Wat vind je van de stelling "hou het gas er op tijdens de bocht..." ?
Lees verder voor wat meer infomatie, beleving en details.....
Een tijdje terug het boek van Keith Code (Twist Of the Wrist) laten overkomen. Daarin staan veel tips en ervaringen omtrent de kunt van het motorrijden. Af en toe zal ik een leuk onderwerp daar uit halen. Ook in de gedachte om bewust na te denken denken over je eigen motorieke gedragingen.
Keith geeft een flinke hoeveelheid aandacht aan de beheersing van het gas. Hij noemt het zelfs "rule number one". Tijdens mijn rijlessen werd eigenlijk niet zoveel verteld over het "gas" behalve dan dat je dat vooruit hielp.
Zoals tijdens mijn rijlessen al eens werd verteld, wanneer remmen geen optie (meer) is, hou het gas er (constant) op. natuurlijk niet ineens je gas impulsief terugdraaien in een bocht want de kans is groot dat je de beheersing verliest.
Ook wanneer je voelt dat je gaat slippen, hou je gas constant en druk je motor desnoods maar plat. De kans is absoluut groter dat je motor jou door de bocht weet te krijgen.
Keith regel is, dat je gedurende de gehele bocht het gas constant, evenwichtig en soepel opendraait.
Je houdt in de bocht zeg maar het gas 'erop' en dat wil niet zeggen dat je dan met volgas de bocht uitraast maar meer dat je tractie in de bocht behoudt. Je komt, zeg maar, met ietsje meer gas uit de bocht dan waarmee je die in ging.
Door ietsiepietsie wat gas bij te geven zal je merken dat je motor beter stuurt. Je voelt dan ook de fijne "kontgrip".
Tijdens rijlessen leer je (hopelijk) dat je pas (wat) gas bijgeeft wanneer je bocht kan doorkijken zodat je soepel kunt waaieren. Nogmaals het gaat niet om extremen. je gaat niet een haakse bocht aanrijden en nemen met volgas, net zo min als dat je een bocht uitdrijft zonder gas en/of ingetrokken koppeling.
Eén van de dingen die ik bij de rijlessen had, was ook onvoldoende en beter het gebrek aan controle. Zeg maar het autodynamisch gasgeven tijdens het sturen naar links en rechts. Het niet contant weten te houden.
Nu gaat dat wat beter maar het gebeurd mij nog regelmatig dat ik wat geneigd ben in een bocht gas terug te nemen.
Ik moet dan bewust denken, hou het gas minimaal constant. Nu ik wat meer kom kijken op de weg, merk ik dat het onderdeel "gasgeven" bijdraagt aan je rijveiligheid -en de plezierige vaardigheid.
Het gas open -en dichtdraaien is kinderlijk eenvoudig 101 maar het gas soepeltjes en beheerst bedienen is echt een kunst.
Juist op de relatief lichte Deauville is een goede gasbeheersing noodzakelijk om goede controle en voorwaartse tractie te houden, op de zwaardere PK machines zal je juist evenredig extra voorzichtiger moeten omgaan met het haast oneindige vermogen.
In een ander posting werd al even ingegaan dat "men" in een noodsituatie geneigd is het gas ineens terug te nemen. Of je dat je je gas wat ondoordacht ineens opendraait (wat jou natuurlijk - nog - nooit is overkomen

Kortom hoe en wat is jouw ervaring omtrent een goede gas(t)gebruik. Wat doe jij in een wat spannende situatie ?