken.
Zolang WayPoint m'n spullen nog niet binnen heeft kan ik nog verzinnen hoe ik het zou willen hebben.... ;)
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Heb n.a.v. dit onderwerp eens gekeken bij m'n 650, ik geloof niet dat ik daar een Zumo 660 boven het dashboard gemonteerd kan krijgen zonder dat m'n scherm in de weg zit.

Maar goed, eerst maar 's die Zumo aanschaffen en dan ga ik me pas zorgen maken om de montage ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
stxrider

Bericht door stxrider »

Je uitgaan van de schroeven/vaste punten waardoor je zonder boren en constructie kan maken. Hieronder zie je een foto waar ik steunen langs de voorkant heb lopen (via 2 schroeven, je ziet ze net), waar ik mijn SPIII in bevestigde.
  • Afbeelding
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Louis heeft een aanbieding voor een steun voor op het stuur, zie;
http://www.louis.de/index.php?media=kat ... r=10001568

Het artikelnummer is 10001504 (zwart) of 10001568 (Alu).
Prijs van 49.95 voor 39.95 euri.

De steun is geschikt voor TomTom Rider 1, Rider 2, urban rider en de zumo serie. Ziet er wel mooi uit met een dubbele verstelmogelijkheid.

Succes.
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Ik ben eruit. Ik heb de Ram mount links van het stuur gemonteerd maar direct tegen de bevestingsplaat van het stuur. Vervolgens heb ik de sleugelmoer van de korte Ram klem vervangen voor een moer met kunststof ring tegen losmaken. Daar heb ik mijn Garmin opgezet zodat deze laag op het stuur staat. Vanaf de rechterzijde kan ik bij mijn contactsleutel en over de garmin kan ik mijn dashboard bekijken.
Snoeren via de bekabeling naar de linkerkant van de motor geleid. Kappen verwijderd om alles goed aan te leggen. De contrastekkers via een gaatje van 14 mm in mijn opbergvakje ondergebracht en de + en - rechtstreeks op de accu. Alle kabels netjes vastgezet en klaar was kees (Cor)
Alleen kwam na het plaatsen van de garmin de melding dat externe spanning weggevallen is maar daarover staat meer op een apart onderwerp en zal tijdens de techniekdag worden nagekeken. Er hebben er meer "last" van.
gerard

NAvigatie

Bericht door gerard »

Ik heb hem ook in het midden van het stuur.
Zie foto !
Afbeelding
Veel Succes !
Gerard
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Zo heb ik het met de Tomtom ook gedaan. Mooie symmetrie en heel overzichtelijk.

Afbeelding
Henk Engberts
BMW R1150RT

Hans en Gerard ziet er mooi uit hoor, mijn complimenten. Ik zelf heb mijn Garmin ook op de zelfde plaats zitten. Omdat ik wel eens wat zitten te rommelen met de sleutel in het contactslot, zit ik te overwegen om de Garmin toch links bij het stuur te monteren. Hebben jullie erook moeite mee om de sleutel in het contact te krijgen als je Garmin of TomTom is gemonteerd?
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hoi Henk,

Ik heb mijn Zumo ook centraal op het stuur. Daarnaast heb ik stuurverhogers waardoor het stuur ook iets naar achteren komt.

Het is het handigst om eerst je sleutel in het contact te steken, de motor te starten en daarna pas je Zumo te monteren. (bij afstappen uiteraard de omgekeerde volgorde aanhouden)

Ik ervaar het iets moelijker bereikbaar zijn van het contactslot als de Zumo erop zit echter niet als storend dan wel vervelend. Het zou voor mijn geen reden zijn om de Zumo links of rechts op het stuur te monteren.

Vriendelijke groet

Marcel.
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Behalve het stukje met betrekking tot stuurverhogers (want die heb ik niet) kan ik de tekst van Marcel volledig bevestigen.
Henk Engberts
BMW R1150RT

Toen ik deze motor kocht zag ik dat er al stuurverhogers gemonteerd waren. Deze verhogen alleen het stuur, het stuur komt niet naar achter toe.
pthomas

Re: Monteren Zumo 660

Bericht door pthomas »

Voor mijn NT700 heb ik een montagesteun gekocht bij http://www.starcom1.be.
De prijs (€ 92,-) vind ik wel een beetje hoog.
Maar daar tegenover staat, dat m'n Garmin op de allerbeste plek zit.

Nadeel, je moet een gaatje van 7.6 mm boren en dat doet wel even zeer
Netjes van de leverancier is, dat hiervoor een afwerkdopje bij de montagesteun zit, voor het geval dat de steun er ooit weer eens af gaat.

Voorheen zat hij op de beugels waar je stuur vast zit (zie foto's Marcel).
Nadeel daarvan is, dat je naar beneden moet kijken, wanneer je naar de navigatie kijkt.

Afbeelding
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Je ziet er niks van. Van de montage dus, en dat is nou juist het mooie.
Heel goeie oplossing. Complimenten! :up
Gerard (GTB)
Honda NT650V
Contacteer:

Bericht door Gerard (GTB) »

Mooie oplossing, kan je hem eventueel nog iets naar achteren kantelen?

Aangepast: moderator
Groetjes Gerard :b
:brrr

Pennant Red Metallic Honda Deauville NT650VX bj 1999
stxrider

Bericht door stxrider »

pthomas schreef:Nadeel, je moet een gaatje van 7.6 mm boren en dat doet wel even zeer
Netjes van de leverancier is, dat hiervoor een afwerkdopje bij de montagesteun zit, voor het geval dat de steun er ooit weer eens af gaat.

Voorheen zat hij op de beugels waar je stuur vast zit (zie foto's Marcel).
Nadeel daarvan is, dat je naar beneden moet kijken, wanneer je naar de navigatie kijkt.

Afbeelding
:apl Mooi gedaan. Mag ik je feliciteren met het resultaat!

Ik vind het wel leuk dat je bevestigd dat het een nadeel is dat je toch naar beneden moet kijken. Veel mensen tillen er niet zwaar aan, maar een ongeluk gebeurt in 1 seconde.
Heb dit :( helaas persoonlijk ondervonden door in een seconde even op het klokje rechts te kijken op de ST1100, waarbij het verkeer in de volgende seconde ineens stil stond.
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Montage ziet er heel mooi uit, zonder meer.

Nadeel van de montage op de kuip is echter, vind ik, dat de Zumo nogal ver van je weg staat.
Je moet verder reiken lijkt het.
Dat heb je bij montage op het stuur niet.

In het laaste geval kun je tijdens het rijden nog e.e.a. aanpassen hoewel dit absoluut afgeraden wordt door de fabrikant.

Nog even over het naar beneneden kijken: Ik hoef alleen mijn ogen te richten op de Zumo.
Van echt naar beneden kijken of kantelen van je hoofd is geen sprake.

Hoe doen jullie dat dan met in de spiegels en over je schouder heen kijken?
Volgens mij kan dit in sommige gevallen ook wel langer dan een seconde duren.
Een snelle blik op de Zumo duurt minder lang denk ik.

Veiligheid voor alles: bij onduidelijkheden van de Zumo, of wijzigen van de route wegens bijv. een omleiding, gewoon even een parkeerhaven opzoeken.
pthomas

Bericht door pthomas »

Het omlaagkijken vond ik echt storend en het is inderdaad nog gevaarlijk ook.
Ik ben erg blij dat ik de keuze voor een andere plek heb genomen, ook was de keuze wel een stuk duurder. Ik geniet er elke keer weer van dat mijn Garmin op de perfecte plek zit.

Ik zal nog een paar fotos plaatsen zodat jullie kunnen zien hoe de dashmount gemonteerd zit.
Vanaf boven één gat boren, vanaf onderen zit de dashmount geklemd.
Zoals je op de foto kan zien is de dashmount kantelbaar.

De Garmin is goed te bedienen (reikbaarheid) tijdens de rit. Maar het is inderdaad af te raden :en1

http://home.tiscali.nl/pthomas/Deauville/mount%201.JPG
http://home.tiscali.nl/pthomas/Deauville/Mount%202.JPG
http://home.tiscali.nl/pthomas/Deauville/mount%203.JPG

:ot Ik wilde een schappelijk fototje plaatsen, dat groter wordt als je er op zou klikken. Ik weet niet meer hoe ik dat moet doen, vandaar de linkjes :?
Wie het me kan vertellen hoe het moet mag het zeggen.
Ik begrijp ook niet waarom die meters op m'n dashboard zo op de foto staan. Net even in de schuur gekeken, maar met contact uit staat alles omlaag. :ot
Laatst gewijzigd door pthomas op 15 apr 2011, 22:34, 2 keer totaal gewijzigd.
stxrider

Bericht door stxrider »

• mp1963 schreef:Nadeel van de montage op de kuip is echter, vind ik, dat de Zumo nogal ver van je weg staat. Je moet verder reiken lijkt het. Dat heb je bij montage op het stuur niet.
    Dat valt volgens mij valt het wel mee, want ik zie op de foto dat de navigatie een paar cm naar voren komt
    Nog even over het naar beneneden kijken: Ik hoef alleen mijn ogen te richten op de Zumo. Van echt naar beneden kijken of kantelen van je hoofd is geen sprake.
    Zodra je je ogen naar beneden richt heb je je ogen niet op de weg.......... en dat is de winst die Thomas heeft geboekt.
Fred1970

Bericht door Fred1970 »

Een erg mooie oplossing Thomas :apl .

Ik heb zelf de navigatie links op het stuur en vind dat inderdaad niet prettig rijden. Bij het kijken in de spiegels blijft je blik toch min of meer naar voren. Bij het kijken op de navigatie ben je het zicht even kwijt. Bovendien denk ik dat kijken in je spiegels veel korter duurt dan kijken op het scherm (zeker in een dorp of stad).

Zal eens kijken of ik ook zoiets voor elkaar krijg. Bij montage in het midden van het stuur vond ik de bereikbaarheid van de sleutel toch niet optimaal, en ook dan moet je tever omlaag kijken (vind ik).
Henk
Honda NC750

Bericht door Henk »

Ik heb een losse knobbel gekocht bij waypoint voor 10 euro en deze op dezelfde plek als Thomas gemonteerd met aan de onderkant een stripje alluminium voor versteviging.De houder van mijn Zumo 550 kan ik zo snel los en vast maken.Over de gaatjes bij een eventuele inruil maak ik me geen zorgen,daar zijn weer afdekdopjes voor.
gr.Henk
My hart beats for my red NC750S :brrr
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Zo zie je dat er verschillende oplossingen zijn. Je kunt dus een oplssing kiezen die het beste bij je voorkeur past :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Henk Engberts
BMW R1150RT

Omdat ik wat problemen had met een goede aansluiting van de draden, wat inmiddels is verholpen, heb ik mijjn Zumo nu links op het stuur gemonteerd. Ik heb er even meegereden, maar kan nu nog niet uitsluitsel geven of mij dit bevalt.
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”