Kind achterop de motor?
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Kind achterop de motor?
In een gesprek laatst kwamen we toevallig op motorrijden en tourtochten. Een kennis vroeg of ik de kinderen wel 's meenam achterop. Geen haar op m'n hoofd die hieraan denkt, m'n oudste dochtertje is nog geen 3 jaar oud dus in mijn ogen nog véél te klein om mee te kunnen (om over de jongste van 6 maanden nog maar te zwijgen).
Volgens die kennis was dat echter onzin, er waren speciale zitjes voor en bovendien mag het volgens de Nederlandse wet ook gewoon, dus "wat let je"?
Ik ben er 's ingedoken en het lijkt er inderdaad op dat in Nederland elk kind achterop de motor mee mag, mits er een goedgekeurde helm op het koppie geplant is... Ik vind dit in ons overgereguleerde Nederland nogal absurd, een kind van amper 3 jaar oud zou ik dus achterop de motor mogen meenemen met alleen een helm als bescherming?!
Ik ben toch maar wat voorzichtiger met m'n kroost en laat ze pas meerijden als ik denk dat ze daar groot genoeg voor zijn (minimaal zelf bij de steps kunnen en zich goed kunnen vasthouden).
Hoe zijn de ervaringen hiermee van andere HDC-leden? Gaan de kids wel 's mee achterop en vanaf welke leeftijd?
Volgens die kennis was dat echter onzin, er waren speciale zitjes voor en bovendien mag het volgens de Nederlandse wet ook gewoon, dus "wat let je"?
Ik ben er 's ingedoken en het lijkt er inderdaad op dat in Nederland elk kind achterop de motor mee mag, mits er een goedgekeurde helm op het koppie geplant is... Ik vind dit in ons overgereguleerde Nederland nogal absurd, een kind van amper 3 jaar oud zou ik dus achterop de motor mogen meenemen met alleen een helm als bescherming?!
Ik ben toch maar wat voorzichtiger met m'n kroost en laat ze pas meerijden als ik denk dat ze daar groot genoeg voor zijn (minimaal zelf bij de steps kunnen en zich goed kunnen vasthouden).
Hoe zijn de ervaringen hiermee van andere HDC-leden? Gaan de kids wel 's mee achterop en vanaf welke leeftijd?
Grtz! Koen




- Geert
- Honda CBF600S
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
- Locatie: Hoorn (NL)
Hoi Koen,
Mijn zoon was ongeveer 8 jaar oud toen hij voor het eerst meeging bij mij achterop.
We hadden natuurlijk wel een helm die hem ook goed paste.
Ik heb het op een gegeven moment gevraagd aan een politieagent of dit wel mocht. Hij kon me op dat moment geen antwoord geven omdat hij het ook niet wist, later heeft hij me thuis terug gebeld en vertelde dat een kind achterop mag als hij maar goed bij de steppies kan, en uiteraard een goede helm draagt.
Mijn zoon was ongeveer 8 jaar oud toen hij voor het eerst meeging bij mij achterop.
We hadden natuurlijk wel een helm die hem ook goed paste.
Ik heb het op een gegeven moment gevraagd aan een politieagent of dit wel mocht. Hij kon me op dat moment geen antwoord geven omdat hij het ook niet wist, later heeft hij me thuis terug gebeld en vertelde dat een kind achterop mag als hij maar goed bij de steppies kan, en uiteraard een goede helm draagt.
Groetjes
Geert
& Marian
Geert


- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Ik denk inderdaad dat een jaar of 8 a 9 een beetje het minimum is, dat blijkt ook uit de wetgeving van andere Europese landen. Wat mij wel verbaast is dat in de Nederlandse wetgeving dit niet is vastgelegd blijkbaar. Voor vervoer van kinderen in de auto, op de brommer of op de fiets zijn nog meer regels vastgelegd dan voor kinderen achterop de motor, terwijl het risico daarbij volgens mij juist het grootst is.
Grtz! Koen




Er is maar 1 regel: bestuurder en passagiers moeten zijn gezeten op een zitplaats!
De rest is GBV (gezond boeren verstand)
Voor motorfietsen (zonder zijspan) is het maximum 2.
Dus de aanwezigheid van een passagier mag zijn snelheid of rijgedrag niet beïnvloeden.
Voor mij zou een leeftijd van 12 jaar een absoluut minimum zijn, hoewel niet verplicht.
1. vanwege de lichaamsbouw van jongere kinderen
2. vanwege de kortere aandachtscurve van jongere kinderen
- Denk aan het risico op in slaap vallen en daarmee gepaard gaan krachtverlies in de handen.
- Denk aan het niet actief bij het rijden betrokken zijn of simpelweg niet meer willen rijden terwijl je nog (terug/verder) moet.
Uiteraard voorzien van alle veiligheidsmiddelen:
1. goed passende motorhelm
2. motorkleding
3. hoge schoenen of motorlaarzen
4. lederen motorhandschoenen
5. gehoorbescherming
- kinderoren zijn gevoeliger
- kinderoren zijn kwetsbaarder
- kinderoren zijn nog in ontwikkeling
Als je toch besluit kinderen op een motor te vervoeren is dit misschien een hulpmiddel:
zitje

gordel met handgrepen.
Gebruik geen gewone riem of bagage-spanband waar kinderen hun handen/vingers achter moeten klemmen of knellen.
Dat snijdt en knelt en het risico op verminking of slapende vingers is groot.
Bind kinderen NOOIT maar dan ook NOOIT vast aan de motor of de bestuurder.
In geval van een aanrijding loopt het kind het risico op een 'dood gewicht' wat het kind zeer waarschijnlijk niet overleeft.
Als je neigt het toch te doen uit veiligheid zeg ik keihard: als veiligheid je grote zorg is: neem dan geen kind mee!
Je moet er niet aan denken dat een kind geplet wordt onder een volwassene of een motor.
Motoren kunnen soms wel 100 of meer meter over asfalt glijden.
Als je je kind toch meeneemt, hou het dan goed vast, liefst om de nek: klikkerdeklik.
Twijfel je toch, klik hier.
De rest is GBV (gezond boeren verstand)
Hieruit valt op te maken dat het kentekenbewijs leidend is.Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels 1990
Artikel 58a
1. Tijdens deelname aan het verkeer zitten bestuurders en passagiers op de voor hen bestemde zitplaatsen.
2. Het eerste lid is niet van toepassing op:
a. staande passagiers van autobussen waarin het vervoer van staande passagiers is toegestaan;
b. passagiers van autobussen zonder staanplaatsen bij incidenteel gebruik van het gangpad of toilet;
c. passagiers die worden vervoerd overeenkomstig artikel 61b, tweede lid, onderdelen a, b en d;
d. passagiers, jonger dan 3 jaar, in autobussen;
e. passagiers jonger dan 18 jaar en met een lengte van minder dan 1,35 meter die gebruik maken van een voor deze passagiers geschikte zitgelegenheid die deel uitmaakt van de constructie van het voertuig, hierin deugdelijk is bevestigd en is voorzien van autogordels;
f. het vervoer van passagiers die gebruik maken van een rolstoel als bedoeld in artikel 59, vierde lid;
g. het vervoer van één persoon van 8 jaar of ouder op de bagagedrager door fietsers met uitzondering van snorfietsers.
h. passagiers die gebruik maken van een ligplaats, indien op één ligplaats ten hoogste één passagier is gelegen.
3. In afwijking van het eerste lid worden op fietsen en bromfietsen passagiers jonger dan 8 jaar alleen vervoerd indien zij zijn gezeten op een doelmatige en veilige voorziening met voldoende steun voor rug, handen en voeten.
4. Het is bestuurders verboden passagiers te vervoeren op een andere wijze dan in dit artikel is voorgeschreven
Voor motorfietsen (zonder zijspan) is het maximum 2.
Hieruit valt op te maken dat de bestuurder zich niet moet laten (af)leiden door de aanwezigheid van de passagier.Regeling Voertuigen
Artikel 5.18.3
1.De bestuurder mag bij het besturen van het voertuig niet door passagiers, lading of op andere wijze worden gehinderd.
Dus de aanwezigheid van een passagier mag zijn snelheid of rijgedrag niet beïnvloeden.
Net als zoutzuur: dit artikel lost alles op.Wegenverkeerswet 1994
Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Voor mij zou een leeftijd van 12 jaar een absoluut minimum zijn, hoewel niet verplicht.
1. vanwege de lichaamsbouw van jongere kinderen
2. vanwege de kortere aandachtscurve van jongere kinderen
- Denk aan het risico op in slaap vallen en daarmee gepaard gaan krachtverlies in de handen.
- Denk aan het niet actief bij het rijden betrokken zijn of simpelweg niet meer willen rijden terwijl je nog (terug/verder) moet.
Uiteraard voorzien van alle veiligheidsmiddelen:
1. goed passende motorhelm
2. motorkleding
3. hoge schoenen of motorlaarzen
4. lederen motorhandschoenen
5. gehoorbescherming
- kinderoren zijn gevoeliger
- kinderoren zijn kwetsbaarder
- kinderoren zijn nog in ontwikkeling
Als je toch besluit kinderen op een motor te vervoeren is dit misschien een hulpmiddel:


gordel met handgrepen.
Gebruik geen gewone riem of bagage-spanband waar kinderen hun handen/vingers achter moeten klemmen of knellen.
Dat snijdt en knelt en het risico op verminking of slapende vingers is groot.
Bind kinderen NOOIT maar dan ook NOOIT vast aan de motor of de bestuurder.
In geval van een aanrijding loopt het kind het risico op een 'dood gewicht' wat het kind zeer waarschijnlijk niet overleeft.
Als je neigt het toch te doen uit veiligheid zeg ik keihard: als veiligheid je grote zorg is: neem dan geen kind mee!
Je moet er niet aan denken dat een kind geplet wordt onder een volwassene of een motor.
Motoren kunnen soms wel 100 of meer meter over asfalt glijden.
Als je je kind toch meeneemt, hou het dan goed vast, liefst om de nek: klikkerdeklik.
Twijfel je toch, klik hier.
Laatst gewijzigd door BertG op 30 aug 2010, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Triumph Trophy SE
- Berichten: 7198
- Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
- Locatie: Gouda
Dat gordeltje met handgrepen gebruik ik hier ook voor Ellen omdat ik niet de meest slanke persoon ben. Zo kan Ellen me goed vasthouden als de topkoffer eraf is en voelt ze gelijk ook beter hoe ik mijn gewicht verplaats op de motor. Ellen is een beetje lastig achterop te hebben omdat ze niet zo van hangen houdt (qua gewicht).
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Ik moet er ook niet aan denken om mijn twee schatten (3 en 5) achterop te nemen hoor! speciale zitjes of niet, ik doe het niet.
Zal het nog sterker stellen: ik wil NIEMAND achterop, heb dan ook geen passagiers-verzekering. Ik wil dat risico gewoon niet op me nemen. (vriendlief is bijna 2 meter, ikke 1.68 dus hij stapt sowiezo niet achterop
)
Tuurlijk kan het gezellig zijn als er iemand mee rijdt, maar aangezien ik nu ongeveer 1,5 jaar actief rij (al 10 jaar rijbewijs maar daarvoor geen eigen motor en dus erg weinig gereden) vind ik dat ik gewoon nog niet genoeg ervaring heb om iemand mee te nemen.... misschien mijn eigen onzekerheid, maar mijn motoot is: pas wanneer ik zeker genoeg ben en het aandurf! maar dan nog altijd niet mijn twee kleine schatten!
Zal het nog sterker stellen: ik wil NIEMAND achterop, heb dan ook geen passagiers-verzekering. Ik wil dat risico gewoon niet op me nemen. (vriendlief is bijna 2 meter, ikke 1.68 dus hij stapt sowiezo niet achterop

Tuurlijk kan het gezellig zijn als er iemand mee rijdt, maar aangezien ik nu ongeveer 1,5 jaar actief rij (al 10 jaar rijbewijs maar daarvoor geen eigen motor en dus erg weinig gereden) vind ik dat ik gewoon nog niet genoeg ervaring heb om iemand mee te nemen.... misschien mijn eigen onzekerheid, maar mijn motoot is: pas wanneer ik zeker genoeg ben en het aandurf! maar dan nog altijd niet mijn twee kleine schatten!
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Daar snap ik nou niets van, is toch handig als je niet steeds om iemands rug heen hoeft te kijken maar er gewoon overheen kijkt?Tanja schreef:vriendlief is bijna 2 meter, ikke 1.68 dus hij stapt sowiezo niet achterop
Ik heb tijdens m'n rijlessen een keer met de instructeur achterop een stuk gereden, was inderdaad wel even wat anders dan alleen op de motor zitten. Ik vond het toen best eng (was een van de eerste lessen, dus dan is alles nog best engTanja schreef:mijn motto is: pas wanneer ik zeker genoeg ben en het aandurf! maar dan nog altijd niet mijn twee kleine schatten!

Grtz! Koen




-
- Triumph Trophy SE
- Berichten: 7198
- Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
- Locatie: Gouda
Sja, ik heb nu zo'n 1500 km erop zitten met Ellen achterop, dus dat durf ik wel aan. Ik merk alleen dat m'n bochtengedrag en algemene rijstijl (optrekken/remmen) er wel door verandert. Optrekken is overigens wel logisch ivm niet 500 pk onder je reet
Remmen geldt hetzelfde voor.

I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Een kinderzitje of iets dergelijks is m.i. een belachelijk hulpmiddel. Als je ten val kom moet er zo weinig mogelijk belemmering zijn. Je moet zo gemakkelijk mogelijk en zo ver mogelijk uit de buurt van de motor komen.
En dan de vraag hoe vervoer je een kind?
Kleine kinderen in een zijspan. Pascal heeft vanaf circa 1 jaar tot zijn 8-ste in het zijspan gezeten. De eerste jaren in een autostoel, waarvan het onderstel ietsjes aangepast was zodat hij met bouten door de bodem van het span vast zat.
Later gewoon in de stoel die in het span thuishoorde.
Toen hij een jaar of 8 was gingen we een keer naar mijn ouders, 17 kilometer verderop, hebben we gepast. Hij kon met zijn voeten bij de steunen en mij vasthouden ging ook goed. Dus hij mocht bij mij achterop. Dat was een feest, en hij wilde nooit meer in het zijspan.
Soms moest hij wel, als het ver was ging hij in het zijspan.
Ik denk dat bij een beetje normale grootte van het kind en bij een beetje normale motor een kind vanaf een jaar of 8 achterop kan voor kortere ritjes.
Laten wennen tijdens korte ritten met niet te hoge snelheden. En dan langzaam aan kan de lengte van een rit steeds groter worden.
Zoals al eerder geschreven ook moet het kind de aandacht erbij kunnen houden.
En dan de vraag hoe vervoer je een kind?
Kleine kinderen in een zijspan. Pascal heeft vanaf circa 1 jaar tot zijn 8-ste in het zijspan gezeten. De eerste jaren in een autostoel, waarvan het onderstel ietsjes aangepast was zodat hij met bouten door de bodem van het span vast zat.
Later gewoon in de stoel die in het span thuishoorde.
Toen hij een jaar of 8 was gingen we een keer naar mijn ouders, 17 kilometer verderop, hebben we gepast. Hij kon met zijn voeten bij de steunen en mij vasthouden ging ook goed. Dus hij mocht bij mij achterop. Dat was een feest, en hij wilde nooit meer in het zijspan.
Soms moest hij wel, als het ver was ging hij in het zijspan.
Ik denk dat bij een beetje normale grootte van het kind en bij een beetje normale motor een kind vanaf een jaar of 8 achterop kan voor kortere ritjes.
Laten wennen tijdens korte ritten met niet te hoge snelheden. En dan langzaam aan kan de lengte van een rit steeds groter worden.
Zoals al eerder geschreven ook moet het kind de aandacht erbij kunnen houden.
Laatst gewijzigd door RonalT op 30 aug 2010, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
De Goldwing Club organiseert jaarlijks een rit voor de kinderen van de Klimop uit 's Hertogenbosch. Dit is een school voor leerlingen met een verstandelijke beperking (ZMLK) in de leeftijd van 4 tot en met 19 jaar.
De kleinste kinderen en kinderen met te veel beperking gaan in zijspannen en de anderen gaan bij de 150 motoren achterop.
Voor foto's: http://picasaweb.google.com/goededoelri ... oelrit2010#[/quote]

De kleinste kinderen en kinderen met te veel beperking gaan in zijspannen en de anderen gaan bij de 150 motoren achterop.
Voor foto's: http://picasaweb.google.com/goededoelri ... oelrit2010#[/quote]

Laatst gewijzigd door RonalT op 30 aug 2010, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
In ons Belgenland bestaat er ook geen wetgeving ivm kinderen achterop de motor.
Was (is) wel een wetsontwerp in de maak die een verbod instelt om kinderen onder de acht jaar te vervoeren op de motor.
Maar dat was voor de val van de regering en aangezien we nog altijd geen nieuwe regering hebben zit dit voorstel voorlopig in de koelkast
Groetjes Luc
Was (is) wel een wetsontwerp in de maak die een verbod instelt om kinderen onder de acht jaar te vervoeren op de motor.
Maar dat was voor de val van de regering en aangezien we nog altijd geen nieuwe regering hebben zit dit voorstel voorlopig in de koelkast
Groetjes Luc
-
- Motorloos
- Berichten: 7378
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
- Locatie: NL
Bij ons komt een Belgische ijsman (Wilhelmus) langs de deur. Heb toevallig gisteren de situatie in België en Nederland met hem besproken en we zijn tot de conclusie gekomen dat we misschien BenN moeten samenvoegen en dan kunnen we misschien een beetje aardige regering vormen.CaveyH schreef:Als we de gevallen kabinetten nu eens gewoon onderling uitwisselen? Misschien kan onze club klungelaars wél iets bereiken bij jullie en andersom
Slechter kan het er in elk geval niet van worden
Zit ik allen nog met die Anderstaligen.....
Maar slechter kan het er in elk geval niet van worden

Kind achterop de motor
Dag,
Ook ik heb mijn kleinkinderen wel meegenomen op de Deauville. Uiteraard met de best passende helm op, die we thuis hadden liggen. Zoveel mogelijk goede en hoge schoenen aan. Ik reed alleen met kleinkind EN topkoffer. Als ik moest afremmen, ietwat schuin door de bocht, schoof ik ietsjes naar achter, zodat het kleinkind min of meer klem kwam te zitten. Zo had ik het idee, dat we als één geheel op de motor zaten.
Gelukkig heeft mijn schoonzoon nu ook zijn A, dus nu vragen de kleinkinderen mij niet meer of ik met hen wil gaan rijden.
Met wat verstand op de juiste plek kan er veel, maar ergens houd ik er toch niet van.
Als ze 12 jaar of ouder zijn, nou ja. liever nog ouder.
Mhg, FreBa
Ook ik heb mijn kleinkinderen wel meegenomen op de Deauville. Uiteraard met de best passende helm op, die we thuis hadden liggen. Zoveel mogelijk goede en hoge schoenen aan. Ik reed alleen met kleinkind EN topkoffer. Als ik moest afremmen, ietwat schuin door de bocht, schoof ik ietsjes naar achter, zodat het kleinkind min of meer klem kwam te zitten. Zo had ik het idee, dat we als één geheel op de motor zaten.
Gelukkig heeft mijn schoonzoon nu ook zijn A, dus nu vragen de kleinkinderen mij niet meer of ik met hen wil gaan rijden.
Met wat verstand op de juiste plek kan er veel, maar ergens houd ik er toch niet van.
Als ze 12 jaar of ouder zijn, nou ja. liever nog ouder.
Mhg, FreBa
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: Kind achterop de motor?
Ik kwam een oude aflevering van Blik op de Weg tegen over dit onderwerp. Zie de video, vanaf 15m55s.
klikkerdeklik
klikkerdeklik
Grtz! Koen




-
- Honda NC750X DCT
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
- Locatie: west-brabant
Re: Kind achterop de motor?
Dat heet toch investeren , of is het om Bert zijn over uren te betalen.





Re: Kind achterop de motor?
Zo kan het ook:
Een vriend van me (is nu motorrij instucteur) ging als jochie van een jaar of 10 met z'n vader mee achterop een tocht maken naar Luxemburg oid. Op de terugweg zat hij te knikkebollen achterop, een achterop rijdende oom zag dit en heeft de rijders stilgezet. Om toch iets veiligheid in te bouwen dat hij niet in slaap zou vallen en eraf zou duvelen hebben 3 mannen de broekriemen ingeleverd, 1 lange riem gemaakt en kleine Bas met aan zijn vader vastgeknupt. Allemaal veilig thuisgekomen.

Een vriend van me (is nu motorrij instucteur) ging als jochie van een jaar of 10 met z'n vader mee achterop een tocht maken naar Luxemburg oid. Op de terugweg zat hij te knikkebollen achterop, een achterop rijdende oom zag dit en heeft de rijders stilgezet. Om toch iets veiligheid in te bouwen dat hij niet in slaap zou vallen en eraf zou duvelen hebben 3 mannen de broekriemen ingeleverd, 1 lange riem gemaakt en kleine Bas met aan zijn vader vastgeknupt. Allemaal veilig thuisgekomen.

-
- Honda NC750X DCT
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
- Locatie: west-brabant
Re: Kind achterop de motor?
het vast binden van kinderen is uit den boze , je zal onderuit gaan?? nee dank je wel. 



Re: Kind achterop de motor?
Heb je het over eind jaren 70 he?? Is wel even wat anders.
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: Kind achterop de motor?
Gevaar was toen volgens mij even groot. Hooguit waren de denkbeelden wat anders dan nu, maar kinderen vastbinden is al heel lang uit den boze 

Grtz! Koen




-
- Honda NC750X DCT
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
- Locatie: west-brabant
Re: Kind achterop de motor?
was het onderuit gaan toen niet pijnlijkGustaf Larson schreef:Heb je het over eind jaren 70 he?? Is wel even wat anders.



Re: Kind achterop de motor?
Het is natuurlijk jouw idee, maar als een kind oud genoeg is om te beseffen zich vast te houden, met de voeten bij de voetsteunen kan komen en de motorrijder er rekening mee houd dat er een kind achterop zit (niet te lange afstanden rijden met jonge kinderen) is het heel goed mogelijk om een kind achterop de motor mee te nemen.ivom74 schreef:Ik verbaas me erover dat men het aandurft kinderen achterop. Ik zelf vind motorrijden een behoorlijk risico. Laatstaan dat ik mijn kinderen achterop zou nemen. Moet er niet aandenken dat ik wordt aangereden door een of andere wegpiraat die er tegenwoordig geoeg zijn.
Als ze later zelf gaan motorrijden dan is dat hun beslissing.
Ik vind het nog al wat om dit voor je kind te besluiten. Geldt trouwens oom voor ouders die 3 kinderen in de kofferbak stoppen en 4 op de achterbank:-).
Kan ook allemaal, grappige is dat ze in de baby tijd met maxicosies omslepen:-).
Uit het stuk wat jij hierboven schrijf lijkt het alsof je alle risico wil wegnemen. Maar het kind mag wel op straat spelen, naar school fietsen en wordt ook in de auto meegenomen. M.i. worden er dan ook behoorlijke risico's genomen.
Maar onze zoon heeft vanaf een maand of 10 in het zijspan gezeten en vanaf een jaar of 7 - 8 achterop. Nooit het idee gehad, en dat heb ik nog steeds niet, dat ik te veel risico genomen zou hebben.
Maar ja, ik ben dan ook een goede motorrijder




Re: Kind achterop de motor?
Het gevaar was toen groter door de minder goede motorkleding....Koen schreef:Gevaar was toen volgens mij even groot. Hooguit waren de denkbeelden wat anders dan nu, maar kinderen vastbinden is al heel lang uit den boze
Maar inderdaad, het is zeer gevaarlijk om jezelf of kinderen aan iets of aan elkaar vast te maken. Bij een eventuele valpartij is niet te overzien wie waar onder terecht komt.
En bij een valpartij is ergens tegenaan of onder terecht komen het grootste risico.