Onderwerp door moderator verplaatst
Mijn klaphelm had zijn beste jaren gehad en was zo ongeveer aan vervanging toe.
Het openen ging niet meer zo soepel als ik gewend was. Ik was eigenlijk al een tijdje aan het rondkijken naar een nieuwe klaphelm/systeemhelm, liefst met ingebouwde zonneklep.
Eén week voor vertrek voor een driedaagse trip naar het Schwarzwald kocht ik een nieuwe helm. In die week had ik nog geen tijd gehad om de bekabeling van mijn gps even over te bouwen. Gps zonder Truus gaat mij ook heel goed af.
Afijn, we rijden bij Venlo de A61 richting Koblenz op. Na een kilometer of 80 begint mijn vizier aan de linkerkant ineens te rammelen. Met mijn linkerhand kon ik dat mooi vasthouden en met de rechterhand sturen op de Autobahn ging ook goed. Het was gelukkig niet al te druk.
Bij het inhalen kon ik natuurlijk geen richting meer aangeven maar dat deed ik met mijn rechter- en linkervoet. Degene die achter mij reed had snel in de gaten dat er iets mis was dus die gaf wel richting aan voor het achteropkomend verkeer.
Een stuk verderop moesten we de A1 op richting Euskirchen/Aachen, richting de Eifel.
Bij de eerste parkeerplaats kon ik stoppen en kijken wat er nu precies aan de hand was. Hier bleek dat de bevestigingsschroef was losgetrild. Zo maar even aandraaien ging niet omdat het vizier daar nog overheen zat. De schroef kon er dus ook niet uit vallen. En thuis had ik nog niet in de handleiding gekeken hoe dit op te lossen.
Een dag voor vertrek had ik ergens een stuk ducktape voor nodig. Bij het opbergen van die rol tape dacht ik: laat ik die eens in de motorkoffer doen, want die stond toch open.
En juist deze tape kwam nu heel goed van pas. Ik plakte gewoon mijn vizier vast op de helm, dusdanig dat ik wel mijn zonneklep kon blijven gebruiken. Zouden we regen krijgen dan zou ik het vizier iets anders vast moeten plakken.
Omdat ik brildragend ben moest ik mijn helm zo op zien te zetten zonder open te klappen en dat ging toch vrij goed. Tijdens de rest van de trip geen regen gehad gelukkig.
Bij thuiskomst raadpleegde ik snel de bijbehorende instructies voor de vervanging van het vizier. Slechts op één manier kan de clip verwijderd worden bij deze systeemhelm en dat was –achteraf gezien- een fluitje van een cent.
Als ik géén tape bij had gehad, had ik het vizier af moeten breken om toch verder te kunnen. Bij aanschaf had ik al een reserve vizier meegekregen.
Drie weken eerder wat ik met een aantal motorrijders op weg naar Lourdes. Ergens halverwege Frankrijk stopten we even om te pauzeren. Er passeerde een vrachtwagen en met een windvlaag viel een helm van een van de andere motoren af. En ja, ongeveer dezelfde helm als ik twee weken later zou kopen. Van deze helm schoot ook het vizier uit zijn zitting en wat we ook probeerden, we kregen het niet meer op de juiste wijze op zijn plaats. Met een paar elastieken konden we toch verder. Een heel raar gezicht, dat wel. Gelukkig bleef het ook die hele trip naar Lourdes droog.
Laat dit een tip voor anderen zijn om zoiets niet te laten gebeuren. Weet hoe je materiaal ongeveer in elkaar zit. Dit soort simpele dingen vergeten we gewoon.
Ik heb er in ieder geval wel van geleerd.
vooruitziende blik
-
- Honda NC750X DCT
vooruitziende blik
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,
Jos
Jos
- Koen
- Honda Goldwing
Re: vooruitziende blik
welk merk/type helm gaat dit over? Ik heb met m'n HJC FS-MAXn hetzelfde gehad (schroefje losgetrild). Daarna alle schroefjes extra vastgedraaid en sindsdien nergens meer last van gehad.
Grtz! Koen

- Henk
- Honda NC750
Zo zie je maar:nooit zonder Ductape op reis.
gr.Henk
gr.Henk
My hart beats for my red NC750S 

-
- Honda NC750X DCT
@ Koen: merk is Crivit
beetje gasfitterstape rond de schroef en het zit vast
@ Henk: vanaf dat moment is het bij mij basisuitrusting
Dat stuk tape is de eerste raparatie die ik in al die jaren voor mezelf heb uitgevoerd.
Meestal help je anderen die niks bij zich hebben.
Maar daar leent de Deauville zich met al die opbergruimte uitstekend voor.
beetje gasfitterstape rond de schroef en het zit vast
@ Henk: vanaf dat moment is het bij mij basisuitrusting
Dat stuk tape is de eerste raparatie die ik in al die jaren voor mezelf heb uitgevoerd.
Meestal help je anderen die niks bij zich hebben.
Maar daar leent de Deauville zich met al die opbergruimte uitstekend voor.
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,
Jos
Jos