Zo nu en dan probeer ik daaruit een TOW onderwerp als eye-opener

Motorrijders zijn aardige

Tijdens die (ook lichte) panieksituaties neemt je instinct het (deels) over van je normale (bedachte en redelijke) handelingen. Dat overlevingsinstinct is goed om te overleven in de bush maar niet bijzonder effectief wanneer je je op twee wielen in de stress raakt.
Stress ontstaat bij mogelijk gevaar wanneer je voor je (soms terechte) gevoel te snel gaat, de bocht uitvliegt, slipt, valt of gaat botsen. Met opgedane ervaring en toegepaste kennis, verleg je je (stress)grenzen en leer je je instinct om beter om te gaan met wat je zo al tegenkomt.
Hieronder een aantal (meestal foute) reacties die je instinctmatig neemt op de motor wanneer je wordt geconfronteerd met een (zeer) bedreigende of enge verkeerssituatie:
- 1) Gas (abrupt) loslaten om onbeheerst te stoppen met wat je doet.
2) Je als een dolle vastknijpen aan je motor (voel je de spierspanningen)
3) Tunnelvisie en beperkt zicht (waarbij je dingen over het hoofd ziet, herkenbaar)
4) Fixatie op het gevaar(lijkste) (zie 3, je ziet object & niet de ruimte daaromheen)
5) Sturen naar waar je aandacht is (zie 4, je dan rijdt bijna onwillig af op de enige boom)
6) Niet tijdig of onjuist sturen (deels dus 5 of je gaat verkeerd)
7) Remfouten (totaal niet, te weinig, veel te veel, ineffectief)
Met motorrijden moet je voornoemde instinctmatige (re)acties meestal juist voorkomen. Wanneer je je gaat realiseren wanneer wat (aan re/actie) plaatsvindt, ga je pas leren wat je mogelijk beter kunt doen.
Tijdens m'n pas korte motorleven, heb ik alle 7 (re)acties al's en wel vaker ervaren. M'n instructeurs hebben mij de situaties (soms onbedoeld, soms expres) laten opsnuiven zodat ik dat kon "meenemen" als waardevolle rijervaring. Heel langzaam werd en wordt ik mij zo bewuster van "fout" instinctmatig gedrag en probeer dat om te zetten naar een betere oplossing.
Wat zijn volgens jou, ongewenste en onbedoelde (re)acties die je (onder)neemt in een spannende of bedreigende verkeerssituatie ?