Eindelijk een rijbewijs!

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniël
Honda NT700VA
Berichten: 170
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: Eindelijk een rijbewijs!

Bericht door Daniël »

Vandaag was het zover, eindelijk mijn eerste rit op mijn eigen motor, het roze pasje is op zak.

Dinsdag kon ik mijn rijbewijs ophalen maar door allergie medicatie mocht ik niet rijden, dat is gisteren veranderd en vandaag was het dan eindelijk zover. Heb een heerlijk rit gereden over de dijken en polders in de regio, ook moest ik voor het eerst tanken, gelukkig werd ik door een mede motorrijder geholpen want ik bleek bij de diesel te staan...... Het was ook wel nodig ook want de pomp gaf aan dat er 18 liter in ging.

Kort daarna draaide ik de IJsselmeerdijk op richting Enkhuizen, 60 is de snelheid maar er zat niks achter mij dus ik deed het rustig aan. Kreeg nog de complimenten van een groep fietsers toen ik even stopte, ik had ze ingehaald maar ze vertelden blij te zijn dat ik heel rustig en ook heel ruim inhaalde. Tenslotte zijn zij er ook voor hun plezier net als ik.
Wat erg wennen is, is dat gegroet van motorrijders, ik hield het bij een knikje want ogen op de weg ipv afgeleid zijn.
Na Enkhuizen doorgestoken naar Andijk en Medemblik, het smaakte naar meer, want ipv af te buigen ben ik door gegaan richting Den Oever.
Daar de A7 opgepakt tot afrit Wognum, geen stress meer, geen getoeter meer in mn oortje, zalig. :apl

Maar de motor is vergeleken met de lesmotor wel erg erg wennen. Allereerst de hele korte eerste versnelling, en wat ik zeker miste was het zien in welke versnelling ik reed. Ook de koppelingshendel is wel erg strak en stug, had al een paar keer dat de motor afsloeg bij een kruispunt. Maar dat went vast ook snel. Wel merkte ik dat het windscherm zowel in de hoogste stand of de laagste enorm trilt, is dat bij iedereen met een 700 zo???

Maar verder zit ik hier met een enorme big smile dit relaas te typen, morgen weer een dag en daar kijk ik erg naar uit!
Gebruikersavatar
Nosegear
Honda ST1300
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 feb 2023, 16:06
Contacteer:

Re: Eindelijk een rijbewijs!

Bericht door Nosegear »

Gefeliciteerd - dit is uiteindelijk wel waar je al die tijd voor bezig bent geweest! En het wordt alleen maar leuker naarmate je het beter gaat snappen, believe you me! 8)

Geen twee motoren voelen hetzelfde; geef je motor en jezelf tijd om aan elkaar te wennen. Al pak je twee NT700 zó uit de fabriek, ze voelen anders! Gewoon even doorrijden zoals alles nu is; als na de nodige ritten er nog steeds irritatiepunten zijn kunnen die meestal wel bijgesteld worden. Vooral niet te snel aan de knutsel gaan!
Linkerhandje,

Marcel
www.st1100-1300.eu - Hét Nederlandse Pan European forum
Afbeelding
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3980
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eindelijk een rijbewijs!

Bericht door Cor »

:up je snapt het pas als je het begrijpt. (J.C.) ;)
Het gaat alleen maar beter worden. Geniet en vergeet die brede smile niet op tijd weg te halen anders krijg je de helm niet meer af. :mrgreen:
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Daniël
Honda NT700VA
Berichten: 170
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: Eindelijk een rijbewijs!

Bericht door Daniël »

Vandaag op de terugweg naar huis even een flink schrik moment, ik reed de stad binnen via de dijk, reed in z'n 2 en ineens sloeg de motor af.
Achterwiel slipte naar rechts, kon hem nog net houden anders was ik onderuit gegaan.
Iemand een idee wat ik fout heb gedaan? Hield de motor op toeren en plof hij sloeg af, snap er helemaal niks van.
Gebruikersavatar
Daniël
Honda NT700VA
Berichten: 170
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: Eindelijk een rijbewijs!

Bericht door Daniël »

Vanmorgen zijn er nieuwe Michelin Road 6 banden onder mijn Dootje gezet, wat een wereld van verschil! De heenreis naar de motorzaak was alles behalve prettig, had superslecht zicht door de tegenwind en de regen ondanks dat de ruit in de hoogste stand stond, kreeg het idee dat ik het vol in mn pofferd kreeg. En regelmatig voelde ik mn achterwiel even opzij springen, dat gaf niet bepaald vertrouwen. Op de terug weg dacht ik slim te zijn door binnendoor te gaan, helaas overal prut op de weg maar de banden gaven geen krimp. Wat ik wel apart vond bij thuiskomst was dat de achtervelg aan de rechterkant helemaal zwart was met vettige aanslag. Komt dat misschien van de regen èn het remmen?

13 augustus lever ik de motor in voor een grote beurt, de vorige eigenaar was toch niet zo secuur geweest alsdat ie vertelde, en het is toch fijn om zeker te zijn als je op vakantie gaat.
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3980
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eindelijk een rijbewijs!

Bericht door Cor »

Vettige aanslag komt misschien omdat de bandenboer soort vaseline met een kwast op band en velg smeert om de band overd de velg te krijgen.
Misschien uitgeschoten.
Als het goed is hebben ze gezegd om eerste dag rustig aan te doen om vettige laagje van de band af te rijden.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Nosegear
Honda ST1300
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 feb 2023, 16:06
Contacteer:

Re: Eindelijk een rijbewijs!

Bericht door Nosegear »

Eensch met Cor hierboven. Als het goed is poetst de bandenboer de velg na het omleggen van de nieuwe band, maar ook zij zijn mensen en vergeten wel eens wat. ;) Keukenpapiertje erover en zien of het niet terugkomt . .
Linkerhandje,

Marcel
www.st1100-1300.eu - Hét Nederlandse Pan European forum
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniël
Honda NT700VA
Berichten: 170
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: Eindelijk een rijbewijs!

Bericht door Daniël »

Zo leer ik nog eens wat! Dank voor de uitleg Cor en Marcel.
Heb het advies gekregen om het deze week rustig aan te doen, daarna mag ik weer wat grover rijden.
Heb mij wel gerealiseerd dat een spatbord verlenger geen verkeerd idee is, de onderkuip houd niet zoveel water en opspattend vuil tegen als ik had gehoopt. Vandaag m'n Dootje maar eens goed gewassen, die was grijs van de modder na gisteren.
Gebruikersavatar
Nosegear
Honda ST1300
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 feb 2023, 16:06
Contacteer:

Re: Eindelijk een rijbewijs!

Bericht door Nosegear »

Meestal wordt 100 km gehanteerd. Sommigen met weinig geduld zetten de schuurmachine zelfs even kort op het loopvlak! :D

Een groot voordeel van een spatbordverlenger is de kleinere kans op lek rijden achter. Voorband wipt een spijkertje op en de achterband krijgt 'm voor de kiezen . . Goed verlijmen is wel de kunst, als je niet wilt dat die verlenger ooit solo gaat en je en passant een rolberoerte geeft. ;)
Linkerhandje,

Marcel
www.st1100-1300.eu - Hét Nederlandse Pan European forum
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniël
Honda NT700VA
Berichten: 170
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: Eindelijk een rijbewijs!

Bericht door Daniël »

Nosegear schreef: 05 jul 2024, 08:25 Meestal wordt 100 km gehanteerd. Sommigen met weinig geduld zetten de schuurmachine zelfs even kort op het loopvlak! :D
Schuurmachine op het loopvlak??? Moet ik dit met een korreltje zout nemen, of met korrel 80? ;)
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3980
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eindelijk een rijbewijs!

Bericht door Cor »

:le kan ook met de hand met korrel 60.
De korrel wel tegen de band houden :mrgreen: 8) :lol: :twisted:
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
C50
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jan 2024, 18:42
Locatie: Z-Lim

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door C50 »

Daniël schreef: 12 jun 2024, 14:52 Vandaag is de lange weg naar mijn rijbewijs eindelijk tot een eind gekomen, ik ben geslaagd voor het praktijk-examen! :apl

De examinator voor het examen was een super relaxte kerel, 10 voor 10 moest ik er zijn en om 5 voor 10 stonden we al buiten. Na wat bravok vragen was het tijd voor de ogen test: "Zie je die rode auto bij het hek? Je bedoelt die witte?! Mankeert niks aan je ogen!"
......
......
Het was een lange en soms onoverzichtelijke weg, met veel ups en ook veel downs, en zelfs nog een ongeluk, maar nu ligt de toekomst en de horizon open.
Super tof om te horen! Ik wens je veel veilige kilometers toe 8) heel herkenbaar en bovenal mooi om je verhaal te mogen volgen!
Laatst gewijzigd door De Deauco's op 12 jul 2024, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige lange quote aangepast en ingekort.
Gebruikersavatar
Daniël
Honda NT700VA
Berichten: 170
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: Eindelijk een rijbewijs!

Bericht door Daniël »

Vandaag had ik een privé techniekdag geboekt bij Nosegear in de garage.

Ik was nog nooit in mn leven over de Lelydijk gereden en vanmorgen waaide het echt goed hard met windkracht 5 a 6, als ik houtskoool tussen mn billetjes had gedaan, dan was ik nu miljonair geweest... Gelukkig deed de net nieuwe TomTom zijn werk en was het makkelijk te vinden. De koffie smaakte na deze rit dubbel zo goed, en kort daarna gingen we meteen aan de slag. Samen hebben we nieuwe led verlichting geplaats, een boosterplug geïnstalleerd, nieuwe handvatverwarming erop gezet (Oxford Hotgrips Pro) en de versnellingsindicator geplaatst. Het was heel fijn om samen de motor voor een gedeelte uit elkaar te halen nu kon ik zelf zien waar alles zat, waar het heen gaat en waar wat voor is. Alles er weer op klikken en schroeven was nog wel een uitdaging, regelmatig moest het er weer iets af omdat ik een schroef vergeten was, maar gelukkig had ik aan NoseGear een geduldige mentor. Uiteindelijk zat alles er op en er in en konden we op weg, NoseGear reed vooruit richting Lelystad, erg vertrouwd om weer achter iemand aan te rijden. Al met al een uitermate vruchtbare dag in mijn ogen.

Helaas regende het op de terugweg dus Nosegear kan nu bevestigen dat ik echt als een dubbel belegen ouwe sok aan het rijden was :tg
Maar ik heb nog maar 1000 kilometer gereden, dus verbetering komt er vanzelf wel.
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3980
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eindelijk een rijbewijs!

Bericht door Cor »

:le volgende keer toch maar houtskool gebruiken. En broodkruimels om de weg terug te vinden.
Gelukkig is alles gelukt en liggen er geen losse onderdelen op de weg.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Nosegear
Honda ST1300
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 feb 2023, 16:06
Contacteer:

Re: Eindelijk een rijbewijs!

Bericht door Nosegear »

Was een gezellig en productief dagje inderdaad. Onderhuids, weten we nu, is die motor ook prima en ik denk dat je er nog héél veel kilometers uit zal kunnen gaan persen. Met die leds voorin is zowel zien als gezien worden verbeterd, die handvatverwarming is ook chique en de GiPro is ook een waardevolle toevoeging. Nog even ledjes achterin en je kunt er weer tegen! Nou meters maken!
:brrr
Laatst gewijzigd door Nosegear op 20 jul 2024, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Linkerhandje,

Marcel
www.st1100-1300.eu - Hét Nederlandse Pan European forum
Afbeelding
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3980
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eindelijk een rijbewijs!

Bericht door Cor »

Gaan met die banaan. :brm
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Daniël
Honda NT700VA
Berichten: 170
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: Eindelijk een rijbewijs!

Bericht door Daniël »

Gisteren had ik de motor weggebracht voor een grote beurt, afspraak stond al een tijdje, ging om de 24000km beurt.
Ze hadden gevraagd of ik aan het einde van de de dag kon komen, dus Daantje was er braaf rond vijf uur. En ze hadden idd een leenmotor voor mij staan, een verlaagde MotoMorini Seiemezzo Street. Dat ding was A veels te laag, B ik zag geen ruk in de verkorte spiegels, en C dat ding trilde zo erg dat ik na 500 meter ben omgekeerd. Snap niet dat je iemand van 1.90 een verlaagde motor geeft en dan met droge ogen nog zeggen dat als ik eerder was geweest er meer keuze was geweest...Dus Daantje moest met de bus naar huis want ze hadden zgn geen andere motor (terwijl er zelfs een andere Deauville stond) Helaas gaat er in dat k*tdorp maar 1 bus per uur naar Hoorn en ik had m net gemist, dus ik zat heerlijk een uur in het zonnetje druipend van het zweet gaar te poffen in mn motorkleding (jas had ik al uitgedaan)

Vraagje aan jullie, hoe lang duurt een grote beurt eigenlijk?
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7163
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Eindelijk een rijbewijs!

Bericht door ikkieman »

Grote beurt duurt wel een goed deel van een dag. Het gaat er om dat kleppen stellen bij een 'koude' motor moet gebeuren door alle warmte expansie van metalen. Daarnaast moet alle kuipwerk er af en afhankelijk van hoe groot het hele injectiegedeelte is moet dat er ook af.
Doordat dit met een koud motorblok moet is de olie ook stroperiger dus duurt het langer voor die uitgelekt is, maar een beetje slimme monteur moet die hele grote beurt voor een deauville 700 toch in een uurtje of 6 klaar kunnen hebben.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”